baner baner

Google Tag Manager – instalacja, wdrożenie, konfiguracja

Specjalnie dla osób związanych z marketingiem dużych i małych stron internetowych, Google stworzyło proste, darmowe narzędzie – Google Tag Manager. Jak skonfigurować Google Tag Manager i dlaczego warto to zrobić?

Co to jest Google Tag Manager?

Jak już wspomnieliśmy, Manadżer Tagów Google jest darmowym narzędziem mającym pomóc osobom związanym z marketingiem. Dzięki niemu możesz zarządzać wieloma kodami śledzącymi, które pomogą ci analizować zachowania użytkowników na swojej stronie.
To rozwiązanie pozwalać implementować kody w witrynie znacznie sprawniej i bez ingerencji w strukturę strony internetowej. Łatwiej będzie ci utrzymać porządek, unikniesz powielenia kodów na podstronach, a w rezultacie – zafałszowanych wyników przez zwielokrotnione odsłony.

Struktura GTM

Zanim dowiesz się, jak wdrożyć Google Tag Manager, dobrze żebyś poznał jego budowę. Z początku to narzędzie może wydawać się trudne i skomplikowane, jednak po zapoznaniu się z jego strukturą okazuje się banalnie proste. Podstawową warstwą GTM jest konto, następnie są kontenery i tagi, w których zawarte są reguły oraz makra.
Kontenery są fragmentami kodu, który zostaje umieszczony na stronie. Wewnątrz kontenera mieszczą się wszystkie tagi dodane do konkretnej witryny.
Czym są tagi? To kody, które chcesz zaimplementować na stronie. Wśród nich znajduje się między innymi tag Google Ads, Google Analytics, Facebook Pixel czy kod remarketingu.
Makra przechowują wartości dla poszczególnych tagów, a reguły mają za zadanie określić warunki, na których tag ma zostać uruchomiony. Przykładem może być reguła uruchamiająca kod konwersji na stronie po wypełnieniu formularza.

Jak zainstalować Google Tag Manager?

Sama instalacja Google Tag Manager jest banalnie prosta. Wystarczy założyć konto na stronie GTM, a następnie przejść do utworzenia kontenera i zaznaczenia, gdzie ma on być wdrożony.
Po tym wygeneruje się kod do umieszczenia na wszystkich podstronach w twojej witrynie. Następnym krokiem jest już tylko dodanie tagów i konfiguracja zaawansowanych ustawień Google Tag Managera.

Możliwości Menadżera Tagów Google

Podstawową zaletą GTM jest możliwość podłączenia różnych tagów marketingowych i optymalizacyjnych do wszystkich podstron bez obaw, że coś zostanie pominięte, oszczędzając przy tym czas webmastera czy marketingowca i przyspieszając proces decyzyjny.
Wbrew pozorom narzędzie to nie służy do mierzenia danych statystycznych. Daje jedynie możliwość podłączenia dużej ilości kodów, śledzenia szczegółowych grup użytkowników czy wdrożenia na stronę nowych, dodatkowych narzędzi takich jak czat z użytkownikami czy dodatkowe okienko zachęcające do dodania się do newslettera. To wszystko z pomocą kilku kliknięć, bez konieczności ingerowania w kod strony.

Konfiguracja kodu Google Analytics w GTM

Instalacja GTM wiąże się przede wszystkim z wdrożeniem różnych kodów do narzędzia. Jednym z najbardziej podstawowych jest kod Google Analytics, umożliwiający pobieranie statystyk dotyczących zachowania użytkowników.
Aby skonfigurować kod GA w Google Tag Manager wystarczy po kliknięciu konfiguracji wybrać odpowiednią opcję z listy tagów do wyboru, a następnie dodać identyfikator śledzenia, który pobierzesz z ustawień Google Analytics w zakładce „kod śledzenia”, w panelu administracji, w dziale „Informacje o śledzeniu”.
Do prawidłowej konfiguracji tagu potrzebujesz jeszcze dodać reguły, bez których kod nie będzie działał. W przypadku Google Analytics warto ustawić uruchamianie tagu na każdej podstronie, by GTM zbierał dane z całego ruchu w witrynie. W wyjątkowych przypadkach możesz w regułach wykluczyć niektóre podstrony, jeśli nie chcesz śledzić zdarzeń w ich obrębie.

