baner baner

Audyt SEO – co to jest?

W sieci aż roi się od wiadomości na temat tego, czym jest audyt SEO. Niestety, artykuły często zawierają mnóstwo sprzecznych informacji, przez co osoby zainteresowane tematem gubią się już na samym początku. Co powinieneś wiedzieć na temat audytu strony internetowej i jakich korzyści możesz spodziewać się z jego przeprowadzenia?

Czym jest audyt SEO strony internetowej?

Aby zrozumieć, czym jest audyt SEO, należy przede wszystkim wiedzieć, co oznacza ten trzyliterowy skrót. SEO (ang. search engine optimization) to jedna z gałęzi marketingu, której celem jest zwiększenie widoczności strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt strony internetowej pod kątem SEO jest pierwszym krokiem, który należy wykonać chcąc powiększyć swoje bezpłatne zasięgi. Co kryje się pod hasłem „audyt SEO”?
To usługa, której celem jest dogłębna analiza twojej strony internetowej, na podstawie której otrzymasz zbiór uwag, porad oraz zaleceń do poprawy witryny. Dotyczą one zarówno treści dostępnych na stronie, jak i kwestii technicznych, analizy działań konkurencji, zmian w kodzie, a także profili linków przychodzących. Audyt SEO wykrywa mocne i słabe punkty całej strony oraz wskazuje rozwiązania, dzięki którym twój serwis stanie się przyjazny wyszukiwarkom internetowym.

Kiedy warto wykonać analizę strony www?

Audyt strony jest usługą, którą warto wykonać w bardzo konkretnych sytuacjach. Pierwszą z nich jest moment projektowania strony internetowej firmy – wówczas, na etapie tworzenia makiety, kontakt ze specjalistami od SEO może pomóc ci na starcie wzbogacić swoją stronę o istotne elementy. Wówczas unikniesz też błędów, które mógłbyś popełnić.
Jeśli jednak zapomnisz o konsultacji na etapie tworzenia strony, warto zrobić audyt już po wrzuceniu jej na emisję. Musisz jednak pamiętać, że ewentualne poprawki mogą cię sporo kosztować, a wydatki nie skończą się tylko na przygotowaniu dokumentu przez specjalistę.
Innym momentem, w którym warto rozważyć audyt pozycjonowania jest rozwój strony www, łączenie kilku serwisów w jeden lub zmiana wyglądu na nowy. To etap, na którym większość klientów decyduje się na podjęcie działań w tym kierunku. Audyt SEO jest wtedy swego rodzaju analizą SWOT – ma wskazać kierunek zmian oraz szanse i zagrożenia związane z rozwojem strony www. Analiza strony SEO jest również pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jeśli chcesz rozpocząć działania związane z pozycjonowaniem swojej strony w wyszukiwarce Google.

Korzyści wynikające z przeprowadzenia audytu SEO

Każde działanie marketingowe powinno przynieść konkretne korzyści. Jakie niesie za sobą analiza strony internetowej? Przede wszystkim po otrzymaniu dokumentu z audytem, będziesz wiedział, co poprawić w strukturze swojej witryny lub sklepu internetowego, by zwiększyć pozycje najważniejszych słów kluczowych.
Kolejną korzyścią jest dobór odpowiednich fraz kluczowych, na które wypozycjonujesz swoją stronę www. Często zdarza się, że te, które tobie wydają się najbardziej istotne, w rzeczywistości nie zdadzą egzaminu. Dowiesz się również, gdzie leży granica pomiędzy promowaniem strony a spamowaniem i co zrobić, by jej nie przekroczyć. Co jednak najważniejsze, audyt strony www pomoże ci na optymalizację treści w taki sposób, by zwiększyć ruch na twojej stronie, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż i podnieść wskaźnik zwrotu z inwestycji.

