baner baner

Pozycjonowanie wizerunkowe – jak zadbać o opinie w SEO?

Każdy właściciel firmy wie, jak ważna w biznesie jest reputacja przedsiębiorstwa. Pozytywny wizerunek i dobre opinie użytkowników mają ogromny wpływ na to, jak kształtują się twoje relacje z klientami. Co możesz zrobić, by poprawić wizerunek firmy?

Co to jest SEO wizerunkowe?

Pozycjonowanie wizerunkowe, zwane również SERM (skrót od angielskich słów Search Engine Reputation Managment) to uzupełnienie standardowych działań SEO, uwzględniające pozytywne opinie użytkowników.
Dzięki działaniom SERM budowany jest wizerunek przedsiębiorstwa i reputacja firmy. Odpowiednie pozycjonowanie pozytywnych opinii na pierwszej stronie wyników może wpłynąć na postrzeganie twojej firmy przez obecnych i przyszłych klientów.

Dlaczego zarządzanie reputacją w wyszukiwarkach ma znaczenie?

Co sprawia, że pozycjonowanie wizerunkowe w Google ma znaczenie? Poszukiwanie opinii o danej firmie często jest jednym z etapów podejmowania decyzji zakupowej. Jeśli użytkownik w czasie poszukiwań natknie się na negatywne wpisy, może łatwo zrezygnować z zakupu lub usług twojej firmy.
Bez względu na markę przedsiębiorstwa, nie jesteś w stanie uciec od komentarzy dotyczących twojej działalności, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Działania SERM pomogą ci w kreowaniu pozytywnego wizerunku, zapobiegając wyświetlaniu niepochlebnych opinii na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Jak przebiega pozycjonowanie wizerunkowe?

Ochrona i monitorowanie reputacji firmy w wynikach wyszukiwania

Marketing wizerunkowy powinien posiadać spójną strategię, włączając w to również działania SEO. Prowadząc kampanię SEO-PR dla klientów działamy na kilku różnych polach.
Pierwszym aspektem jest monitorowanie komentarzy w wynikach wyszukiwania Google. Polega to na śledzeniu wpisów dotyczących twojej działalności, które pojawiają się w mediach społecznościowych, na forach internetowych, w artykułach na blogach oraz w komentarzach na serwisach tematycznych.
Następnym krokiem jest próba usunięcia negatywnych wpisów. Gdy w czasie monitoringu znajdziemy niepochlebne opinie o firmie, weryfikujemy poprawność zamieszczonych w nich informacji. Jeśli taki wpis godzi w reputację twojej firmy, był zamieszczony pod wpływem impulsu, zawiera nieprawdziwe informacje oraz wulgaryzmy, kontaktujemy się z administratorem strony z prośbą o jego usunięcie.
Usuwanie negatywnych opinii nie polega jednak na całkowitym wykasowaniu wszystkich niepochlebnych treści, a jedynie reagowaniu na te, które realnie mogą zaszkodzić wizerunkowi klienta.
Tworzenie pozytywnego wizerunku twojej firmy to także pozycjonowanie unikalnych artykułów i opinii, które są dla niego wartościowe. Wszelkie pozytywne komentarze dotyczące twojej działalności powinny znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwarki.
Promując pozytywny wizerunek firmy wykorzystujemy również kampanie AdWords, w których zamiast do twojej strony internetowej z ofertą, kierujemy do stron przedstawiających pozytywny wizerunek twojego biznesu. To swego rodzaju kampania informacyjna, której celem jest pochwalenie się historią, rekomendacjami i referencjami od zadowolonych klientów czy zgranym zespołem pracowników.

Pozyskiwanie wartościowych wpisów i opinii

Kolejny aspekt działań SERM to publikacja artykułów sponsorowanych, które poprawią reputację firmy w wyszukiwarce. Tego typu treści mają zaprezentować spójny wizerunek biznesu oraz promować wartości, którymi się kieruje. Treści te powinny opisywać wszelkie innowacje i dobre strony twojego przedsiębiorstwa. Ważne jest również, by miały one dobry potencjał SEO i dobrze się pozycjonowały.
Świetnym sposobem na pozyskanie pozytywnych opinii związanych z twoją działalnością jest marketing szeptany na forach internetowych oraz w grupach dyskusyjnych. Udzielając się w sieci i zamieszczając korzystne informacje na temat twojej firmy, sprawiamy, że twoja reputacja się poprawia.
Posty powinny być pisane naturalnym językiem oraz nie mogą w sposób nachalny promować firmy. Mają na celu nie tylko stworzenie pozytywnych opinii, ale również rozwianie wątpliwości innych użytkowników.

Do kogo skierowana jest usługa SERM?

Kto szczególnie potrzebuje pozycjonowania wizerunkowego? Przede wszystkim dla wszystkich firm, które borykają się z negatywnymi opiniami na skutek nieuczciwej konkurencji lub związanymi z kryzysowymi wydarzeniami w przeszłości. Z usługi SERM mogą jednak skorzystać wszyscy, którym zależy na budowaniu pozytywnego wizerunku w oczach swoich klientów.

Jak zapobiec kryzysom wizerunkowym?

Działania z pozycjonowania wizerunkowego powinny być połączone z tymi w realnym życiu. Dlatego, aby zapobiec pojawieniu się negatywnych opinii, powinieneś zadbać o to, w jaki sposób prowadzisz biznes.
Bądź aktywny w serwisach opiniotwórczych, reaguj na negatywne wpisy w sieci i staraj się łagodzić konflikty na etapie bezpośredniego kontaktu z niezadowolonym klientem. Bardzo dobrą praktyką jest również proszenie usatysfakcjonowanych klientów do pozostawienia opinii na różnych portalach czy wystawienia rekomendacji.

Korzyści wynikające z działań SEO-PR

Dlaczego warto skorzystać z usług SERM? Wizerunek twojej firmy może mieć ogromny wpływ na to, jak funkcjonuje cały twój biznes. Dzięki pozytywnym opiniom zyskujesz więcej klientów i masz szansę na zwiększenie zysków. Im więcej zadowolonych klientów, tym większe masz szanse na sukces. SEO-PR pozwoli ci wzmocnić pozytywny wizerunek firmy, zwiększyć zaufanie do marki i zmarginalizuje negatywne opinie o twoim biznesie.
Nie mniej istotną korzyścią jest wykorzystywanie przez Google pozytywnych opinii do pozycjonowania lokalnego. Jeśli twoja firma ma odpowiednią ilość rekomendacji, wyszukiwarka chętniej wyświetli ją w wynikach wyszukiwania na istotne dla ciebie frazy kluczowe. Dzięki temu masz szansę przyciągnąć kolejnych zadowolonych klientów.