baner baner

Pozyskiwanie linków – o czym warto wiedzieć?

Pozyskiwanie linków pozycjonujących to jeden z filarów działań SEO. Siła twojej strony internetowej określana jest w dużej mierze przez ilość i jakość witryn, które do niej linkują. W jaki sposób możesz pozyskiwać linki przychodzące? Na jakich zasadach powinien opierać się link building? Na te i inne pytania postaramy się udzielić odpowiedzi w poniższym artykule.

Co to jest link building?

Link building, czyli inaczej pozyskiwanie linków do witryny, to element działania Off-page SEO polegający na zdobywaniu wartościowych linków osadzonych na zewnętrznych domenach i linkujących do twojej strony internetowej. Tego typu działanie ma za zadanie wzmocnić wiarygodność twojego serwisu i jednocześnie podnieść jego pozycję w wynikach wyszukiwania.

Dlaczego zdobywanie linków jest ważne w SEO?

Pozycjonowanie stron powinno funkcjonować na kilku frontach. Oprócz optymalizacji treści wewnątrz serwisu, jednym z najważniejszych działań jest właśnie pozyskiwanie linków. Dlaczego mocne linki pozycjonujące są tak istotne w działaniach SEO?
To wciąż jeden z najważniejszych czynników rankingowych algorytmu Google. Wartościowe linki pozwalają na budowanie popularności twojej strony i mają ogromny wpływ na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Nawet najlepiej zoptymalizowana strona bez mocnych linków nie wyprzedzi konkurencji.

Jak ocenić jakość pozyskanych linków?

Mówiąc o pozyskiwaniu linków przychodzących często używa się słów „mocne” lub „wartościowe”. Co tak naprawdę oznacza, że dany link jest wartościowy? W jaki sposób możesz ocenić profil linków?
Na ocenę strony ma wpływ kilka czynników. Między innymi wiek domeny, jakość treści, ilość zaindeksowanych w Google podstron, widoczność w wyszukiwarce czy aktualizacja treści. Jakość witryny określa się z pomocą PageRank. Aby sprawdzić, jak wybrana przez ciebie witryna plasuje się w rankingu Google korzysta się z narzędzi takich jak MajesticSEO, Semstorm czy Senuto.

Gdzie umieścić link do strony?

Zdobywanie linków w SEO wymaga opracowania odpowiedniego sposobu działania. Gdzie dodać link, by przekazał on najwięcej mocy? Czego unikać w budowie linków do strony?
Jak już wspomnieliśmy, dla Google przede wszystkim liczą się wartościowe linki o wysokim PageRank. Dlatego nie warto marnować czasu na pozyskiwanie linków SEO poprzez umieszczanie ich byle gdzie. Takie działania mogą jedynie zaszkodzić reputacji twojej strony.
Pozyskując linki zewnętrzne możesz sugerować się działaniami konkurencji, jednak jeśli chcesz ich prześcignąć, musisz pójść o parę kroków dalej. Oprócz oczywistych miejsc, takich jak katalogi stron internetowych czy linki SEO na stronach partnerów biznesowych, warto skorzystać z mniej popularnych sposobów linkowania. O tym, jak pozyskać linki zwrotne dowiesz się z dalszej części artykułu.
Ważne jest także to, w jakim miejscu na podstronie zostanie umieszczony twój link pozycjonujący. Największą wartość mają linki umieszczone w treści artykułów, a najmniejszą te, ulokowane na dole strony, w stopce. Pamiętaj jednak, że istotna jest różnorodność – walcząc o linkowania czasem lepiej wybrać te umieszczone w miejscach o gorszej mocy niż stawiać wyłącznie na linki śródtekstowe.