Dla kogo jest przeznaczony audyt SEO

Kogo przede wszystkim powinien zainteresować test strony SEO? Choć to usługa dla wszystkich, szczególnie powinna zainteresować właścicieli sklepów internetowych, start upów, portali oraz stron internetowych firmy, zarówno na stopniu lokalnym, ogólnopolskim, jak i w zakresie międzynarodowym.
Analiza strony www przyda się również właścicielom blogów, zarówno tych prywatnych, jak i firmowych, a także stronom o charakterze edukacyjnym czy witrynom fundacji i stowarzyszeń. W tym wypadku optymalizacja strony przełoży się na jej popularność, a co za tym idzie – na rozpoznawalność.

Co jest potrzebne do przeprowadzenia audytu pozycjonowania?

Do stworzenia audytu SEO potrzebne będzie konto Google Search Console. To narzędzie pokazuje, w jaki sposób strona jest indeksowana i jakie wiążą się z tym problemy. Przydatne będzie również konto Google Analytics, które podobnie jak Google Search Console można podpiąć bezpłatnie.
Oprócz tego nasi specjaliści korzystają z innych, specjalistycznych narzędzi do analizy strony, spoza grupy Google, takich jak Screaming Frog, Senuto, Clusteric Search Auditor czy Semstrom. Kwintesencją audytu nie jest jednak wyłącznie generacja raportów, ale przede wszystkim ich prawidłowa analiza i interpretacja danych.

Jak przebiega proces audytowania strony internetowej?

Po podpisaniu umowy i nadaniu odpowiednich dostępów, specjalista SEO przystępuje do analizy strony z użyciem wyspecjalizowanych narzędzi. Wyniki przeprowadzonych badań zbiera w raport w formacie PDF, z dokładnym objaśnieniem problemów oraz propozycją rozwiązań.
W gotowym dokumencie przedstawia również różne zagrożenia oraz błędy optymalizacji wykryte w czasie przeprowadzania analizy. Całość prac trwa od kilku do kilkunastu dni roboczych i kończy się przesłaniem kilkudziesiąciostronnicowego raportu.

Elementy witryny badane w audycie SEO

Wśród elementów witryny badanych podczas audytu SEO najważniejsza jest ocena kodu oraz treści na stronie pod kątem pozycjonowania. Badane elementy można podzielić na kilka kategorii. Oto, co brane jest pod uwagę w trakcie audytu:
v  Ogólne dane oraz historia witryny
v  Statystyki i słowa kluczowe
    * Ruch organiczny
    * Proponowane słowa kluczowe
v  Kwestie techniczne
    * Przekierowania
          - Przekierowania na wersję preferowaną
          - Przekierowania wewnątrz serwisu
    * Kody i strony błędów
          - Błąd 404
          - Błędy serwera i indeksacji
    * Dostęp robotów wyszukiwarek do witryny
    * Mapa witryny
    * Integracja z analityką
v  Optymalizacja kodu strony
    * Meta Tagi
         - Title
         - Description
    * Okruszki (breadcrumbs)
    * Polityka prywatności
    * Favicon
    * Zgodność znaczników HTML z wytycznymi dotyczącymi pozycjonowania witryn
    * Opisy alternatywne i nazwy obrazów
    * Spójność słów kluczowych
    * Wersja responsywna i szybkość ładowania się witryny
    * Dane strukturalne
    * Wersje językowe witryny i atrybut hreflang
    * Konsolidacja duplikatów adresów URL i tag kanoniczny
v  Optymalizacja treści
v  Adresy URL
v  Linki przychodzące
    * Jakość zaplecza linków
    * Wskaźniki zaufania witryny
v  Wstępna analiza konkurencji
    * Analiza ruchu i słów kluczowych
    * Analiza linków przychodzących i wskaźników zaufania

