TikTok jako nowe narzędzie dotarcia do potencjalnego klienta
VeneoPerformance

Autor: VeneoPerformance

TikTok jako nowe narzędzie dotarcia do potencjalnego klienta

07.05.2021
Digital Marketing Social media
Z tego artykułu dowiesz się:
  • Jakie są wyobrażenia na temat TikToka

  • Jak naprawdę wygląda TikTok

  • Jak wykorzystać potencjał reklamowy TikToka

  • Jakie firmy odniosły sukces na TikToku

Nowy gracz na rynku mediów społecznościowych szturmem podbił serca osób z całego świata. Fenomen TikToka szybko dostrzegli także marketingowcy, którzy doskonale wykorzystali jego potencjał. Kim są użytkownicy TikToka i jak dzięki tej aplikacji można dotrzeć do potencjalnego klienta?

Wyobrażenia na temat TikToka

Błyskawiczny wzrost popularności TikToka sprawił, że wiele osób zaintrygował fenomen tej aplikacji. Powstały w 2016 roku TikTok szybko wykupił swoją największą konkurencję – Musical.ly i zdobył serca młodych odbiorców, stając się najczęściej pobieraną aplikacją w roku 2019. Z początku użytkownicy po prostu tworzyli wideo do wybranego podkładu muzycznego pochodzącego z bazy aplikacji. Zwykle były to popularne piosenki, jednak często można było znaleźć również fragmenty filmów czy seriali. TikTokerzy tańczyli, udawali, że śpiewają i dostosowywali swoją mimikę oraz gesty do dźwięków.

Choć filmy te stały się niezwykle popularne wśród młodych ludzi, wielu starszych odbiorców wykazało się kompletnym niezrozumieniem. Do TikToka przylgnęła łatka mało poważnej aplikacji dedykowanej dla dzieciaków. Poniekąd jest w tym ziarno prawdy – użytkownicy TikToka to w znacznej mierze nastolatkowie i młodzi dorośli (osoby w wieku 20-29 lat stanowią niemal 30 procent amerykańskich użytkowników TikToka, zgodnie z badaniami Comscore). Dziś jednak to, co można znaleźć w aplikacji nieco różni się od jej pierwotnych założeń. Choć wciąż można znaleźć nagrania w stylu amatorskich teledysków, odgrywania scenek czy lip sync, w rzeczywistości działalność TikTokerów jest znacznie szersza niż mogłoby się wydawać.

Jak naprawdę wygląda TikTok?

Jak się okazuje, by zdobyć popularność na TikToku wcale nie trzeba tańczyć czy śpiewać. Oprócz treści typowo rozrywkowych, w aplikacji można znaleźć także ogromną ilość wartościowego content, sprzedanego w atrakcyjnej, prostej formie. Właściwie każdy użytkownik jest w stanie znaleźć tam swoją niszę i coś, co go zainteresuje.

Na TikToku można znaleźć dziś wiele znanych osobistości. Od polskich celebrytów takich jak Robert Lewandowski, Julia Wieniawa, Maryla Rodowicz czy Maffashion, po tych światowych, jak Shakira, Usher czy Kylie i Kendall Jenner.

Nie brakuje również osób, które dzięki aplikacji zyskały popularność i stały się rozpoznawalnymi w środowisku influencerami. Polscy TikTokerzy mogą poszczycić się nawet kilkoma milionami followersów. Ci, którzy zyskali światową sławę mają ich nawet kilkadziesiąt milionów.

Oprócz celebrytów i influencerów można znaleźć także przedstawicieli znacznie bardziej „poważnych” profesji – lekarzy, prawników, kucharzy i wielu innych. Coraz częściej konta na TikToku zakładają również znane firmy. W aplikacji oprócz klipów, pranków czy innych postów służących zapewnieniu rozrywki, znajduje się również całkiem sporo ciekawego, merytorycznego contentu w formie poradników prowadzonych przez użytkowników i marki. Tematyka jest bardzo różnorodna – od modowej i urodowej, aż po kulinarną, zdrowotną, samorozwojową, marketingową, szkoleniową itd.

TikTok for Business w Polsce

TikTok to także świetna okazja dla firm, by dotrzeć do młodego odbiorcy. Aby pomóc reklamodawcom odnaleźć się w świecie reklam TikToka i jak najlepiej wpasować charakter reklam w styl aplikacji, powstała specjalna platforma – TikTok for Business, reklamowana hasłem „nie rób reklam, rób TikToki”.

Oferuje ona narzędzia, które pozwalają markom na zgłębienie świata TikToka i stworzenie reklam, które będą spójne z tym, co można znaleźć w aplikacji. Dzięki kreatywnemu podejściu do reklamy, marketerzy mają większe szanse dotarcia do użytkowników TikToka, a sama aplikacja nie zmieni się dzięki temu w wielki słup reklamowy.

