Czym jest BERT?

| Veneo Performance | SEO/SXO

BERT to nie tylko nazwa tej aktualizacji Google, ale także nowej otwartej techniki przetwarzania języka naturalnego (NLP), która pomaga komputerom zrozumieć ludzki język.

Szczególną cechą BERT jest to, że może on jednocześnie przetwarzać słowa zarówno przed jak i po określonym terminie w zdaniu (nazywa się to „dwukierunkowością”), co umożliwia znacznie dokładniejszą interpretację kontekstu. Google używa tej techniki w swoim algorytmie wyszukiwania, aby lepiej zrozumieć, czego tak naprawdę szukają użytkownicy. Do działania wykorzystuje sztuczną inteligencję, która ucząc się z czasem, powinna pozwolić na uzyskiwanie jeszcze dokładniejszych wyników wyszukiwania.

Jak BERT wpływa na wyniki wyszukiwania?

Na swoim blogu Google stwierdza, że BERT pozwoli na lepsze zrozumienie dłuższych i bardziej naturalnych zapytań.
Jednym z przykładów jest zapytanie: „Brazylijczyk podróżujący do USA w 2019 roku potrzebuje wizy”. Przed aktualizacją BERT miałoby to zwrócić wyniki dotyczące obywateli USA podróżujących do Brazylii. Po aktualizacji słowo „do” jest teraz uznawane za ważne, a wyniki zmieniły się, jak widać tutaj:

Jak BERT wpływa na wyniki wyszukiwania

Google uważa także że BERT poprawia jakość prezentowanych fragmentów prezentowanych artykułów.

Jak BERT wpływa na wyniki wyszukiwania

Zapytania podobne do tych w przeszłości były trudne do zrozumienia przez algorytm. Po aktualizacji informacje otrzymywane przez użytkownika są trafniejsze.

BERT, a SEO

Czy BERT wpływa na SEO? Nie. Jeśli stosowaliśmy się do podstawowych zasad SEO, nie mamy czy się martwic. Dalej ważne jest, by tworzone przez nas treści były wysokiej jakości i odpowiadały potrzebom użytkowników. BERT nie jest algorytmem rankingowym. Jego łownym zdaniem jest lepsze zrozumienie intencji użytkownika, w celu dostarczenia najbardziej odpowiednich wyników wyszukiwania. Nie oznacza to, że algorytm ten nie będzie mieć żadnego wpływu na pozycje. Strony dostarczające bardziej trafne informacje użytkownikom będą częściej odwiedzane co może wpłynąć na ich pozycje w wynikach wyszukiwania.

Chcesz wiedzieć jak aktualizacje algorytmu Google mogły wpłynąć na Twoją stronę? Skorzystaj z konsultacji SEO z naszymi specjalistami.

BERT a Google Ads

Podobnie jak w przypadku SEO, BERT nie ma bezpośredniego wpływu na SEM.
Zamiast tego, BERT przywiązuje większą niż kiedykolwiek wcześniej wagę do przyjmowania najlepszych praktyk w zakresie strategii opartych na intencjach.
Dzięki organicznym wynikom, które teraz lepiej interpretują potrzeby ludzi, reklamy SEM pojawią się w bardziej informacyjnym kontekście.
Aby utrzymać zaangażowanie użytkowników i skutecznie uzupełniać wyniki organiczne, reklamy PPC będą musiały być dokładniejsze, aby trafiać w intencje użytkowników.
Do tej pory, Google często ignorował pewne słowa w zapytaniu.  Jednakże te przyimki, przymiotniki lub zaimki posiadają kluczowe sygnały intencji. Tak więc skupienie się na najpopularniejszych słowach w zapytaniu było mylące.
Płatne reklamy będą musiały być jeszcze lepiej  ukierunkowane, aby przekonać Google, że są one na tyle istotne, że pojawią się obok wyników organicznych.

Wady i zalety

Zastosowanie technologii przetwarzania  języka naturalnego takich jak BERT jest bardzo dużą innowacją. W przyszłości będzie ona z pewnością bardzo pomocna użytkownikom chcącym szybko uzyskać trafną odpowiedź na swoje zapytanie.
Choć BERT jest naprawdę innowacyjny, to jednak nadal ma swoje słabe strony. Allyson Ettinger z Uniwersytetu w Chicago w swojej pracy badawczej, wyjaśnia niektóre z problemów, z jakimi BERT nadal się boryka. Jedna rzecz, o której wspomina to, że „pokazuje wyraźne porażki w znaczeniu negacji”.  Jej przykładem było zdanie „a Robin to ___”. W tym przypadku BERT zdołał przewidzieć słowo „ptak”. Po zmianie na  „Robin to nie jest ___”, nadal przewidywał ptaka.

Podsumowanie

BERT jest przełomową technologią, nie tylko dla NLP w ogóle, ale również dla Google Search. Warto pamiętać, że BERT nie zmienia sposobu klasyfikacji stron internetowych, ale po prostu poprawia rozumienie przez Google naturalnego języka. Dla Google jest to ważny krok w drodze do celu, jakim jest dokładne zrozumienie tego, czego chcą użytkownicy w danej sytuacji.