

Wishlista w sklepie internetowym – niezbędna funkcja każdego e-commerce
| Mariola Bachowska | E-commerceJak sprawić, aby użytkownik, który nie jest jeszcze gotowy do dokonania pierwszego zakupu, stał się naszym klientem? Wykorzystaj potencjał wishlisty!

Spis treści:
To jedna z najważniejszych funkcji e-commerce, która wpływa na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym. W artykule wyjaśniamy czym dokładnie jest lista życzeń, jak ją wdrożyć oraz jakie korzyści dla sklepu internetowego płyną z jej zastosowania. Poznasz też wszystkie zalety wishlisty. Zapraszamy!
Czym tak dokładnie jest whishlista?
Wishlista, czyli lista życzeń, to funkcjonalność w sklepie internetowym umożliwiająca użytkownikowi zapisanie produktu, którym jest zainteresowany, ale z różnych przyczyn nie może lub nie chce zakupić go w danym momencie. Opcja wishlisty zdejmuje z klienta presję na konieczność podjęcia natychmiastowej decyzji zakupowej i pozwala dokonać wyboru w odpowiednim dla klienta momencie lub po dokładniejszym jego przemyśleniu.
Podstawową cechą listy życzeń jest wzmocnienie mocy decyzyjnej konsumenta – to on decyduje, kiedy dokona zakupu. Chcą dopasować się do potrzeb użytkowników e-commerce, właściciele sklepów internetowych powinni być gotowi na oddanie konsumentowi tej inicjatywy.
Jak działa mechanizm listy życzeń?
Mechanizm działania listy życzeń jest prosty. Jedno kliknięcie wystarczy, aby przenieść produkt na specjalną listę, którą klient może przeglądać w dowolnym momencie. Tym samym może on szybko i intuicyjnie dotrzeć do produktu, który wcześniej zdobył jego uwagę. Oto główne cele listy życzeń:
- przypomnienie o produktach dodanych do listy życzeń;
- zachęcenie użytkowników do przeniesienia produktów z listy życzeń do koszyka i sfinalizowania zakupu;
- pretekst do komunikacji z subskrybentami poprzez wysyłanie spersonalizowanych powiadomień.
Whishlista – korzyści płynące z jej zastosowania
Głównym celem każdego sklepu internetowego jest zwiększenie sprzedaży i zysku. Konkurowanie na szybko rosnącym i rozwijającym się rynku e-commerce powoduje, że nawet najdrobniejsze szczegóły wpływają na ogólną satysfakcję klientów oraz wyniki sprzedażowe. Dlatego, jeśli nie zastanawialiśmy się nad wdrożeniem wishlisty do swojego sklepu, to być może pozwalamy tym samym konkurencji posiadającej tę funkcjonalność na zwiększanie zysków. Lista życzeń to potężne narzędzie, które wpływa na poprawę ogólnych doświadczeń zakupowych klientów i zwiększa sprzedaż. Poniżej przedstawiamy wszystkie zalety i korzyści płynące z zastosowania wishlisty w sklepie.
Zwiększenie sprzedaży
Oczywiście, nie jest to sztywna zasada – ale większy ruch w witrynie e-commerce zwiększa prawdopodobieństwo osiągnięcia naszych celów sprzedażowych. Działanie listy życzeń możemy śmiało porównać do delikatnego przypomnienia użytkownikowi o produkcie, którym był zainteresowany w danym momencie lub o którym wie, że może go potrzebować w przyszłości. Wdrożenie wishlisty nie musi oznaczać od razu zakupu produktów przez klienta – jednak mimo wszystko znacząco zwiększa to szanse na finalizację zakupu w późniejszym czasie. Co więcej, lista życzeń daje poczucie klientom, że ich zakupy są zaplanowane – a co za tym idzie racjonalne. To minimalizuje również ryzyko późniejszych zwrotów.
Zwiększenie zaangażowania użytkowników
Klienci chętnie korzystają z listy życzeń – aby została ona jednak zapisana, najczęściej muszą najpierw utworzyć konto w naszej witrynie www. Ta zależność powoduje, że użytkownik wchodzi w interakcję ze sklepem internetowym. Po założeniu przez niego konta możemy subtelnie przypominać mu o jego “odłożonych na później„ produktach np. mailowo, zwiększając szanse na sfinalizowanie transakcji przez klienta. Wishlista to nie tylko sposób na zacieśnienie więzi użytkowników z witryną poprzez założenie na niej konta, ale również sposób na wzrost sprzedaży.
Whishlista angażuje również klientów wtedy, gdy nie kupują. Wystarczy, aby np. w wolnym czasie w drodze do pracy odwiedzili stronę e-commerce w celu poprzeglądania dostępnych produktów i dodali wybrane do listy życzeń. Takie działanie buduje nawyk wchodzenia na witrynę, a z czasem to internetowe window shopping może zostać przekute w konkretne działanie.
Budowanie lojalności użytkowników
Dzięki wishliście użytkownik myśli o zakupach w danym sklepie w perspektywie długoterminowej – planuje tam swoje przyszłe zakupy. Klient, który dodał produkty do listy życzeń, prawdopodobnie wróci do sklepu internetowego. Szansa na to jest dużo większa niż w przypadku użytkownika, który tego nie zrobił.
