Solidny fundament działań SXO, czyli dlaczego warto zdecydować się na audyt przed rozpoczęciem regularnych działań?

Prezentujemy na przykładzie dwóch sklepów internetowych – SklepOgrodniczy.pl i SklepFarmera.pl

W październiku 2023 nawiązaliśmy współpracę z firmą WIALAN w obszarze SXO dwóch witryn: SklepOgrodniczy.pl oraz SklepFarmera.pl. Aby wyeliminować ewentualne błędy i zapewnić solidne fundamenty dla tych działań, przeprowadziliśmy kompleksowy Audyt SXO. 

Audyt SXO był podzielony na kilka kluczowych obszarów, które obejmowały: 

  • analizę widoczności i ruchu na stronie,
  • analizę techniczną,
  • badanie profilu linków,
  • audyt jakościowy treści na stronie,
  • ocenę doświadczenia użytkownika (UX) zarówno dla wersji desktopowej, jak i mobilnej strony. 

Czy wiesz, że…?

Audyt SXO w Veneo Performance ma postać kilku dokumentów – dokument tekstowy ze szczegółową analizą + zestaw arkuszy z zebranymi danymi. Otrzymujesz więc kompleksowy przegląd stanu Twojej witryny oraz dedykowane materiały wspomagające wdrożenie rekomendacji. 

O Kliencie

Firma WIALAN, działająca od 1992 roku, jest jednym z wiodących graczy na rynku zaopatrzenia dla sektora rolniczego i ogrodniczego. Od samego początku swojej działalności firma konsekwentnie rozwija swoją ofertę, stając się istotnym partnerem handlowym dla wielu klientów. SklepOgrodniczy.pl oraz SklepFarmera.pl to internetowe rozszerzenia działalności WIALAN, oferujące szeroką ofertę produktów dla miłośników ogrodnictwa czy przeznaczone dla profesjonalnego rolnictwa. 

Cele

Naszym zadaniem było przeprowadzenie kompleksowych audytów SXO dla obu serwisów oraz wprowadzenie rekomendowanych zmian. Nadrzędnym celem było dokładne zrozumienie stanu obu witryn pod kątem SEO i UX, poprzez identyfikację problemów i wprowadzenie skutecznych rozwiązań. Wszystko w celu optymalizacji widoczności w wyszukiwarkach oraz poprawy doświadczeń użytkownika. Dodatkowo, dążyliśmy do poszerzenia bazy słów kluczowych, na które wyświetla się strona oraz poprawy pozycji tych już zdobytych. Wreszcie, naszym długoterminowym celem było budowanie pozycji lidera w branży ogrodniczej i rolniczej. 

Wyzwania

Czas! Ze względu na sezonowość branży, zależało nam, aby jak najszybciej przeprowadzić audyt SXO obu stron i wprowadzić rekomendowane zmiany, aby zdążyć jeszcze przed rozpoczęciem sezonu. Jak wiadomo – zwykle rezultaty działań SEO są widoczne w ciągu 3-6 miesięcy. My mieliśmy tyle czasu na przeprowadzenie audytu, wdrożenie zmian i podjęcie właściwych działań pozycjonujących. 

Działania

  • Indeksacja podstron, które nie znajdowały się w indeksie Google, a powinny. Dzięki podjętym działaniom użytkownicy są w stanie odnaleźć wszystkie dostępne w sklepie produkty w wyszukiwarce internetowej, wcześniej nie było to możliwe. 
  • Usunięcie z linkowania adresów zawierających przekierowanie i zastąpienie ich poprawnym linkiem z kodem 200, w celu poprawy struktury linkowania wewnętrznego oraz eliminacji zbędnych przekierowań. 
  • Ustawienie przekierowania 301 na adresy z błędami 4XX oraz zastąpieniem ich w linkowaniu wewnętrznym poprawnymi adresami z kodem strony 200, aby poprawić użyteczność witryny i umożliwić użytkownikom oraz robotom Google odwiedzenie odpowiednich stron. 
  • Ustawienie poprawnych tagów kanonicznych, aby wyeliminować problem występującej kanibalizacji filtrów i stron kategorii. 
  • Optymalizacja meta tagów i meta robots, w celu poprawy czytelności strony internetowej z myślą o użytkownikach i robotach Google. 
  • Wykluczenie niektórych adresów URL z mapy witryny, a następnie zgłoszenie sitemap w Google Search Console, aby skoncentrować uwagę wyszukiwarek na istotnych adresach URL oraz ułatwienie indeksacji tych podstron.
  • Poprawa profilu linkowego, aby zwiększyć zaufanie wyszukiwarek do witryny poprzez pozyskanie linków z domen wysokiej jakości.
  • Nadanie atrybutu nofollow dla linków wychodzących. Roboty Google nie przechodzą dalej po linkach nofollow, a tym samym tego typu linki nie przenoszą mocy innym domenom. 
  • Optymalizacja grafik poprzez dostosowanie ich wagi, bądź uzupełnienie opisów alternatywnych. Dzięki temu dostosowaliśmy treść strony internetowej dla użytkowników z niepełnosprawnościami, a także poprawiliśmy widoczność obrazów w Google oraz przyspieszyliśmy prędkość ładowania witryny. 
  • Poprawa linkowania wewnętrznego – w przypadku obu witryn napotkaliśmy problem nieadekwatnych anchor textów. Naszym zadaniem była ich poprawa, w celu ułatwienia użytkownikom nawigacji po stronie oraz dostarczenia podpowiedzi robotom, na jakie frazy powinna wyświetlać się konkretna podstrona. 
  • Optymalizacja treści – w celu rozszerzenia bazy słów kluczowych, na które wyświetla się strona oraz przyciągnięcia użytkowników jeszcze na wczesnym etapie lejka zakupowego, w ramach bieżących działań zapewniamy wytyczne do wpisów blogowych. Dodatkowo odpowiadamy za uzupełnianie i optymalizację opisów kategorii, co znacząco przyczynia się do wzrostu pozycji tych podstron w wynikach wyszukiwania. 
  • Aspekty UX – w celu poprawy doświadczeń użytkownika zdecydowaliśmy się na wydłużenie czasu wyświetlania banerów, wprowadzenie języka korzyści w komunikatach oraz przemawiających do użytkownika CTA. Postanowiliśmy zmienić również lokalizację niektórych modułów na stronie oraz edycję wybranych widoków. 

