baner baner

Kompleksowy audyt sklepu internetowego w pigułce

Jeśli posiadasz sklep internetowy, na pewno zdajesz sobie sprawę, jak ciężko jest czasem pozyska klientów. Konkurencja w branży e-commerce jest bardzo wysoka, dlatego żeby zwiększyć ilość i jakość konwersji warto zadbać o to, jak wygląda twoja strona. O tym, jak przeprowadzić audyt sklepu internetowego i dlaczego warto to zrobić, dowiesz się z poniższego artykułu.

Na czym polega kompleksowy audyt sklepu internetowego?

Kompletny audyt sklepu internetowego polega na analizie i poprawie wszelkich kluczowych elementów w działalności e-commerce. Ma on na celu zwiększenie ilości i jakości konwersji w sklepie, a co za tym idzie podniesienie zysków z inwestycji, dlatego ważne jest kompleksowe podejście do analizy.
Podczas audytu szuka się odpowiedzi na pytania, co robić, by użytkownicy chętniej robili zakupy w sklepie, jakich optymalizacji można dokonać, by zwiększyć częstotliwość odwiedzin oraz jakość i ilość zakupów, a także jak zapewnić użytkowników o bezpieczeństwie i poufności w wykorzystywaniu danych klientów.

Co zawiera audyt ecommerce?

Aby audyt sklepu internetowego był kompleksowy, należy dokonać analizy z kilku różnych perspektyw. To nie tylko poprawa serwisu pod kątem wygody użytkowników, ale także działania z zakresu SEO, poprawa zabezpieczeń sklepu oraz kwestii marketingowych i technicznych.
Każdy z tych elementów wymaga dokładnego sprawdzenia. Analizowana jest optymalizacja strony pod kątem robotów wyszukiwarek oraz potrzeb użytkownika, dokładnie sprawdzany jest każdy aspekt ścieżki zakupowej oraz najważniejsze aspekty marketingu internetowego takie jak audyt Google Ads czy Google Analytics.

Audyt SEO sklepu internetowego

Sam audyt SEO w sklepie internetowym z zasady nie różni się zbytnio od działań na zwyczajnej witrynie. Różni się jedynie wielkość serwisu, ilość i stopień zaawansowania działań konkurencji oraz liczba treści, które należy zoptymalizować. Co jest sprawdzane podczas audytu SEO?
Bardzo ważna jest kontrola wewnętrznego linkowania i nawigacji wewnątrz sklepu internetowego. Im bardziej przejrzysta struktura, tym lepiej zarówno dla użytkownika jak i dla robotów Google.
Pozycjonowanie powinno opierać się głównie na długoogonowych słowach kluczowych, które należy zawrzeć zarówno w opisach produktów, kategorii, opisach obrazów, jak i w innych treściach na stronie.
Należy pamiętać by sprawdzić zduplikowane treści i indeksację podstron przez roboty wyszukiwarki. Ważne są także działania pozycjonujące sklep poza stroną – wysokiej jakości linki zewnętrzne to jeden z ważniejszych obszarów SEO dla e-commerce.
Audyt SEO to także kontrola tytułów, nagłówków oraz meta tagów. Ich treść może okazać się kluczowa, by zachęcić użytkownika do odwiedzenia twojego sklepu i dokonania konwersji.

Audyt UX sklepu internetowego

Audyt UX ma na celu sprawdzenie optymalizacji sklepu internetowego pod kątem potrzeb użytkownika. Pozwoli to na zwiększenie sprzedaży i ilości ruchu na stronie. Analiza sklepu internetowego UX to przede wszystkim sprawdzenie wygody obsługi i użyteczności interfejsu zarówno na komputerze jak i urządzeniach mobilnych.
Design strony powinien być przejrzysty i spójny pod kątem graficznym. Warto sprawdzić również zawartość formularzy oraz prześledzić cały proces zakupowy mając na uwadze wygodę użytkownika. Im bardziej złożone i nieczytelne formularze, tym trudniej dotrzeć do użytkownika.
Audyt UX zwraca uwagę również na takie rzeczy jak możliwość dokonania zakupu bez rejestracji czy analiza użytkowników w sklepie internetowym – ich potrzeb, źródła ruchu. Istotne jest także wykrycie momentu, w którym klienci porzucają plan dokonania konwersji. Dzięki takiej wiedzy będziesz mógł wprowadzić udogodnienia i poprawki, które zmniejszą ilość porzuconych zakupów

Treści w sklepie internetowym

Zarówno opisy produktów czy kategorii, jak i wszystkie inne teksty na stronie sklepu internetowego powinny być przyjazne dla użytkownika, zawierać wszystkie potrzebne informacje i przyciągać ciekawą treścią.
Nie należy także zapominać o odpowiednim nasyceniu opisów starannie wybranymi słowami kluczowymi. Audyty ecommerce mają za zadanie sprawdzić, czy treści na stronie są atrakcyjne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek.
Należy zwrócić uwagę również na architekturę tekstów w witrynie. Hierarchizacja nagłówków, użycie wypunktowań i wyróżnień w treści pozwoli uatrakcyjnić content zarówno dla użytkowników jak i robota Google.

