Jak wzrosło zainteresowanie szachami przez produkcję Netflixa?

| Veneo Performance | Digital Marketing Raporty i Dane

Serial Gambit Królowej, mimo dość niszowej tematyki, osiągnął ogromny sukces. W Polsce był to najczęściej oglądany miniserial na platformie Netflix. Popularność produkcji sięgnęła jednak znacznie dalej, dzięki czemu szachy przestały być uważane za atrybut nerdów i starszych ludzi. Jaki wpływ miał Gambit Królowej na zainteresowanie szachami?

biznes szachowy po produkcji netflixa

Zainteresowanie szachami na świecie

Wpływ miniserialu na zainteresowanie tą grą logiczną zaobserwował między innymi największy internetowy serwis szachowy chess.com. Już w trzecim tygodniu listopada (miesiąc po pojawieniu się serialu na platformie Netflix) serwis notował ponad sto tysięcy nowych użytkowników dziennie. Twórcy strony postanowili wykorzystać tę rosnącą popularność i wprowadzili możliwość zagrania z botem, który wzorował się na stylu gry głównej bohaterki Gambitu Królowej.

To jednak nie wszystko – zapytania o zestawy szachowe na eBay’u wzrosły o 250%. Podobne zainteresowanie można było zauważyć w trendach Google, gdzie zapytanie „jak grać w szachy” zanotowało aż dziesięciokrotny wzrost.

37 lat po wydaniu książki Waltera Tevisa „The Queen’s Gambit”, dzieło znalazło się na liście bestsellerów New York Timesa, a Międzynarodowa Federacja Szachowa zaobserwowała duży wzrost zainteresowania Mistrzostwami Świata w 2021 roku.

Gambit Królowej, a szachy w Polsce

Nie da się ukryć, że dzięki zaangażowaniu w produkcję filmu polskiego aktora – Marcina Dorocińskiego, który zagrał rolę Wasilija Borgowa – głównego przeciwnika bohaterki, serial cieszył się w Polsce ogromnym zainteresowaniem. Ten polski akcent przełożył się także na sprzedaż szachów.

Allegro odnotowało 127% wzrostu sprzedaży po premierze, w porównaniu do zeszłego roku. Jest to znacznie powyżej średniej wzrostu odnotowywanej przez kategorię. Podobny skok zainteresowania zauważyli właściciele Ceneo – liczba wyszukiwani frazy „szachy” oraz podobnych wzrosła o ponad 100%, a wzrost przejść do sklepów – o 125%.

Zainteresowanie szachami widać przede wszystkim w wynikach Google. Analizując dane z Google Trends, można zauważyć wzrost zainteresowania różnymi frazami:

  • szachy drewniane (wzrost o 350%),
  • szachy zasady (wzrost o 150%),
  • jak grać w szachy (wzrost o 200%),
  • nauka gry w szachy (wzrost o 60%).

I to wszystko zaledwie chwilę po premierze!

Jak w dalszym ciągu będzie kształtować się zainteresowanie szachami – tego nie wiemy. Społeczność szachowa ma nadzieję, że przynajmniej w niektórych produkcja Netflixa zaszczepi na dobre miłość do tej gry.