Metody pozyskiwania linków

W jaki sposób możesz pozyskać wartościowe linki do witryny? Doskonałym pomysłem jest udzielanie się na tematycznych forach internetowych czy wpisów gościnnych na zewnętrznych blogach. Dzięki temu możesz tworzyć wartościowe treści, które będą szeroko udostępniane przez użytkowników.
Popularnym sposobem pozyskiwania wysokiej jakości linkowania jest zakup linków przy okazji artykułów sponsorowanych. Płatne linki oprócz doskonałego PR-u mają jeszcze jedną zaletę – adres do twojej strony może znajdować się w otoczeniu istotnych słów kluczowych, dzięki którym w lepszy stopniu wypozycjonujesz swoją witrynę.
Linki do strony możesz pozyskiwać także poprzez media lokalne lub specjalistyczne, udzielając się jako ekspert w artykułach. Warto również być aktywnym w komentarzach na blogach oraz portalach typu Wykop, gdzie szybko możesz się wypromować.

Nofollow i dofollow

Coś, na co należy zwrócić uwagę to atrybut linków. Dofollow i nofollow to określenia przypisywane konkretnym linkom, które mają za zadanie pokierować roboty wyszukiwarki. Link z atrybutem dofollow przekazuje część wartości strony, na której się znajduje, dzięki czemu ma ogromny wpływ na pozycjonowanie. SEO linki nofollow, choć nie przekazują mocy ani zaufania strony, nie powinny być całkowicie ignorowane. Uważa się, że do każdej strony powinna prowadzić jakaś część linków z atrybutem nofollow.

Czy linki z social media są wartościowe?

Gdy jest mowa o budowaniu profili linków zewnętrznych, często pojawia się pytanie o wartość linków z mediów społecznościowych. Brakuje jakichkolwiek rzetelnych danych na temat ich pozytywnego wpływu na pozycjonowanie, jednak nie należy ich całkowicie ignorować.
Większość linków z social media zawiera atrybut nofollow, dlatego ich wartość w pozycjonowaniu jest raczej niewielka. Przydatne są jednak w budowaniu ruchu na stronie i zwiększeniu ilości wyszukiwań w Google. Duża ilość udostępnień konkretnej podstrony może również przełożyć się na przypadkowe pozyskanie wartościowych linków, gdy np. ktoś umieści go w treści notki na swoim blogu. Stąd, choć nie warto opierać swojej strategii na linkach z mediów społecznościowych, nie są one całkowicie bez wartości.

Zagrożenia przy pozyskiwaniu linków

Sposobów na pozyskanie linków zewnętrznych w prosty i przyjemny sposób jest mnóstwo. Niestety, wiele z nich może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Jakie są zagrożenia przy pozyskiwaniu linków?
Problemem są przede wszystkim metody z tzw. czarnego kapelusza. Polega to na budowaniu bazy linków poprzez spamowanie i zamieszczanie odnośników na podejrzanych stronach o bardzo niskiej jakości. Takie praktyki nieuczciwego marketingu zostać dotkliwie ukarane przez Google, powodując spadek a nawet usunięcie strony z wyników wyszukiwania.

Uszkodzone odnośniki – co robić?

Czasem zdarzy się, że strony klientów, które mają długą historię i od wielu lat funkcjonują na rynku posiadają wartościowe odnośniki, które w jakiś sposób uległy uszkodzeniu. Może zmienił się adres podstrony, lub wkradła się literówka?
Jeśli sama nazwa domeny w polu „href” jest poprawna, programy takie jak Ahrefs mają możliwości wyłapania takiego uszkodzonego linka. Wówczas możesz napisać do administratora strony z prośbą o poprawienie adresu URL. Dzięki temu zyskasz kolejny wartościowy odnośnik.

Dlaczego warto zlecić pozyskiwanie linków pozycjonujących agencji SEO?

Jak już wspominaliśmy, budowanie własnej bazy linków pozycjonujących nie należy do prostych zadań. Często wymaga ono żmudnego researchu i zajmuje dużo czasu. W dodatku pozyskanie odnośnika o dużej mocy wcale nie jest takie łatwe, jak mogłoby ci się wydawać.
Z tego powodu dobrze skorzystać z usług agencji SEO przy pozyskiwaniu linków. Tylko oddając swoją stronę w ręce profesjonalistów możesz mieć pewność, że zdobyta baza wzmocni twoją witrynę i nie narazi cię na karę od Google.