Audyt techniczny ecommerce

Analiza sklepu internetowego obejmuje również aspekty techniczne. Strony internetowe z branży e-commerce przeważnie generują wyższe obciążenie dla hostingu, dlatego warto zadbać o dobrą jakość bazy danych, czas odpowiedzi i przestrzeń dyskową.
Bardzo ważne jest także zidentyfikowanie ewentualnych błędów w kodzie źródłowym strony, komunikacji z bazą danych i samej jakości kodu. W czasie audytu przeprowadzane są testy funkcjonalne, sprawdzany jest proces logowania i cała ścieżka zakupowa pod kątem ewentualnych błędów technicznych. Wykrywane się także błędy między innymi w linkowaniach wewnętrznych, działaniu wewnętrznej wyszukiwarki itd.

Audyt marketingowy sklepu internetowego

Bez odpowiedniego rozreklamowania twojego sklepu, nie masz zbyt wielu szans na pozyskanie nowych klientów. E-commerce, bez względu na branżę jest niezwykle konkurencyjną gałęzią biznesu, dlatego podczas audytu sklepu internetowego należy zwrócić uwagę na to, które działania marketingowe są skuteczne, a które wymagają poprawek.
Analizie podlega nie tylko twoja strategia marketingowa, ale także wszystko to, co robi w tym zakresie twoja konkurencja. Sprawdzana jest skuteczność różnych kanałów zarówno pod kątem pozyskiwania ruchu, jak i zdobywania konwersji.
Może zdarzyć się tak, że kampania, która przynosi ci duży ruch, nie ma żadnego wpływu na sprzedaż. Wówczas konieczne będzie wprowadzenie zmian w komunikacji marketingowej i poprawa mechanizmów oraz doboru kanałów marketingowych.

Audyt bezpieczeństwa sklepu internetowego

Bardzo istotną kwestią w audycie sklepu internetowego jest kontrola bezpieczeństwa. Użytkownicy dokonując zakupu w twoim sklepie chcą, by ich dane były poufne i bezpieczne. Ochrona danych to bardzo delikatny temat, dlatego warto zadbać o to, by informacje o użytkownikach były chronione na każdym kroku. Co należy sprawdzić w czasie audytu bezpieczeństwa sklepu internetowego?
Najważniejszym krokiem jest kontrola certyfikatów SSL, szyfrowania bazy danych czy sposobu przekazywania informacji pomiędzy poszczególnymi podstronami. Warto przyjrzeć się również temu, jak wygląda proces odzyskiwania hasła w przypadku utraty dostępu do konta.
Audyt bezpieczeństwa czuwa także nad aspektami prawnymi. W czasie analizy sprawdzamy, czy produkty dostępne w sklepie są legalne, opisy zawierają odpowiednie zapisy, a w sklepie są dostępne konieczne regulaminy i dokumenty, zgodne z przepisami w danym kraju.

Dlaczego warto przeprowadzić audyt sklepu internetowego?

Przeprowadzając audyt e-commerce możesz mieć pewność, że niemal każdy aspekt działalności twojego sklepu internetowego został dokładnie przeanalizowany. W ten sposób dowiesz się, czy wszystkie elementy działają prawidłowo i co możesz zrobić, by poprawić wyniki sprzedażowe.
Wdrażając w życie wskazówki dotyczące zmian na stronie i działań marketingowych, masz szansę na zwiększenie ruchu, poprawę współczynnika konwersji oraz zmniejszenie ilości porzuconych koszyków bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Czasem wystarczy zaledwie kilka poprawek, by zobaczyć efekty.

Audyt sklepu i co dalej?

Czy audyt zwiększy sprzedaż w twoim sklepie internetowym? I tak i nie – sam audyt nie wystarczy, by zwiększyć ilość konwersji. To jedynie analiza, na podstawie której przygotujemy dla ciebie wskazówki.
Jeśli wdrożysz je w życie, wyeliminujesz błędy i wprowadzisz konieczne optymalizacje, masz szansę na długofalową poprawę wyników. Zwykle efekty wprowadzonych zmian widać już po kilku miesiącach.