Koszt audytu SEO

Cena, jaką trzeba zapłacić za analizę SEO strony internetowej może się bardzo różnić. Zależy to nie tylko od wielkości strony internetowej. Na cenę wpływ ma również użyta technologia oraz ilość szablonów wykorzystanych do stworzenia serwisu. Im bardziej rozbudowana strona internetowa, tym wyższy koszt audytu, dlatego każdorazowo wykonywana jest odpowiednia wycena. Jakich kwot możesz się spodziewać?
Koszty raportu zaczynają się już od kilkuset złotych. Jeśli oprócz audytu planujesz dalsze działania mające na celu poprawę wyników pozycjonowania, kwota za analizę będzie mniejsza. Jeśli jednak audyt ma być jednorazową usługą, cena będzie zaczynać się od około tysiąca złotych w przypadku prostej strony, do nawet kilku tysięcy dla większych portali lub sklepów internetowych.

Dlaczego nie warto korzystać z darmowych audytów?

Przeszukując internet, możesz spotkać się z ofertą bezpłatnego audytu SEO, generowanego automatycznie z pomocą różnych narzędzi online. To rozwiązanie ma jednak mnóstwo minusów. Darmowa analiza przygotowana w sposób automatyczny bardzo często wprowadza w błąd i wymaga ogromnej wiedzy oraz doświadczenia, by poprawnie ją wykorzystać. W przypadku większej strony lub sklepu internetowego, działania na podstawie takiego audytu nie mają właściwie racji bytu.
Innym sposobem na otrzymanie darmowej analizy strony www jest skorzystanie z usług początkującego seowca. Przeważnie tego typu audyt jest wykonany niechlujnie i zawiera błędy, których powielenie może kosztować cię spadkiem wyników wyszukiwania. Należy pamiętać, że pozycjonowanie stron i przeprowadzanie audytu jest usługą ekspercką, dlatego warto zwrócić się z tym do specjalistów.

Co powinien zawierać raport z audytu SEO?

Co powinien zawierać prawidłowo przeprowadzony audyt? Analiza strony pod kątem struktury, nawigacji, tytułów i meta tagów to nie wszystko. Ważne są również dobrze dobrane frazy i słowa kluczowe, prawidłowe indeksowanie przez roboty Google, budowa adresów URL oraz kwestie techniczne, takie jak wydajność infrastruktury serwerowej, przekierowania czy szybkość ładowania strony. W naszym raporcie znajduje się również analiza zagrożeń oraz błędów serwera i indeksacji.
Bardzo istotnym elementem audytu SEO jest optymalizacja kodu strony, a nie jedynie treści na niej zawartych. Pod tym zagadnieniem kryją się między opisy alternatywne i nazwy obrazów, a także zgodność znaczników HTML z wytycznymi dotyczącymi pozycjonowania.
Kolejny ważny aspekt to analiza linków przychodzących. Liczy się tu nie tylko ich ilość, ale również jakość linku zapleczowego. W raporcie badany jest także wskaźnik zaufania konkretnej witryny. Na końcu dokumentu znajduje się wstępna analiza konkurencji – słów kluczowych, ruchu oraz linków przychodzących i wskaźników zaufania.

Efekty po wdrożeniu audytu SEO

Pamiętaj, że sam audyt to nie wszystko. Nie wystarczy, że wydrukujesz wytyczne i schowasz je do szafy, musisz jeszcze wprowadzić je w życie. Jakich efektów możesz spodziewać się po przeprowadzeniu analizy SEO i kiedy zaczną być one widoczne?
Po wdrożeniu wszystkich zmian i uwag zawartych w raporcie, zaobserwujesz poprawę pozycji w wynikach na istotne dla twojej firmy słowa kluczowe, zwiększenie ruchu organicznego z wyników wyszukiwania, a docelowo także zwiększenie popularności strony internetowej oraz wzrost sprzedaży w sklepie internetowym. Efekty możesz samodzielnie monitorować poprzez wykres ruchu organicznego w Google Analytics. Przeważnie pierwszych przyrostów możesz spodziewać się już na przestrzeni kilku miesięcy. W przypadku prawidłowo wdrożonego audytu zdarza się, że ruch z wyszukiwarki wzrasta nawet kilkakrotnie.