Google Tag Manager dla ecommerce

GTM może przydać się w przypadku każdej strony internetowej, jednak szczególne zastosowanie ma w branży e-commerce, gdzie trzymanie ręki na pulsie i odpowiednia konfiguracja kodów śledzenia jest koniecznością. Jak skonfigurować Google Tag Manager dla sklepu internetowego?
Oprócz wprowadzenia tagu Google Analytics, dzięki któremu będziesz mieć dostęp do najistotniejszych danych, w sklepie internetowym warto wprowadzić także tagi Google Ads, pozwalające prowadzić działania remarketingowe, popularne narzędzia analityczne jak DoubleClick, CrazzyEgg czy kody Facebook Pixel lub LinkedIn.
Dobrze wziąć pod uwagę także śledzenie zdarzeń, bez konieczności wprowadzania zmian w kodzie. Konfiguracja GTM da ci możliwość śledzenia w sposób zautomatyzowany kliknięć w linki prowadzące na zewnątrz serwisu, wysyłek formularza kontaktowego z zapytaniem o usługi czy innych nietypowych zdarzeń.

Wdrożenie Google Tag Manager – remarketing Google Ads

Choć wiele osób o tym zapomina, świetnym pomysłem jest konfiguracja Google Tag Manager w taki sposób, by móc prowadzić działania remarketingowe w Google Ads.
To typ kampanii skierowany do osób, które odwiedziły twoją witrynę i wykonały określone ruchy (np. dodały produkt do koszyka, jednak nie dokończyły transakcji).
Korzystając z Google Tag Managera możesz prowadzić zarówno standardowe działania remarketingowe, jak i remarketing dynamiczny. By ustawić kampanię dynamiczną potrzebne będą zmienne warstwy przedstawiające ID i ceny produktów na stronach koszyka i kart produktów. Na koniec do listy wykluczeń należy dodać strony kart produktów, koszyka oraz podziękowania za złożenie zamówienia, uruchamiając tym samym standardowy remarketing Google Ads.

Dlaczego warto korzystać z GTM?

Wdrożenie GTM pozwoli ci na dokonywanie zmian w kodach śledzących bez angażowania do tego zespołu programistów czy webmasterów. Dzięki temu nie obciążysz strony nadmiarem skryptów, co przełoży się na szybsze ładowanie się strony i zwiększy twoje szanse na konwersje.
To także mniejsze ryzyko popełnienia błędu, prostsze i szybsze wprowadzanie zmian, testowanie wdrożeń czy uruchamianie nowych narzędzi. Google Tag Manager ułatwi ci również podejmowanie decyzji na temat twojej strony internetowej i obserwację kluczowych wyników i zachowań użytkowników.

Popularne błędy konfiguracji Google Tag Manager

Choć może wydawać się, że wdrożenie GTM to bułka z masłem, przeprowadzając audyty często można spotkać się z błędami, które przyczyniają się do przesyłania nieprawidłowych danych. Jeśli nie czujesz się na siłach, by prawidłowo skonfigurować Google Tag Manager, skontaktuj się z nami, pomożemy ci przeprowadzić ten proces od A do Z.
Jakiego typu błędy powtarzają się najczęściej? To przede wszystkim nieprawidłowa implementacja kodu GTM (wklejenie tylko jednego z dwóch kodów lub dodanie ich w złym miejscu), przez co narzędzie nie działa prawidłowo.
Błędem jest również niekorzystanie ze zmiennej ustawień Google Analytics, nieopublikowanie kontenera po wprowadzeniu zmian czy tworzenie wielu identycznych reguł dla różnych tagów.

Kontrola poprawności

Brak kontroli nad poprawnością wdrożonych zmian to na tyle częsty błąd, że doczekał się osobnego miejsca w naszym zestawieniu. Wielu użytkowników GTM nie korzysta z opcji podglądu, a od razu wdraża nowe rozwiązania, bez ich weryfikacji.
W rezultacie pojawiają się kolejne błędy, których można było uniknąć. Z tego powodu każde, nawet najmniejsze zmiany wymagają sprawdzenia na podglądzie. Warto także skorzystać z narzędzi do kontrolo wdrożeń, takich jak DataSlayer czy Analytics Pros DataLayer Inspector+.