TikTok for Business oferuje kilka formatów reklamowych:

  • TopView – tradycyjne reklamy, które wyświetlają się przy uruchomieniu aplikacji,
  • Brand Takeovers – krótkie reklamy wideo trwające od 3 do 5 sekund,
  • In-Feed Videos – reklamy wideo trwające do 60 sekund, wyświetlające się na kanale, z dźwiękiem,
  • Hashtag Challenges – narzędzie do tworzenia wyzwań, zachęcających użytkowników do tworzenia swoich treści związanych z hashtagiem,
  • Branded Effects – nakładki zawierające wizerunek marki lub konkretny produkt w formie gifów, filtrów, naklejek, a nawet w rzeczywistości rozszerzonej.

Choć większość tych formatów była dostępna jeszcze przed uruchomieniem TikTok for Business, dzięki platformie dostęp do nich jest znacznie ułatwiony. Reklamodawcy znajdą tam również różne materiały szkoleniowe, artykuły, poradniki i informacje, dzięki którym poszerzą swoją wiedzę na temat. Na platformie znajdują się również narzędzia do monitorowania prowadzonych kampanii marketingowych.

Aby zachęcić reklamodawców do korzystania z możliwości, jakie oferuje platforma, na początku tego roku wystartował także konkurs „Make TikToks Contest”, w którym do wygrania były nagrody o wartości 60 tysięcy złotych. W ramach zabawy trzeba było nagrać TikToka dla konkretnej marki, odpowiadającego na jeden z trzech tematów:

  • TikTok? To głupie? To wymyśl coś mądrego!
  • To chwilowa moda? To wymyśl coś na dłużej!
  • TikTok? To nie dla mojej marki. To udowodnij, że tak nie jest!

Konkurs pomógł odczarować wizerunek TikToka jako infantylnej aplikacji służącej wyłącznie rozrywce i pokazać, że można tam przemycić wartościowe, edukacyjne treści, a pozornie niepasujące do TikToka marki można z powodzeniem zaprezentować w tej aplikacji.

Jak wykorzystać potencjał TikToka?

Reklamy na TikToku dają szansę na bardzo wysokie zasięgi, nawet przy niewielkiej ilości obserwatorów. Co więcej, aplikacja charakteryzuje się dużym zaangażowaniem ze strony użytkowników, dlatego stosunkowo łatwo jest tworzyć angażujące kampanie i zdobywać potencjalnych, lojalnych klientów. Pozwala także łatwo zbudować świadomość marki, prezentując jej historię w nienachalny sposób.

Aby wykorzystać w pełni potencjał TikToka nie wystarczą jedynie trafne pomysły na kampanie. Pierwszą drogą jest stworzenie własnego kanału marki. Bardzo ważne jest dobranie odpowiednich, charyzmatycznych i kreatywnych osób, które stale będą się opiekować kontem na TikToku. Tu liczy się zarówno poczucie humoru, pomysłowość i oryginalne podejście do tematu. Do tego dobre światło, pomysł na siebie i gotowe. Warto pamiętać o zabawie edycją wideo i byciu na bieżąco z aktualnymi trendami. To z pewnością zaprocentuje dobrymi wynikami. Dobrze jest znaleźć swoją niszę i sposób na wyrażenie marki, który dotrze do użytkowników.

Innym sposobem na wykorzystanie potencjału TikToka jest nawiązanie współpracy z influencerami oraz działania na zasadzie product placement. Dobrze zaplanowana współpraca pomoże nie tylko wypromować produkt, ale również zapewni doskonałe zasięgi, będąc świetnym wsparciem dla budowania zaangażowania fanów na kanale marki.

Firmy, które odniosły sukces na TikToku

Wśród polskich firm, którym udało się wybić na TikToku z pewnością należy wymienić x-kom. Wykorzystując ten kanał, marka pokazała, że ich firma to nie tylko sklep, ale także fajni ludzie z ciekawymi pomysłami, którzy z chęcią angażują się w komunikację z klientami. Całą komunikację stworzyli od zera, samodzielnie, bez wsparcia agencji. Okazuje się, że nie trzeba tańczyć, ani śpiewać, by zaangażować odbiorców TikToka – przeplatając zabawne treści z poradnikowymi oraz prezentując prawdziwe oblicze biura można dotrzeć do milionów użytkowników.

Inne polskie marki, którym udało się wybić na TikToku to między innymi Ziaja, eobuwie.pl czy Zimowy Narodowy. Warte wspomnienia są także akcje marketingowe Lidla, Pepsi czy Converse.

Potencjał TikToka udało się wykorzystać także naszemu klientowi – lodom Koral. W ciągu zaledwie miesiąca dotarliśmy do 4,5 miliona odbiorców, zdobywając 10 tysięcy obserwujących i tysiące pozytywnych komentarzy od osób z grupy docelowej, a hashtag oryginalny #zawszejestpora zyskał na rozpoznawalności. Wszystko to dzięki przemyślanej strategii i współpracy z influencerami.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane
Pole wymagane

Brak komentarzy