Audyt użyteczności strony (UX)

Audyt użyteczności strony (UX)

Czy wiesz, że… 4/5 zakupów w e-commerce dokonano przy użyciu wyszukiwarki wewnętrznej

Jesteś gotowy, żeby Twój biznes urósł o 500% w ciągu 6 miesięcy?

Scrollnij niżej
i zobacz co potrafimy!

Dlaczego audyt UX – użyteczności strony jest Ci potrzebny?

Strona internetowa powinna być narzędziem ułatwiającym lub pozwalającym spełnić określone cele: dla e –commerce celem będzie sprzedaż, dla firmy – pozyskanie zapytania ofertowego, zapis do newslettera, pobranie pliku, dla usług – zarejestrowanie konta lub pobranie aplikacji. Aby serwis WWW doprowadził twojego klienta do wykonania pożądanej akcji, musi być w odpowiedni sposób zaprojektowany. Czy tak rzeczywiście jest, wykaże audyt UX (z ang. User Experience). Dzięki analizie serwisu będziemy w stanie zdiagnozować, czy witryna posiada odpowiednią strukturę i architekturę informacji oraz wartościowe dla użytkownika i Google treści oraz czy nawigacja skłania użytkownika do realizacji określonych celów. Do przeprowadzenie audytu UX wykorzystujemy zaawansowane, odpowiednio skonfigurowane narzędzia analityczne. Finalny raport będzie stanowił profesjonalną bazę do zaproponowania zmian, których głównym celem będzie zwiększona liczba konwersji na Twojej stronie WWW. Oprócz tego, dobrze zaprojektowana strona przełoży się na pozytywne doświadczenie klienta wynikające z interakcji, jaką z nią nawiązuje, czego finalnym efektem jest poprawa wizerunku twojej marki. Przekonaliśmy Cię?
audyt UX jak zrobić

Korzyści płynące z przeprowadzenia audytu UX – użyteczności strony:

Poprawa usability serwisu

Potrafimy sprawić, by klient zakochał się w Twojej stronie. Z nami każdy odwiedzający będzie mógł poczuć się komfortowo, jak u siebie w domu!

Wzrost współczynnika konwersji

Droga do konwersji potrafi być długa i wyboista. My wiemy, co zrobić, by ją uprościć i zwiększyć współczynnik konwersji.

Zwiększenie zaangażowania użytkowników

Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważna jest aktywność potencjalnych klientów. Dzięki tworzeniu interesującego contentu oraz dobrej strategii działań marketingowych zwiększymy zaangażowanie Twoich użytkowników i pomożemy Ci nawiązać z nimi pozytywną relację.

Wzrost współczynnika konwersji

Droga do konwersji potrafi być długa i wyboista. My wiemy, co zrobić, by ją uprościć i zwiększyć współczynnik konwersji.

Co oferujemy w ramach przeprowadzenia audytu UX – użyteczności strony?

Konfiguracja narzędzi jakościowych

Dbając o doświadczenie użytkownika, konieczna jest konfiguracja narzędzi, które pomogą Ci zebrać niezbędne, rzetelne dane jakościowe.

Określenie ścieżek konwersji

Chcesz wiedzieć, jak wygląda droga klienta przed zakupem? Nic prostszego! Sprawdzimy, jakimi ścieżkami poruszają się klienci i pokażemy Ci, co można usprawnić, by poprawić współczynnik konwersji.

Dokument z wytycznymi do wdrożenia

Przygotujemy dla Ciebie gotową instrukcję i dokładne wskazówki, które pomogą Ci wdrożyć konieczne zmiany.

Zaprojektowanie person

Pomożemy Ci zaprojektować persony i zdobyć potrzebne informacje, byś mógł lepiej realizować potrzeby swoich klientów.

Skontaktuj się z nami
w takiej formie, jaka
najbardziej Ci odpowiada

Wyślij nam wiadomość




    Wypełnij brief a my dopasujemy ofertę do Twojego biznesu

    No dawaj, nie bój się
    i kliknij tu

    Zadzwoń do nas lub wyślij mail

    17 lat

    w digitalu

    40+

    ekspertów branży

    360°

    obsługi w digitalu

    30+

    narzędzi wspomagających

    TOP10

    agencji według raportu Interaktywnie.com

    5 lat

    średniej długości współpracy z Veneo

    Co jest naszą siłą? Ludzie,
    Ludzie i jeszcze raz
    Ludzie! To ich wiedza
    i doświadczenie budują
    jakość.

    gruszka2.png

    Nie obiecujemy gruszek
    na wierzbie! Zobacz historie
    sukcesu naszych
    klientów.