Wielu użytkowników, którzy nie mogą dokonać natychmiastowej transakcji – np. przez chwilowe braki w asortymencie sklepu, chcą zapamiętać produkt/sklep, zapisać „na później”. Wiele witryn e-commerce udostępnia specjalny przycisk powiadomienia/przypomnienia, który może spełniać swoją funkcję właśnie dzięki liście życzeń. Po kliknięciu w przycisk przedmiot zostaje umieszczony na liście, a gdy stan magazynowy sklepu zostaje uzupełniony – użytkownik dostanie e-mail z informacją, że interesujący go produkt ponownie trafił do sprzedaży! Takie proaktywne podejście nie tylko poprawia doświadczenie użytkownika, ale także zwiększa współczynnik konwersji.
Funkcje wishlisty dla biznesu e-commerce w pigułce:
- zachęta dla użytkowników do rejestracji konta na stronie;
- sposób na badanie zainteresowania produktami w sklepie;
- przypominanie klientom o niedokończonych zakupach;
- pomaganie w zakupach klientom szukającym prezentów lub porównującym wiele produktów.
Wady wishlisty i jej funkcji – wg przeciwników funkcjonalności
Przeciwnikami wdrażania przycisku „dodaj do listy życzeń” kieruje przekonanie, że dodatkowy button rozprasza i oddala klienta od check-outu – według nich wprowadza wątpliwości i oddala od spontanicznego, impulsowego zakupu. Jeśli zawsze można łatwo wrócić do konkretnego produktu, to dlaczego kupować go akurat teraz?
Warto jednak mieć świadomość, że według raportu Allegro „Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online” ponad połowa badanych robi zakupy online w bardziej przemyślany sposób niż wcześniej. Polacy starają się wydawać jak najmniej i oszczędzać i z każdym rokiem przybywa świadomych klientów. Czy przypadkiem więc wprowadzenie wygodnej dla klienta funkcjonalności w postaci wishlisty, pozwalającej mu na podjęcie świadomej decyzji nie przyczyni się raczej do wzrostu sympatii i przywiązania do naszego sklepu internetowego? Funkcja wishlisty jest szczególnie wskazana, gdy:
- Posiadamy bardzo szeroką i rozbudowaną oferta w sklepie internetowym.
- Produkty oferowane przez sklep nadają się na prezenty. Użytkownicy, którzy szukają trafionego prezentu, z pewnością zapiszą na swojej wishliście kilka propozycji, zanim się zdecydują na konkretny zakup.
- Wiemy, jak wykorzystać dane zebrane dzięki liście życzeń do komunikacji z indywidualnym klientem (wishlista pozwala zidentyfikować jego zainteresowania), oraz w szerszym kontekście (jeśli jakiś produkt często trafia na listę życzeń klientów, to może być sygnał, że pora zrobić na niego promocję?!).
Wdrożenie wishlisty do sklepu internetowego – jak zrobić to dobrze?
Prawidłowe wdrożenie wishlisty może być odpowiedzią na bolączki e-commerce – porzucone koszyki, odwiedziny strony nieprzekładające się na sprzedaż, brak zaangażowania użytkowników. Jak wdrożyć wishlistę, aby stanowiła element większej strategii? Powinniśmy podejść do tego z odpowiednim planem i narzędziami. Oto kilka kroków, które warto znać:
1. Wybór odpowiedniej platformy e-commerce
Oprogramowanie e-commerce musi posiadać funkcję wishlisty lub możliwość zintegrowania zewnętrznego narzędzia. Jeśli tworzymy nasz sklep od zera, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na dostępne na rynku rozwiązania i wybierać to, które najlepiej odpowiada potrzebom naszego biznesu.
2. Intuicyjny interfejs listy życzeń
Upewnij się, że interfejs listy życzeń jest prosty i łatwy w obsłudze dla użytkowników. Dodawanie produktów do koszyka powinno być szybkie i wygodne.
3. Opcja personalizacji
Klienci chcą czuć się wyjątkowi! Zapewnienie użytkownikom opcji personalizacji ich listy życzeń – np. poprzez dodawanie notatek lub kategorii może okazać się dobrym rozwiązaniem. Warto rozważyć również wprowadzenie funkcji powiadomień o obniżkach cen czy limitowanej dostępności produktów z wishlisty. Co więcej – wiedząc, jakie produkty interesują danego użytkownika i jakie dodaje do listy życzeń, możesz z większą precyzją oferować mu kolejne, podobne. Dobrą praktyką jest również wysyłka maili przypominających o produktach czekających na wishliście, które będą informować klienta np. o obniżce ceny czy informować o możliwości udostępnienia listy życzeń znajomym.
4. Monitorowanie, analiza oraz optymalizacja
Regularnie monitorowanie zachowań użytkowników listy życzeń pozwalają na skuteczną optymalizację witryny internetowej. Analiza danych pozwala nam na zidentyfikowanie produktów cieszących się największym powodzeniem, a wykorzystanie tej wiedzy pozwala na lepsze dostosowanie oferty danego sklepu e-commerce dla użytkowników.
Wishlista to nie tylko skuteczne narzędzie budowania wygodnej dla klienta ścieżki zakupowej, ale także narzędzie służące do realizacji strategii marketingowo-sprzedażowej e-commerce. Wdrażając listy życzeń, sklepy internetowe mają realną szansę zwiększyć sprzedaż, poprawić relacje z klientami i lepiej rozumieć ich potrzeby oraz preferencje. Umiejętne i przemyślane wdrożenie funkcji wishlisty może przynieść obopólne oraz długotrwałe korzyści zarówno dla konsumenta, jak i dla wzrostu biznesu e-commerce.
A Ty? Wykorzystujesz listę życzeń w swoim e-sklepie? Jeśli potrzebujesz pomocy w stworzeniu i wdrożeniu wishlisty – skontaktuj się z nami!