Warto zaznaczyć, że większość z wymienionych działań nie stanowi jednorazowych aktywności, a traktowane są jako proces ciągły. Budowanie profilu linków, optymalizacja treści na stronie czy meta tagów wymagają regularnego nadzoru i doskonalenia ze względu na konkurencję w wyszukiwarce oraz zmieniające się algorytmy Google. 

Efekty

Często podejmując działania z zakresu pozycjonowania patrzy się w przyszłość, zamiast zrobić dwa kroki do tyłu i sprawdzić, co jest przyczyną obecnego stanu rzeczy. Przeprowadzenie audytu SXO umożliwiło nam identyfikację wcześniejszych problemów i wdrożenie odpowiednich działań naprawczych. 

Dzięki zebraniu wszystkich obszarów wymagających poprawy i ścisłej współpracy z Klientem, byliśmy w stanie sprawnie wprowadzić wszystkie poprawki. Dzięki temu firma mogła liczyć na szybsze i lepsze wyniki podjętych przez naszą agencję działań. 

Udało nam się znacznie zwiększyć ilość fraz, na które wyświetla się strona SklepOgrodniczy.pl: 33% więcej w TOP 3, 44% w TOP 10 oraz 34% więcej w TOP 50! 

Widoczność fraz w TOP 3 SklepOgrodniczy.pl (30.04.2023 – 30.04.2024)

Kolorem oznaczono rozpoczęcie współpracy z Veneo Performance

Widoczność fraz w TOP 10 SklepOgrodniczy.pl (30.04.2023 – 30.04.2024)

Widoczność fraz w TOP 50 SklepOgrodniczy.pl (30.04.2023 – 30.04.2024)

Zestawienie zmian widoczności w poszczególnych obszarach od momentu rozpoczęcia współpracy:

Łączna liczba kliknięć i wyświetleń w wyszukiwarce Google (30.04.2023 – 30.04.2024)

W przypadku serwisu SklepFarmera.pl osiągnęliśmy następujące wzrosty widoczności: 6% więcej w TOP 3, 22% w TOP 10 oraz 26% więcej w TOP 50! 

Widoczność fraz w TOP 3 SklepFarmera.pl (30.04.2023 – 30.04.2024)

Kolorem oznaczono rozpoczęcie współpracy z Veneo Performance

Widoczność fraz w TOP 10 SklepFarmera.pl (30.04.2023 – 30.04.2024)

Widoczność fraz w TOP 50 SklepFarmera.pl (30.04.2023 – 30.04.2024)

Zestawienie zmian widoczności w poszczególnych obszarach od momentu rozpoczęcia współpracy: 

Łączna liczba kliknięć i wyświetleń w wyszukiwarce Google (30.04.2023 – 30.04.2024)

Podsumowanie

Osiągnięcie znaczącego wzrostu widoczności stron SklepOgrodniczy.pl i SklepFarmera.pl nie byłoby możliwe bez przeprowadzenia kompleksowych audytów SXO, które dostarczyły dogłębnej analizy oraz konkretnych rekomendacji, umożliwiających skuteczną optymalizację i poprawę pozycji w wyszukiwarkach w krótkim czasie. Mamy nadzieję, że te wyniki to tylko wstęp do dalszych wzrostów i rozwoju biznesu, a także udanej współpracy!