    Audyt UX – jak sprawdzić użyteczność strony?

    Tworzenie strony internetowej w oparciu o własne domysły, bez brania pod uwagę zdania użytkowników, na dłuższą metę nie ma szansy się sprawdzić. Ekspercki audyt UX pomoże ci poprawić użyteczność strony internetowej. W jaki sposób?

    Audyt UX – jak sprawdzić użyteczność strony?

    Tworzenie strony internetowej w oparciu o własne domysły, bez brania pod uwagę zdania użytkowników, na dłuższą metę nie ma szansy się sprawdzić. Ekspercki audyt UX pomoże ci poprawić użyteczność strony internetowej. W jaki sposób?

    Czym jest UX?

    UX to skrót od angielskiego terminu user experience, oznaczającego doświadczenia użytkownika. W ten sposób określa się wszystkie wrażenia odczuwane przez internaute w czasie przeglądania strony internetowej.Trudności w poruszaniu się po witrynie wpływają na obniżenie wyników sprzedażowych, dlatego coraz więcej osób decyduje się na audyt UX dla strony firmowej.

    Czym różni się UX od UI?

    UX (user experience) często jest mylone z UI (user interface). Choć obie te rzeczy powinny iść ze sobą w parze, nie oznaczają tego samego. Czym w takim razie różni się UX od UI?Najprościej mówiąc UX oznacza to, czego użytkownicy doświadczają pod kątem emocjonalnym podczas przeglądają strony (w tym także content), a UI to, w jaki sposób wchodzą z nią w interakcję (w tym między innymi nawigacja i architektura informacji). Mówiąc więc kontroli użyteczności, powinno się brać pod uwagę audyt UX i UI.

    Co to jest audyt użyteczności?

    Analiza UX to inaczej weryfikacja użyteczności strony internetowej biorąca pod uwagę zarówno oczekiwania klientów, jak i realizację celów właściciela serwisu.
    Ma ona za zadanie wykryć błędy i elementy na stronie wymagające modyfikacji lub usunięcia, by poprawić zadowolenie użytkownika, a co za tym idzie – współczynnik konwersji. Są trzy najpopularniejsze metody przeprowadzania eksperckiego audytu usability: analiza heurystyk, spacer poznawczy i lista kontrolna.

    Jak przeprowadzić audyt UX?

    Do przeprowadzenia audytu potrzebne będzie zebranie jak największej ilości danych z najbardziej zróżnicowanych źródeł. Dopiero po zapoznaniu się z badaniami można przejść do analizy eksperckiej i poszukiwania problemów związanych z UX. Po wykryciu wszystkich problematycznych elementów i zebraniu badań i analiz w jeden raport, należy nadać priorytet konkretnym zmianom. Rekomendacje modyfikacji mogą zawierać makiety poprawionych podstron, by ułatwić wprowadzenie poprawek. Na koniec przeprowadzane są testy A/B, które mają sprawdzić różnice w odbiorze serwisu internetowego przez użytkowników przed i po wdrożeniu poprawek. Aby dane były bardziej wiarygodne, wersje powinny się różnić od siebie tylko jednym elementem.

    Zakres audytu UX

    O tym, co wchodzi w zakres audytu użyteczności decyduje powód, dla którego chcesz go wykonać. Oprócz analizy eksperckiej w postaci heurytyków, listy kontrolnej i wędrówki poznawczej, korzysta się również z innych metod badawczych takich jak analiza zachowania użytkowników na stronie, testy A/B czy makiety UX.

    Analiza heurystyczna

    Pierwszy sposób polega na sprawdzeniu elementów interfejsu pod kątem zasad użyteczności. Przeważnie opiera się ona na 10 heurystykach użyteczności Nielsena, 8 zasadach Schneidermana i 30 zasadach użyteczności Connella.
    Pozwala to na wyłapanie niewielkich, najbardziej powszechnych błędów i sprawdza, czy struktura strony odpowiednio prowadzi użytkownika wprost do dokonania konwersji.

