baner baner

Analiza linków przychodzących – dlaczego warto to robić?

Właściciele stron internetowych często nie zdają sobie sprawy z tego, jak ważne jest sprawdzenie linków przychodzących, które prowadzą do ich witryny. Budując bazę linków zewnętrznych do strony ważna jest kontrola nad jakością i ilością odnośników. Dlaczego analiza linków jest tak istotna i jak sprawdzić linki przychodzące do strony?

Analiza linków w procesie SEO

Analiza backlinków to jeden z najważniejszych elementów audytu, wykonywanego jeszcze zanim rozpocznie się działania z zakresu optymalizacji i pozycjonowania strony. Składa się na to zarówno analiza już istniejących linkowań do twojej strony, jak i dokładna analiza linków konkurencji.
Do czego przydatna jest ci taka wiedza? Dzięki niej możesz nie tylko zaplanować budżet na pozycjonowanie i opracować strategię budowania linków, ale także masz szansę zapobiec nieuczciwym działaniom konkurencji.
Pamiętaj, że twoi rywale mogą korzystać z usług depozycjonowania i celowo wykorzystywać działania spod znaku czarnego kapelusza wobec twojej witryny, narażając cię w ten sposób na karę ze strony wyszukiwarki Google.

Kontekst linków prowadzących do strony

Oprócz samych linków i wiarygodności stron, w których są one zamieszczane, ważna jest także struktura odnośników i kontekst, w jakim się znajdują. Najlepiej, jeśli linki prowadzące do strony pojawiają się wewnątrz tekstu, którego treść związana jest w jakiś sposób z tematyką twojego serwisu.
Znacznie mniej atrakcyjne dla Google bota będą odnośniki pojawiające się w stopce, lub pochodzące z domeny kompletnie nie związanej z twoją branżą.
Ważny jest także sposób opisania linków. Stosując identyczne, automatyczne opisy odnośników (tzw. anchor text) zadbasz o autentyczność backlinku, a co za tym idzie, zwiększysz jego atrakcyjność.

Linki brandowe

Linki zwrotne do strony dzielą się na kilka kategorii. Każdy dobry odnośnik ma za zadanie wspierać twoje działania seo i kierować ruch do twojej strony. Posiadając prawidłowy profil linków, większość z nich będzie linkami brandowymi.
Oznacza to, że będą one zawierać w sobie nazwę twojej firmy lub strony WWW. Tego typu odnośniki najczęściej są najbardziej pożądane przez osoby pozycjonujące i są raczej nieszkodliwe, bez względu na ich ilość i jakość.

Linki z dokładnym słowem kluczowym

Innym rodzajem linków są odnośniki zawierające dokładne słowa kluczowe. Takie praktyki były bardzo popularne wiele lat temu i niektórzy wciąż je stosują. Polega to na zamieszczeniu w opisie linku dokładnej frazy kluczowej, jak np. „militaria Wrocław”. W teorii słowa kluczowe zamieszczone w hiperłączu mają odpowiadać na zapytania użytkowników i wzmacniać pozycjonowanie. W praktyce dzieje się raczej odwrotnie.
Już na pierwszy rzut oka widać, że tego typu odnośniki są generowane sztucznie. Ze względu na zmiany w algorytmie, takie działania nie sprzyjają podniesieniu pozycji w wyszukiwarce i są zwyczajnie nieopłacalne.

Linki z powiązanym słowem kluczowym

Kolejna kategoria odnośników to linki z powiązanymi słowami kluczowymi. Tego typu linkowanie ma wyglądać tak, jakby zamieścił je użytkownik i powinno być jak najbardziej naturalne.
Nie liczy się sam anchor text, ale to, co znajduje się w jego pobliżu. W ich budowaniu warto wykorzystać długoogonowe słowa kluczowe, co dodatkowo wzmocni twoja witrynę.

Analiza profilu linków

Co ma wpływ na to, że jedne linki określane są jako słabe, a inne jako mocne? To przede wszystkim PageRank domeny. To ranking, zgodnie z którym Google określa zaufanie do konkretnej witryny. Im wyższa ocena strony, tym bardziej wartościowy jest link, który z niej pochodzi.
Profil linków powinien opierać się przede wszystkim o linki z atrybutem dofollow, które przekazują część „mocy” domeny, na której się znajdują. Nie oznacza to jednak, że odnośników z atrybutem nofollow powinieneś całkowicie unikać. Warto mieć kilka tego typu linkowań w swoim zapleczu – dzięki temu twój profil linków wygląda bardziej naturalnie.

