baner baner

Pozycjonowanie lokalne – jak zoptymalizować wizytówkę Google?

Jak być widocznym w Google Maps? Wielu regionalnych przedsiębiorców zadaje sobie to pytanie. Jeśli interesują cię wysokie pozycje na regionalne frazy kluczowe, dowiedz się, jak pozycjonować firmę w Google Maps i być widocznym w lokalnych wynikach wyszukiwania!

Co to jest pozycjonowanie lokalne i jak działa?

Używając w internecie zapytań na temat sklepów stacjonarnych, salonów kosmetycznych, warsztatów samochodowych, jubilerów, żłobków czy restauracji, przeważnie zależy ci na tym, by znaleźć coś jak najbliżej nas. Od kilku lat Google wykorzystuje twoją lokalizację, by jak najdokładniej proponować ci rzeczy, których potrzebujesz w swojej bliskiej okolicy. Aby twoja firma znalazła się w czołówce wyników organicznych, potrzebne będzie pozycjonowanie lokalne Google.
Na czym to polega? W skrócie: wyszukiwarka dobiera wyniki uwzględniając trafność, rozpoznawalność oraz odległość od miejsca, w którym jesteś. To, co ci się wyświetli jest wypadkową tych trzech elementów. Choć pozycjonowanie witryny w sposób tradycyjny niewiele się różni, SEO lokalne wymaga nieco innego podejścia.
Pozycjonowanie lokalne firmy skupia się na frazach sklasyfikowanych jako związane z usługami lokalnymi. Oznacza to, że w zależności od miasta lub regionu Polski, gdy wpiszesz „mechanik samochodowy” w wyszukiwarce Google, uzyskasz różne wyniki.
Nieistotne, czy dodasz do frazy nazwę miejscowości – na podstawie lokalizacji, Google wyświetli ci miejsca w okolicy. Pozycjonowanie lokalne strony ma więc na celu zwiększyć widoczność twojej witryny na lokalne słowa kluczowe.

Jak Google określa geolokalizację użytkownika?

Google ma kilka różnych sposobów, by określić, gdzie się znajdujemy. Pierwszym kryterium jest oczywiście twój adres IP, historia lokalizacji oraz punkty takie, jak „dom” czy „praca”, które oznaczasz na mapach Google.
Równie ważna jest także historia twoich wyszukiwań, a zwłaszcza ostatnio szukanych miejsc. W końcu, gdy wpisujesz w wyszukiwarkę hasło „restauracja indyjska Kraków”, a chwilę później „kwiaciarnia”, najprawdopodobniej zależy ci na miejscach położonych w stolicy Małopolski.
W przypadku korzystania z urządzeń mobilnych, Google gromadzi dane na bieżąco, na podstawie lokalizacji urządzenia. Dzięki usługom lokalizacyjnym Google (GLS) na urządzeniach z Androidem, te dane są bardziej precyzyjne. Są one niezależne od ustawień lokalizacji urządzenia i jeśli chcesz je wyłączyć, musisz zrobić to osobno.
Google wykorzystuje celu określenia lokalizacji także sygnał satelitarny, dane pochodzące z sieci Wi-Fi oraz czujników urządzenia. Wszystko po to, by dokładność była jak największa, a wyniki wyszukiwani jak najbardziej precyzyjne.

Czynniki rankingowe pozycjonowania w mapach Google

Pierwszym krokiem, jaki musisz zrobić, by rozpocząć pozycjonowanie w mapach Google jest utworzenie, zweryfikowanie lub aktualizacja wizytówki Google. Należy pamiętać, by proces weryfikacji wizytówki został doprowadzony do końca, a z Google Maps zniknęły wszystkie duplikaty. Wizytówka powinna być na bieżąco sprawdzana i moderowana.
Bardzo istotnym elementem wizytówki są opinie. Wbrew pozorom najważniejsza nie jest wcale liczba gwiazdek, a ilość dodanych opinii, ich treść i przede wszystkim, twoja aktywność z tym związana. Dlatego, alby pozycjonowanie w Google Maps miało sens, nie bój się odpowiadać na recenzje, zarówno te pochlebne, jak i te negatywne.
Kolejnym czynnikiem, który ma wpływ na pozycjonowanie wizytówki Google jest wybranie jednej, kategorii głównej. Niestety, lista kategorii jest ograniczona, dlatego w przypadku bardzo niestandardowych biznesu prawidłowe dobranie kategorii może być prawdziwym wyzwaniem.
Nie bez znaczenia jest także optymalizacja strony internetowej pod kątem pozycjonowania lokalnego oraz zgodność danych NAP. O tym, co kryje się pod tym skrótem i dlaczego to takie istotne, dowiesz się w dalszej części artykułu.