    Spacer poznawczy

    Wędrówka poznawcza polega na wcieleniu się przez specjalistę w rolę użytkownika, który chce wykonać konkretne działania na stronie lub w sklepie internetowym. Realizowane są konkretne scenariusze, które mają na celu dokonanie konwersji na kilka różnych sposobów.
    Na tej podstawie audytor wyszukuje błędów i miejsc problemowych. Ta metoda sprawdza się zwłaszcza w przypadku branży e-commerce, gdzie audyt UX sklepu internetowego powinien brać pod uwagę kilka różnych sposobów na osiągnięcie konwersji.

    Lista kontrolna

    Analiza użyteczności oparta na listach kontrolnych jest jednym z najbardziej obiektywnych sposobów przeprowadzenia badania. To szczegółowa lista, bardziej konkretna niż heurystyki, według której krok po kroku przeprowadza się audyt usability.
    Choć mogłoby się wydawać, że mając szczegółowe wytyczne, kontrolę może przeprowadzić każdy laik, w rzeczywistości do przeprowadzenia badań potrzebna jest analiza ekspercka, by ocenić przydatność niektórych działań, treści czy kontekst sytuacji.

    Korzyści wynikające z audytu UX strony internetowej

    Jeśli borykasz się ze zbyt małą ilością konwersji, leady sprzedażowe są słabej jakości, kampanie reklamowe słabo konwertują, oznacza to, że konieczna jest poprawa użyteczności strony internetowej. Żeby poprawić stronę pod kątem UX audyt jest koniecznością.
    Co możesz zyskać po analizie przeprowadzonej przez profesjonalistów? Wdrożenie zmian, które wykazała analiza i usunięcie błędów pomoże ci na długofalowe zwiększenie współczynników konwersji, zaangażowania użytkowników oraz lojalności klientów.
    W przypadku dużych serwisów, audyt UX pomoże zmniejszyć również ilość zgłoszeń do biura obsługi klienta, ponieważ wszystkie potrzebne informacje będą na wyciągnięcie ręki.

    Narzędzia do badania użyteczności stron internetowych

    Poza analizą ekspercką należy określić również narzędzia, które pomogą ci w testowaniu użyteczności serwisu.
    Dane do analizy mogą pochodzić z testów z użytkownikami, badań ankietowych, a także z profesjonalnych map ciepła stworzonych na bazie śledzenia ruchów kursora czy kliknięć na stronie.
    Przydatnym narzędziem są także makiety interfejsu strony internetowej na papierze, które wraz z użytkownikami są analizowane w celu znalezienia potencjalnych błędów i problematycznych miejsc.

    Ile kosztuje audyt użyteczności strony?

    To, jaki będzie koszt audytu UX zależy od wielu różnych czynników. Przede wszystkim ważna jest wielkość serwisu, ilość konwersji i stopień skomplikowania struktury. Liczy się także obecny poziom użyteczności – w przypadku stron, które wymagają niewielkich poprawek cena za audyt może być niższa niż przy serwisach, których UX jest na bardzo niskim poziomie.
    Bardzo ważny jest również dobór metody badania użyteczności witryny. Jeśli usługa ma być kompleksowa i oprócz audytu eksperckiego opierać się również na innych metodach badawczych, cena będzie wyższa. Przeważnie koszt analizy usability zaczyna się od kilku tysięcy złotych.

    Najczęstsze błędy UX na stronach internetowych

    Czy zastanawiałeś się kiedyś, co najczęściej wkurza użytkowników próbujących zrealizować konwersję? Wśród jednych z najczęściej wymienianych błędów UX w witrynach jest nadmiar bezsensownych pól w formularzach. Im mniej rubryk do wypełnienia przy realizacji konwersji, tym lepiej dla użytkownika, dlatego warto zredukować ilość pól do potrzebnego minimum.
    W przypadku sklepów internetowych sporym błędem jest także brak możliwości filtrowania produktów, ubogie opisy i kiepski sposób prezentacji przedmiotów, niejasne nazwy kategorii czy skąpa informacja na temat warunków, które należy spełnić, by zrealizować zamówienie.
    Częstym problemem na wielu witrynach internetowych jest także mało intuicyjne menu oraz nawigacja serwisu, a także wolne ładowanie się strony i niedostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Biorąc pod uwagę, że coraz więcej osób korzysta z telefonu przy realizacji celów zakupowych, warto zadbać o to, by mobilna wersja strony była przejrzysta i przyjemna w obsłudze.