Przykłady działań promocyjnych e-commerce w Black Friday i Cyber Monday na przykładzie innych e-commerce

| Veneo Performance | E-commerce

Black Friday i Cyber Monday to dwa dni w roku, podczas których walka o uwagę użytkownika przybiera na sile. Wszystko zwykle zaczyna się przynajmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, by mieć pewność, że potencjalny klient dostrzeże działania promocyjne. Przykłady różnych kampanii z okazji Black Friday pokazują jednak, że liczy się nie tylko dobry plan, ale przede wszystkim kreatywne podejście i oryginalny pomysł. Jakie kampanie promocyjne z okazji Black Friday i Cyber Monday przyciągnęły uwagę w ostatnich latach?

Działania promocyjne – przykłady e-commerce, które postawiły na kreatywność

O tym, jak zaplanować działania promocyjne z okazji Black Friday pisaliśmy już w innym artykule. Tu chcieliśmy skupić się na przykładach firm, które w niekonwencjonalny sposób wykorzystały dostępne wszystkim narzędzia i zorganizowały akcję promocyjną, która na długo zapadła w pamięć.

MeUndies – wydarzenie na Facebooku

Jednym z takich przykładów jest firma MeUndies – sklep z bielizną, który zorganizował w mediach społecznościowych wielką imprezę z okazji Black Friday. Wystarczyła prosta komunikacja i utworzenie wydarzenia na Facebooku, by przyciągnąć tysiące osób. Wydarzenie transmitowane było na żywo i prowadzone przez profesjonalnego DJ-a.

W trakcie organizowane były różnego rodzaju taneczne konkursy, a im więcej osób dołączało do wydarzenia, tym więcej promocji oferowała firma. W efekcie impreza przyciągnęła ponad 13 tysięcy użytkowników, a informacja o wydarzeniu uzyskała zasięg 660 tysięcy. Wszystko niemal wyłącznie w postaci ruchu organicznego, bez dodatkowych, płatnych kampanii.

Target – zgadnij, co będzie w promocji na Black Friday

Innym, kreatywnym wykorzystaniem mediów społecznościowych w czasie Black Friday pochwalił się sklep Target. Kilka lat temu firma wykorzystała popularne wówczas aplikacje Facebooka do wkręcenia swoich klientów w grę. Zabawa polegała na odgadnięciu, który z prezentowanych produktów będzie przeceniony z okazji Czarnego Piątku. Dobra odpowiedź oznaczała dodatkową zniżkę.

Co ciekawe, ta sama firma już wcześniej wykazała się kreatywnością, gdy w 2010 roku nagrała kilka humorystycznych, viralowych spotów reklamowych na Black Friday z Crazy Target Lady, która udzielała porad, jak polować na najlepsze promocje. Kampania cieszyła się sporym zainteresowaniem, a aktorka, która zagrała w spocie miała swoje pięć minut sławy.

Kohl’s – działania promocyjne na Twitterze

Kreatywnością w wykorzystaniu mediów społecznościowych wykazała się również sieć sklepów Kohl’s, która do działań promocyjnych wykorzystała… Twitter. Prosta kampania opierała się na publikowaniu konkursów, w których trzeba było dokończyć zdanie lub odpowiedzieć na zadane pytanie. Nagrodą były karty podarunkowe do sklepów. Konkursów było sporo – w kulminacyjnym momencie Black Friday publikowane były co kilkanaście minut. Marka nie poprzestała jednak wyłącznie na publikowaniu zadań konkursowych. Uważnie śledziła dyskusje na temat Black Friday i na bieżąco udzielała się w rozmowach na temat promocji w kreatywny i błyskotliwy sposób. Przykładem może być np. odpowiedź na tweeta gracza futbolu amerykańskiego, który szukał najlepszych promocji. Marka zaproponowała mu zakupy u siebie w sklepie, gdzie spodnie z godłem jego drużyny były akurat dostępne na przecenie. Akcja cieszyła się dużą popularnością, a hashtagi związane z promocją kilkakrotnie pojawiały się w najpopularniejszych w ciągu dnia.