Dodatkowe opcje w wizytówce Google Moja Firma

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem w wizytówkach Google jest funkcja Q&A, dająca użytkownikom możliwość zadawania pytań dotyczących funkcjonowania firmy. Odpowiedzi udzielić mogą zarówno właściciele firmy, jak i użytkownicy, ważne jest jednak, by pytania nie były przez ciebie ignorowane. Dobrą praktyką jest stworzenie bazy najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi oraz przesłanie ich do wizytówki Google.
Do innych opcji, które warto wykorzystać do optymalizacji Google Moja Firma jest dodanie atrybutów twojej firmy (np. parking na terenie firmy, możliwość płatności kartą, wejście dla osób niepełnosprawnych), dodanie menu, listy dostępnych produktów lub usług oraz podanie URL z możliwością rezerwacji wizyty, a w przypadku nowych biznesów podanie daty otwarcia.

Optymalizacja strony dla wyników lokalnych

Ciężko wyobrazić sobie pozycjonowanie w Google Map, bez zadbania o optymalizację strony dla wyników lokalnych. To bardzo ważny element w działaniach SEO na poziomie lokalnym, jednak powinien iść w parze z działaniami w Mapach Google.
Coś, na co musisz zwrócić uwagę to przede wszystkim umieszczenie nazwy miejscowości w treści strony, w meta tagach oraz w nagłówkach, a także podanie pełnych danych teleadresowych oraz  wysokiej jakości linki z lokalnych stron prowadzące do witryny. Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, z chęcią pomożemy ci zoptymalizować stronę i przeprowadzić całą kampanię. Skontaktuj się z nami, by poznać szczegóły!

Optymalizacja wizytówki Google Moja Firma

Zgodnie z poradnikiem pozycjonowania w Google Maps wizytówka powinna zawierać wszystkie podstawowe treści, takie jak nazwa działalności, rodzaj branży, dokładny adres firmy (miasto, ulica, numer), godziny otwarcia (warto dodać także niestandardowe godziny pracy w dni świąteczne), numer telefonu, link do strony internetowej, opis firmy (a także opis oferty) oraz przynajmniej jedno zdjęcie.
Dobrze, jeśli fotografie dodane przez ciebie będą wysokiej jakości i będą przedstawiać wnętrze firmy, wejście do niej, pracowników oraz produkty. Świetnym pomysłem jest również dodanie krótkich filmów wideo ukazujących wnętrze firmy. Im więcej tego typu treści, tym wizytówka stanie się bardziej atrakcyjna zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarki.
Pozycjonowanie Google Moja Firma to także opinie, funkcja Q&A oraz wpisy w Google. Możesz w nich tworzyć wydarzenia, umieszczać informacje o promocjach oraz nowościach w twoim biznesie. To świetny sposób, by jeszcze lepiej zadbać o optymalizację wizytówki Google Moja Firma.

Wizytówki NAP – co to jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie w mapach?

O zgodności wizytówek NAP wspomnieliśmy już wcześniej. Co to tak właściwie jest i jaki ma wpływ na pozycjonowanie na Mapie Google? NAP to skrót od angielskich słów oznaczających nazwę, adres oraz numer telefonu (Name, Adress, Phone Number). Chcąc dobrze wypozycjonować wizytówkę w Mapach Google, powinieneś zadbać o to, by te dane były zgodne we wszystkich miejscach w sieci.
Chodzi nie tylko o wizytówkę Google Moja Firma, ale również twoją stronę internetową, profile w portalach społecznościowych czy strony ze spisem lokalnych biznesów. To szczególnie istotne, jeśli na jakimś etapie prowadzenia firmy zmieniłeś numer telefonu, adres siedziby lub nazwę biznesu. Zadbaj o to, by w możliwie wszystkich miejscach informacje te były aktualne.

