Unique Selling Proposition (USP) – wyróżnij swój produkt na tle innych!

| Kamil Stochel | E-commerce

Konkurencja w internecie staje się coraz większa. Nie każdy może pozwolić sobie na bycie samotnym liderem w swojej niszy. By się wyróżnić potrzebujesz dziś czegoś więcej niż dobrej jakości produktów w atrakcyjnych cenach. Czym jest USP i jak możesz to wykorzystać w sprzedaży?

Co to jest USP – Unique Selling Proposition?

Definicja USP jest prosta – to skrót pochodzący od pierwszych liter angielskich słów Unique Selling Proposition, oznaczających unikalną propozycję sprzedaży. Co kryje się za tym hasłem? Mówiąc wprost – USP to dokładnie ten element procesu sprzedaży, który sprawia, że twój sklep pozytywnie wyróżnia się na tle konkurencji. Inaczej mówiąc, jest to korzyść, która sprawia, że użytkownicy chętniej wybierają Twój sklep. Dobra USP doskonale wpływa na pozyskanie nowych klientów i zachęcenie ich do zakupu.

Co może być USP w twoim biznesie?

Unikalną propozycją może być wiele rzeczy. Zastanów się, czym możesz pochwalić się przed swoimi klientami i zaprezentuj swoją ofertę. Oto kilka przykładów, które mogą stanowić USP w twoim biznesie:

  • Wysoka jakość produktów,
  • Bardzo szeroka oferta produktów i usług,
  • Wyższa wydajność,
  • Nowatorski produkt, odpowiadający na nowe potrzeby klientów,
  • Ekskluzywność i prestiż,
  • Personalizacja – dostosowanie produktów do konkretnych preferencji użytkownika,
  • Komunikacja i wysoki poziom obsługi klienta,
  • Unikalne cechy produktów,
  • Wieloletnia gwarancja,
  • Wsparcie i specjalistyczne doradztwo po zakupie,
  • Użyteczność
  • Cena

Czym nie jest USP?

Mogłoby się wydawać, że unikalną propozycją sprzedaży może być niemal wszystko. W rzeczywistości jednak wiele osób mylnie zakłada, że USP to także konkretne oferty marketingowe, takie jak akcje rabatowe czy oferta bezpłatnej wysyłki. Takie rzeczy nie są unikalne i w każdej chwili mogą zostać wykorzystane przez twoich konkurentów, dlatego nie stanowią USP.

Warto pamiętać, że Unique Selling Proposition to nie tylko puste hasło marketingowe – to podstawa działania twojej firmy i stanowisko, które sprawia, że twoja oferta jest wyjątkowa. Tworząc USP nie możesz kłamać czy naginać prawdy – musisz zadbać o to, by twoja unikalna wartość była czymś faktycznym, możliwym do obronienia.

Jak stworzyć unikalną propozycję sprzedaży?

Nie da się ukryć – w obecnych czasach konkurencja na rynku jest ogromna i stale się rozrasta. Klienci zasypani są ilością dostępnych opcji i mają w czym wybierać. Dzięki temu dokonują zakupów świadomie, wybierając ofertę, która wyróżnia się na tle innych i spełnia ich wymagania. Jak w takim razie możesz stworzyć unikalną propozycję sprzedaży dla twojego biznesu?

Na początku zastanów się, czego oczekują twoi klienci oraz co mogłoby rozwiązać ich problemy. Pomyśl, jakie czynniki decydują o zakupie oraz wypisz cechy i korzyści, które czynią twój produkt lub sklep czymś wyjątkowym. Pamiętaj o odpowiednim researchu i analizie konkurencji, by sprawdzić, czy twój sklep wyróżnia się na tle bezpośrednich rywali. Zidentyfikuj te aspekty, których twoi konkurenci nie są w stanie naśladować.

Przedstaw swoim klientom rozwiązanie dla ich problemów i największych bolączek. Nie sprzedawaj produktów – sprzedawaj konkretne rozwiązania. Pokaż konkretne zalety twojej oferty na tle konkurencji – poinformuj swoich klientów, co jest twoją największą zaletą i przedstaw cechy produktu z użyciem języka korzyści.

Dlaczego USP sprzedaje?

Unikalna wartość sprzedaży doskonale wpłynie na zwiększenie zainteresowania twoją ofertą. Wyróżniając swoją firmę na tle konkurencji i przedstawiając rozwiązanie konkretnych problemów sprawiasz, że słupki sprzedaży zaczynają rosnąć. To szczególnie ważne w czasach, gdy klienci mają ogromny wybór w zasadzie na wyciągnięcie ręki.

Określenie USP pomoże ci również nadać kierunek rozwoju firmy, ton komunikacji oraz pozwoli ci opracować strategię i misję, z jaką zmaga się twoje przedsiębiorstwo. Porządkując te aspekty i tworząc wyraźną, unikalną propozycję sprzedaży masz szansę odnieść sukces, zarówno marketingowy, jak i sprzedażowy.