baner baner

Audyt Google Ads – jak skontrolować kampanię?

Tworząc samodzielnie kampanie reklamowe w Google Ads lub zlecając je agencji na pewno wiele razy zastanawiałeś się, czy reklama jest zoptymalizowana w taki sposób, by zapewnić ci odpowiednią ilość i jakość konwersji. Aby rozwiać twoje wątpliwości, konieczny będzie audyt konta Google Ads.

Czym jest audyt Google Ads?

Audyt Google AdWords (a obecnie Google Ads) to nic innego jak kontrola kampanii Google pod kątem zgodności z wytycznymi i optymalizacji w celu maksymalnego wykorzystania jej potencjału reklamowego.
Audyt AdWords jest wykonywany przez zewnętrznego specjalistę i dzieli się na kilka obszarów. Obejmuje między innymi konfigurację konta Google Ads i Google Analytics, ogólne ustawienia oraz struktura kampanii, analizę słów kluczowych, poprawność zbieranych danych, przekazy reklamowe, a także badanie efektywności reklamy. Dobrze przeprowadzony audyt kończy przedstawieniem raportu wskazującego obszary wymagające optymalizacji, dzięki czemu poprawi się efektywność i jakość kampanii.

Sprawdzenie konfiguracji konta Google Ads oraz Google Analytics

Pierwszym etapem audytu kampanii Google obejmuje podstawową konfigurację konta Google Ads oraz Google Analytics. Tu przede wszystkim należy sprawdzić poprawność danych geolokalizacyjnych, sposób rozliczenia, stawki oraz połącznie konta Ads z Google Analytics, a także Google Merchant Center, jeśli prowadzisz sklep internetowy.
Istotne będzie również skontrolowanie ustalonych celów i tego, w jaki sposób zliczają się konwersje, a także modelu atrybucji oraz list remarketingowych. Analizując konto Google Analytics należy zweryfikować, czy kod śledzenia jest dobrze podpięty i czy gromadzone dane są prawidłowe, a w przypadku sklepów internetowych także ustawienie modułu e-commerce w GA.

Struktura i segmentacja kampanii Google Ads

Na tym etapie wykonywany jest audyt kampanii Google Ads. Kampanie są segregowane według przeznaczenia, wyodrębniając podstawowe typy reklamy: brandingowe, zasięgowe, efektywnościowe oraz wizerunkowe. Następnie prowadzi się dalszą segmentację kampanii, wybierając grupy reklam produktowych (w przypadku sklepów internetowych), reklamy dynamiczne (w których precyzyjne targetowaniem po słowach kluczowych jest niemożliwe) oraz wiele innych.

Kampanie remarketingowe

W przypadku prowadzenia działań remarketingowych, ważne jest przede wszystkim sprawdzenie poprawności wpiętych kodów remarketingowych. Gdy już to zostanie zweryfikowane, należy sprawdzić, czy opcja zbierania danych w GA jest aktywna. Powstałe listy remarketingowe należy dokładnie przeanalizować przed wykorzystaniem zarówno w ramach konta Google Ads, jak i na koncie Google Analytics. Brak prawidłowo posegregowanych grup docelowych w listach remarketingowych może sprawić, że kampania nie osiągnie zamierzonego efektu.

Analiza słów kluczowych i wyszukiwanych haseł w Google Ads

Audyt kampanii Google AdWords to także analiza zastosowanych w targetowaniu fraz kluczowych. Należy sprawdzić, czy słowa kluczowe odzwierciedlają to, co można znaleźć w witrynie klienta oraz czy opis reklamy jest zgodny z opisem na stronie. W tym punkcie audyt ma na celu sprawdzenie precyzji konkretnych słów kluczowych.
Później sprawdzana jest jakość i ilość konwersji powiązanych z poszczególnymi słowami kluczowymi. Na tym etapie audytu eliminuje się słowa o niskim wyniku jakości i wskazuje możliwości do poprawy, a także tworzy listę wykluczających słów kluczowych. Polega to na przejrzeniu listy wyszukiwanych haseł oraz posegregowaniu słów wykluczających na te całkowicie nietrafione, te ze słabą konwersją oraz te, które powinny być wykluczone wyłącznie w konkretnym rodzaju kampanii.