Pozyskiwanie opinii dla wizytówki Google Moja Firma

Pozycjonowanie Google Maps nie będzie pełne, jeśli nie zadbasz o opinie dostępne w wizytówce. Im więcej jakościowych opinii, tym wyżej znajdziesz się w wynikach wyszukiwania. Poza tym wysoka średnia ocen i duża liczba recenzji pozwoli ci łatwiej pozyskać nowego klienta. Jakie działania powinieneś podjąć, by uzyskać opinie w wizytówce Google Moja Firma?
Przede wszystkim, nie próbuj oszukiwać. Dodawanie fałszywych opinii, może szybko odbić się w sposób negatywny na twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie stron Google Maps nie powinno opierać się na oszustwie. Co zatem możesz zrobić, by zachęcić klientów do pozostawienia pozytywnych opinii?
Przede wszystkim dbaj o wysoką jakość obsługi. Jeśli klient wyjdzie od ciebie zadowolony, jest spora szansa, że będzie chciał pozostawić opinię. Nie bój się też prosić uszczęśliwionych klientów o pozostawienie recenzji i zachęcać do tego poprzez media społecznościowe. Dobrym pomysłem będzie również zaproponowanie niewielkiego rabatu lub gratisu za pozostawienie pozytywnej opinii w wizytówce Google.

Dla kogo przydatne jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne to usługa, która może być przydatna dla wszystkich małych i dużych firm. Przede wszystkim skierowana jest jednak do przedsiębiorców działających lokalnie, na konkretnym obszarze. To doskonałe rozwiązanie na promocję biznesów w branżach takich jak:
   * gastronomia (restauracje, puby, kluby),
   * motoryzacja (warsztaty, stacje kontroli pojazdów, lakiernicy),
   * szkolnictwo (szkoły językowe, żłobki, nauka jazdy),
   * finanse (doradcy kredytowi, księgowi),
   * medycyna (gabinety lekarskie, przychodnie weterynaryjne, apteki),
   * budownictwo (architekci, glazurnicy, firmy remontowe),
   * inżynieria (hydraulicy, elektrycy, monterzy),
   * administracja (kancelarie prawne, komornicy, notariusze),
   * handel (sklepy specjalistyczne, kwiaciarnie),
   * inne usługi (fryzjerzy, kosmetyczki, jubilerzy)
Nieistotne, czy dopiero zaczynasz na rynku, czy też prowadzisz wielką firmę, działającą na terenie konkretnego miasta. Promocja biznesu w regionie pomoże ci przyciągnąć klientów faktycznie zainteresowanych ofertą twojego sklepu lub usługami, które oferujesz.

Korzyści z pozycjonowania lokalnego

Dlaczego warto zainteresować się pozycjonowaniem lokalnym? Prowadząc biznes na konkretnym obszarze, zależy ci na tym, by dotrzeć do ludzi w najbliższej okolicy. Twoi potencjalni klienci znajdują się zwykle maksymalnie w promieniu kilkudziesięciu kilometrów od ciebie, dlatego priorytetem w działaniach powinno być dotarcie do osób w pobliżu.
Osoby szukające konkretnych lokalnych usług w internecie przeważnie robią to w konkretnym  celu. Turyści często poszukują ciekawych restauracji w sieci, a mieszkańcy sprawdzają w ten  sposób rynek usług w swojej okolicy.
Znajdując namiar na twoją firmę i widząc starannie przygotowaną wizytówkę oraz dużą ilość opinii, z chęcią skorzystają z twoich usług. Takie działania bezpośrednio przekładają się więc na zainteresowanie klientów, z korzyścią dla twojego biznesu.