Analiza linków przychodzących konkurencji

Nic nie pomoże ci tak dobrze poznać rynku, na którym działasz jak sprawdzenie linków przychodzących konkurencji. To jeden z najważniejszych aspektów analizy konkurencji. Dlaczego to takie istotne?
Przede wszystkim sprawdzenie backlinków konkurentów pomoże ci skuteczniej prowadzić działania związane z własnym link buildingiem. Dowiesz się, z jakich źródeł linków prowadzących warto korzystać, a jakich lepiej się wystrzegać.
Analizując backlinki konkurencji rozpoznasz, na jakim poziomie zaawansowania są twoi rywale. Czy prowadzą rzetelne działania SEO czy też korzystają z praktyk rodem z czarnego kapelusza? Co stoi za ich sukcesem w wynikach wyszukiwania oraz czy działania, które prowadzą są skuteczne?

Analiza własnych linków

A dlaczego warto na początku działań pozycjonujących zanalizować odnośniki do własnej witryny? Sprawdzenie linków do strony pomoże ci dowiedzieć się, jaki masz profil linków i jakiej są one jakości.
Jeśli zaobserwowałeś nagły spadek w wynikach wyszukiwania, analiza linków prowadzących do witryny może pomóc ci odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak się stało. Zdarza się, że konkurencja prowadzi nieuczciwe działania, mające zdyskredytować twoją stronę w wyszukiwarce. Jak sprawdzić linki do strony? Potrzebujesz w tym celu kilku, specjalistycznych narzędzi.

Google Search Console w analizie linków

Najprostszym sposobem na sprawdzenie podstawowych informacji na temat linków zwrotnych do twojej witryny jest wykorzystanie bezpłatnego narzędzia jakim jest Google Search Console.
Tam, klikając w zakładkę „ruch związany z wyszukiwaniem”, a następnie „linki do twojej witryny” możesz zapoznać się z listą odnośników prowadzących do twojego serwisu.
Narzędzie to jednak nie jest idealne – w raporcie znajduje się jedynie część, a nie wszystkie odnośniki. Jednak jeśli z jakiegoś powodu odnotowałeś spadki w wynikach wyszukiwania, najprawdopodobniej znajdziesz tu witryny uznane przez Google jako spamerskie.

Inne narzędzia do analizy linków przychodzących

Jaki program do sprawdzenia linków przychodzących będzie najlepszy? Ciężko odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każde narzędzie posiada swoje zalety. Dlatego warto korzystać ze wszystkich, na różnym etapie analizy.
Wśród dwóch najpopularniejszych programów do pracy na linkach należy wymienić Ahrefs oraz Majestic. Pierwszy z nich wyświetla linkowania istniejące od początku istnienia serwisu, podczad gdy Majestic ogranicza się do ostatnich 90 dni.
Oprócz analizy samych stron, z których pochodzą linkowania i atrybutów dofollow i nofollow, istotne jest także sprawdzenie ich kontekstu. Tego jak wygląda anchor text linku i w jakim miejscu na stronie znajduje się odnośnik również dowiesz się z powyższych narzędzi.
Ilość i rodzaj linków wyświetlanych w różnych narzędziach może znacząco się od siebie różnić, dlatego oprócz dwóch wyżej wymienionych warto korzystać z innych programów do ich analizy.
W przypadku dużej ilości linkowań i słabych efektów pozycjonowania przydatne mogą okazać się takie narzędzia jak WebMeUp czy SEO SpyGlass, które szacują ryzyko szkodliwości danego linka podając parametr PenaltyRisk. Im niższa jego wartość, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że wyszukiwarka uzna link za spam.
W ocenie jakości linków na stronie pomoże także SiteCondition. Do narzędzia możesz wgrać gotową listę linków do sprawdzenia i po odczekaniu kilkunastu godzin, możesz zobaczyć, które z nich są słabej jakości, a które dobrej. Poznasz też anchor text i typ skryptu strony, z której został pozyskany.

Korzyści wynikające z analizy linków przychodzących

Co możesz osiągnąć korzystając z oferty analizy linków przychodzących? To dla ciebie szansa na pozyskanie nowych, cennych odnośników ze stron, których do tej pory nie brałeś nawet pod uwagę.
Dzięki ocenie działań konkurencji dowiesz się, gdzie warto umieścić swoje linkowania, a które witryny należy omijać szerokim łukiem. Skontrolujesz także, czy twoi rywale nie uciekają się do nieczystych zagrań, korzystając z usług depozycjonowania, by zmniejszyć twoją szansę na wybicie się w wynikach wyszukiwania oraz dowiesz się, czy działania agencji SEO są skuteczne.
Analiza linków przychodzących to także doskonały punkt wyjścia, by ocenić budżet, jakiego potrzebujesz, żeby dostać się do TOP10 w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy. Jeśli więc chcesz rozpocząć prace nad pozycjonowaniem i sprawdzić jakość twoich linków, zapraszamy do kontaktu!