Przekazy reklamowe

Audyt konta Google AdWords to także sprawdzenie przekazów reklamowych. Pierwszym krokiem powinno być zweryfikowanie, czy na koncie Google Ads nie ma kampanii, które nie przeszły pozytywnie weryfikacji systemu pod kątem poprawności. Jeśli są, należy znaleźć powód, dla którego tak się stało.
Następnie należy sprawdzić, czy każda reklama została ustawiona zgodnie z wytycznymi dotyczącymi dobrych praktyk proponowanych przez Google. Przekaz reklamy powinien być spójny i odpowiadać na potrzeby użytkowników. Jakość przekazu określa się poprzez klikalność reklamy, a także późniejsze interakcje użytkownika na stronie. Warto przetestować również alternatywne wersje przekazów, z uwzględnieniem bieżących promocji i zbliżających się kluczowych wydarzeń.

Badanie efektywności kampanii i grup reklam Google Ads

Po uporządkowaniu struktur kampanii i sprawdzeniu słów kluczowych, warto przejść do zbadania jej efektywności. W przypadku audytu kampanii reklamowej PPC istotnym elementem będzie tak zwany Wynik Jakości, mający bezpośredni wpływ na stawki.
W audycie powinno się zwrócić uwagę przede wszystkim na trzy główne czynniki: CTR, trafność reklamy oraz strony docelowe i tam upatruje się możliwości wprowadzenia istotnych zmian. W przypadku kampanii efektywnościowych dla sklepów internetowych istotne będą wskaźniki zwrotu z inwestycji.
Coś, co pomoże ci zwiększyć szansę na lepsze wyniki jakości w sieci reklamowej Google to między innymi stosowanie różnorodnych rozszerzeń w kampaniach w sieci wyszukiwania. Je wszystkie należy wziąć również pod uwagę przy audycie. Niezwykle ważne jest także bieżące aktualizowanie kampanii, z uwzględnieniem obecnie obowiązujących promocji lub zbilżających się istotnych dla twojego biznesu dat. Jeśli twoje kampanie często wymagają aktualizacji, dobrze zastosować reguły automatyczne. Audyt konta AdWords sprawdzi, czy jest sens ich zastosowania przy jednoczesnej kontroli tego, co już zostało skonfigurowane na koncie Ads.

Jakość witryny a audyt kampanii AdWords

Wiele osób zapomina o tym aspekcie w czasie audytu, ponieważ nie ma on bezpośredniego związku z ustawieniami kampanii w Google Ads. Niestety jednak, kiepska jakość strony do której kieruje reklama sprawi, że ilość konwersji drastycznie spadnie.
Na co powinno się zwrócić uwagę przy sprawdzaniu jakości witryny? Ważna jest przede wszystkim zgodność przekazu reklamowego z tym, co można znaleźć na twojej stornie internetowej. Należy spojrzeć na to oczami potencjalnego klienta, szukając rzeczy, które mogą utrudnić użytkownikowi zdobycie informacji i zrealizowanie konwersji. Czasem zdarza się, że niewielka poprawka na stronie WWW diametralnie poprawia współczynnik odrzuceń z kampanii.

W jakich sytuacjach warto przeprowadzić audyt Google Ads?

Audyt konta AdWords warto przeprowadzić, gdy kampania nie przynosi spodziewanych efektów. To świetna propozycja dla osób, które samodzielnie próbowały zgłębić świat reklamy w wynikach wyszukiwania i chcą wiedzieć, co mogą zrobić lepiej.
To także doskonała propozycja dla osób, którym zależy na bardziej skutecznym zarządzaniu budżetem reklamowym i eliminacji „pustych” niepotrzebnych kliknięć. Taka usługa sprawdzi się również w przypadku osób, które są niezadowolone z działań agencji SEM i chcą zweryfikować poprawność prowadzonych przez nią kampanii, ponieważ nie osiągają pożądanych wyników.

Korzyści wynikające z przeprowadzenia audytu kampanii Google Adwords

Co możesz osiągnąć decydując się na audyt Google Ads? To jedyna możliwość, by zweryfikować własną wiedzę lub sprawdzić, czy działania agencji SEM są wystarczająco efektywne. Otrzymując wyniki audytu będziesz mieć okazję poprawić wszystkie mankamenty prowadzonych kampanii, wyeliminować błędy i zredukować ilość niechcianych kliknięć, obniżając przy tym koszty prowadzenia kampanii reklamowej. To także świetny sposób, by poprawić działania z zakresu remarketingu, zachęcając osoby, które porzuciły decyzję zakupową do zrealizowania konwersji.
Jeśli chcesz sprawdzić, czy twoje działania w sieci reklamowej Google są wystarczająco skuteczne, skontaktuj się z nami telefonicznie lub wyślij mail z zapytaniem. Z chęcią przeprowadzimy audyt kampanii Google Ads i wskażemy rozwiązania, które pomogą zwiększyć zwrot z inwestycji.