Jak działa remarketing dynamiczny?

| Veneo Performance | SEM

Remarketing w reklamach pozwala ratować problem porzuconych koszyków w sklepie internetowym. Oprócz klasycznego remarketingu, Google Ads oferuje nam także bardziej precyzyjne rozwiązanie. Czym jest i jak działa remarketing dynamiczny?

Remarketing Google Ads – co to jest?

Remarketing to działania reklamowe skierowane do konkretnych osób, które już wcześniej odwiedziły naszą stronę internetową i wykonały określoną czynność – np. dodały produkt do koszyka, zapisały się na newsletter, pobrały e-booka, weszły na konkretną podstronę lub dokonały zakupu. Działania remarketingowe służą przede wszystkim przypomnieniu użytkownikowi o nas, by mógł ponownie odwiedzić naszą witrynę i dokonać pożądanej przez nas czynności. Dzięki temu klient czuje się odpowiednio zaopiekowany, a my mamy szansę zredukować ilość porzuconych koszyków.

Jak to wszystko wygląda w praktyce?  To bardzo proste. Potencjalny klient odwiedza naszą stronę internetową, przeglądając przy tym ofertę. Z jakiegoś powodu opuszcza stronę, a nasze spersonalizowane reklamy zaczynają podążać za nim, wyświetlając się w różnych serwisach przez niego odwiedzanych.

Aby remarketing Google Ads był skuteczny, wymaga odpowiedniego planu. Możemy segregować potencjalnych klientów na podstawie ich zachowań na naszej stronie i w ten sposób dobierać do nich treść reklamy.

Remarketing dynamiczny – jak jeszcze trafniej docierać do klientów?

Oprócz tradycyjnego remarketingu, Google Ads oferuje nam także możliwość jeszcze bardziej trafnego dopasowania reklam do odbiorcy. Remarketing dynamiczny powstaje w czasie rzeczywistym i w przeciwieństwie do jego klasycznej wersji tworzony jest automatycznie przez system Google. Jest to narzędzie marketingowe przeznaczone wyłącznie dla sklepów internetowych. W remarketingu dynamicznym na bazie analizy rzeczy oglądanych przez użytkownika w sklepie, tworzone są reklamy przedstawiające poszczególne produkty, które zainteresowały potencjalnego klienta.

Dla użytkownika wygląda to podobnie jak remarketing klasyczny – potencjalny klient odwiedza stronę sklepu i przegląda produkty, następnie opuszcza witrynę, a reklamy dynamiczne zaczynają podążać za nim w różnych miejscach w internecie, przedstawiając mu produkty, które oglądał. To skłania użytkownika do ponownego odwiedzenia naszego sklepu internetowego i dokonania zakupu.

Różnice między remarketingiem klasycznym i dynamicznym

Jak już wspomnieliśmy, można zauważyć dwie podstawowe różnice pomiędzy remarketingiem klasycznym i dynamicznym. Pierwsza dotyczy tego, kto może skorzystać z tej formy promocji. W przypadku tradycyjnego remarketingu może to być zarówno sklep internetowy, jak i zwykła strona www firmy usługowej czy produkcyjnej. W serwisie nie muszą być wyróżnione poszczególne produkty, a reklama może odnosić się do dowolnej akcji wykonanej przez użytkownika.

remarketingu dynamicznego mogą skorzystać wyłącznie sklepy internetowe, a sama forma reklamy opiera się wyłącznie na wyświetlaniu konkretnych produktów. Mimo tego ograniczenia jest to bardziej precyzyjna forma promocji.

Druga różnica dotyczy przygotowania treści reklamowych – w remarketingu klasycznym wykorzystywane są reklamy zaplanowane i zaprojektowane przez nas samych. Natomiast remarketing dynamiczny opiera się na automatycznie stworzonych kreacjach, zawierających produkty z naszego sklepu.

Czego potrzeba, by utworzyć kampanię remarketingową?

Aby w ogóle remarketing dynamiczny miał szansę wystartować, potrzebne są dwie rzeczy. Pierwszą jest plik, zawierający szczegółowe dane o wszystkich produktach, jakie znajdują się w sklepie (unikalny identyfikator, cena, zdjęcie itd.). Należy stworzyć go na podstawie wytycznych od Google i pilnować, by zawierał aktualne informacje.

Drugą rzeczą, którą musimy zrobić jest dodanie tagu remarketingu dynamicznego z parametrami niestandardowymi do wszystkich podstron w sklepie. Jest on odpowiedzialny za dodawanie odwiedzających do list i wiązanie ich z identyfikatorami produktów, które przeglądali.

Dlaczego remarketing jest skuteczny?

Zarówno w przypadku remarketingu klasycznego, jak i dynamicznego możemy spodziewać się zadowalających efektów. W pierwszym przypadku mamy możliwość zachęcenia użytkownika dodatkowym rabatem, gratisem lub darmową dostawą, jeśli zdecyduje się skorzystać z naszej oferty i ponownie odwiedzić witrynę.

W przypadku remarketingu dynamicznego mamy możliwość przypomnienia klientowi o tym, że był gotów dokonać zakupu w naszym sklepie, jednak coś przeszkodziło mu w podjęciu tej decyzji. Biorąc pod uwagę, że znaczna część użytkowników przed zakupem dokonuje wstępnego researchu, takie przypomnienie ma sporą szansę na szczęśliwe zakończenie, dzięki czemu działania remarketingowe bezpośrednio przekładają się na zwiększenie sprzedaży.