Cards Against Humanity – podwyżka z okazji Black Friday

Sporą pomysłowością wykazali się także twórcy kampanii Cards Against Humanity – popularnej gry karcianej dla dorosłych, która opiera się głównie na czarnym humorze i kontrowersyjnych żartach. Twórcy gry znani ze swojego podejścia postanowili więc zadrwić sobie z całej otoczki tego święta i z okazji Black Friday ogłosili podwyżkę cen w swoim sklepie. Cena z 25 dolarów wzrosła do 30 dolarów. Paradoksalnie akcja cieszyła się tak dużym zainteresowaniem ze strony fanów gry, że sprzedaż kart w tym dniu wzrosła.

FastTony – co ma wspólnego Lego z Black Friday?

Choć ta akcja nie do końca wpisuje w przykłady działań e-commerce, warto o niej napisać, choćby ze względu na to, że jest to przykład akcji marketingowej z naszego, polskiego podwórka. Twórcy aplikacji całą kampanię utrzymali w klimacie Gwiezdnych Wojen – na tym motywie opierał się landing page, a także wszystkie grafiki oraz materiały wideo.

Kulminacyjnym momentem miała być jednak transmisja na żywo ze składania modelu Sokół Millenium z Lego. Live trwał niemal 13 godzin i choć z pozoru mógł wydawać się nudny, w rzeczywistości przyciągnął mnóstwo odbiorców. Średnio w transmisji brało udział około 40-50 osób, jednak te często się zmieniały. Jaki był prawdziwy cel transmisji z układania klocków?

W całej akcji chodziło o promocję nowego produktu, jaki FastTony ma w swojej ofercie – sklepu internetowego w Messengerze. Identyczne rozwiązanie posiada firma Lego, która na całe przedsięwzięcie wydała mnóstwo pieniędzy, a gotowy produkt od FastTony kosztuje zaledwie kilkadziesiąt złotych. Kreatywne i opłacalne, prawda?

Storq – kreatywny gratis do zamówienia

Dołączanie prezentu do zamówienia to dość popularny chwyt podczas promocji z okazji Black Friday. Można jednak iść o krok dalej i wykorzystać promocję do zareklamowania swoich produktów. W ten sposób postąpiła firma Storq, która z okazji Black Friday do każdego zamówienia powyżej 75 dolarów dołączała darmową czarną koszulkę na ramiączkach. Proste, kreatywne i zapadające w pamięć.

McDonalds – obrócenie wpadki w reklamę

Ciężko powiedzieć, czy to był przypadek czy może chęć zwiększenia sobie zasięgów. W okresie kampanii z okazji Black Friday, restauracja McDonalds umieściła na swoim profilu tweeta o treści „Black Friday, czekamy na tekst i link”, który wyglądał jak typowa wersja robocza. Szybko obrócili całą sytuację w żart, dodając odpowiedź do felernego wpisu ze zdjęciem pracownika pijącego kawę z charakterystycznego kubka McCoffee oraz humorystycznym komentarzem, że cała pomyłka wynikała z braku porannej kawy. Sprytny sposób na zażegnanie kryzysu i złapanie pozytywnego feedbacku, a także zwiększenie zasięgów przed Black Friday.

Allbirds – limitowana edycja sneakersów

Wypuszczenie limitowanej edycji produktów z okazji Cyber Monday lub Black Friday może przyciągnąć wielu stałych klientów, zwłaszcza jeśli wśród odbiorców marki znajdują się kolekcjonerzy i pasjonaci. Doskonale wie o tym znana marka obuwnicza Allbirds, która z okazji Cyber Poniedziałku postanowiła wypuścić limitowaną edycję sneakersów. Jak można się domyślać – rozeszły się jak świeże bułeczki.