7 porad jak zwiększyć efektywność działań na Black Friday i Cyber Monday

| Veneo Performance | Digital Marketing

Zakupowe szaleństwo z okazji Black Friday już kilka lat temu dotarło do Polski. Z roku na rok rośnie zainteresowanie klientów i aktywność konkurencji, przez co przygotowania do ostatniego piątku listopada wymagają sporo zaangażowania, by osiągnąć główny cel – zwiększenie współczynnika konwersji w sklepie internetowym. Jak zwiększyć efektywność e-commerce w czasie działań z okazji Black Friday i Cyber Monday?

7 porad jak zwiększyć efektywność działań na Black Friday i Cyber Monday

Przygotuj strategię z wyprzedzeniem

Jeszcze kilkanaście lat temu Black Friday znany był właściwie tylko Amerykanom. Szybko jednak wkradł się w europejską rzeczywistość i dziś chyba nie ma w Polsce osoby, która nie wie, czym jest Czarny Piątek. Oznacza to, że z roku na rok konsumenci stają się coraz bardziej wymagający, a marketerzy muszą dwoić się i troić by tego dnia wyprzedzić konkurencję. Dlatego chcąc odnieść sukces konieczne jest przygotowanie strategii działania na Black Friday z odpowiednim wyprzedzeniem.

To, że na co dzień sklep działa idealnie i przynosi konkretne zyski, nie oznacza, że w okresie wzmożonego ruchu poradzi sobie z działalnością konkurencji. Black Friday i Cyber Monday to dni, w których każdy właściciel e-commerce ma jeden cel – zwiększenie konwersji w sklepie. W związku z tym oprócz przygotowania kampanii marketingowej należy zadbać również o zaplecze logistyczne i sprawy techniczne, takie jak stabilność i pojemność serwera. Ważne jest, by strategia komunikacji była perfekcyjnie zaplanowana, wraz z kalendarzem publikacji. Komunikaty powinny budować napięcie i wzbudzać zainteresowanie już przynajmniej tydzień przed rozpoczęciem promocji, powoli zwiększając swoje natężenie.

Zadbaj o UX

Zakupy w sieci powinny być proste, łatwe i przyjemne dla wszystkich użytkowników. Oznacza to, że jeśli nie zadbasz o dobre doświadczenia swoich potencjalnych klientów, musisz liczyć się ze spadkiem sprzedaży. Pamiętaj przy tym o użytkownikach urządzeń mobilnych – z roku na rok coraz więcej osób dokonuje w ten sposób decyzji, lub przynajmniej część ścieżku zakupowej realizuje z użyciem telefonu lub tabletu. Dbałość o UX to prosty sposób na zwiększenie efektywności e-commerce.

Pod uwagę powinieneś wziąć szczególnie nawigację wewnątrz sklepu, obsługę koszyka, możliwość dokonania zakupu bez rejestracji, strukturę kategorii i działalność wyszukiwarki. Coraz lepsze wyniki możesz uzyskać również dzięki rozsądnemu zarządzaniu treściami cross-selling i up-selling na stronie. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zastanów się, jakie są mocne i słabe punkty twojego sklepu oraz poszukaj, co może zniechęcać użytkowników do zakupu, a następnie postaraj się to poprawić.

Nie obniżaj sztucznie cen

Chwilowe zawyżanie cen po to, by w dniu Black Friday sztucznie obniżyć je do normalnego poziomu to zagrywka, która przyniesie ci więcej szkody niż pożytku. Klienci w XXI wieku są coraz bardziej świadomi, a do Black Friday nierzadko przygotowują się równie intensywnie jak właściciele sklepów internetowych. Jeśli zależy im na jakimś produkcie, potrafią przez kilka tygodni monitorować jego cenę, by dokonać najbardziej okazyjnego zakupu.

Dodatkowo co roku na Black Friday pojawiają się specjalne strony internetowe i aplikacje, które pozwalają sprawdzić cenę konkretnych produktów przed rozpoczęciem promocji. W efekcie drobne oszustwo dość szybko wyjdzie na jaw, powodując falę negatywnych komentarzy i opinii w mediach społecznościowych. Nie warto w ten sposób naginać rzeczywistości, ryzykując wypracowanym przez lata wizerunkiem twojej firmy.

Unikaj drobnych druczków

Czy zdarzyło ci się kiedyś, że zrezygnowałeś z zakupu w ostatniej chwili, choć miałeś już pełen koszyk i byłeś na etapie podsumowania? Często zdarza się tak, gdy koszty wysyłki bądź czas realizacji zamówienia okazują się zbyt wysokie. Niektóre sklepy w ten sposób szukają oszczędności, jednak nie jest to dobry sposób i często pozostawia niesmak.

Wysokie koszty wysyłki czy konieczność dopłaty za dodatkową paczkę często mogą odstraszyć potencjalnego klienta na ostatnim etapie zamówienia. Podobnym „straszakiem” bywa długi czas realizacji zamówienia, który pojawia się dopiero przy podsumowaniu zakupu. Jak możesz rozwiązać ten problem? Postaraj się być transparentny i o takich rzeczach jak koszt i czas wysyłki informuj już na stronie produktu. Dzięki temu klient nie poczuje się oszukany i łatwiej mu będzie zaakceptować pewne niedogodności.

Analizuj dane, które posiadasz

Z pewnością już zdarzyło ci się organizować mniejsze lub większe akcje promocyjne. Nawet jeśli jeszcze nie brałeś udziału w szaleństwie z okazji Black Friday, na pewno masz jakieś dane, które możesz przeanalizować, by doprowadzić swoją kampanię do perfekcji. Zbierz wszystkie dostępne informacje i sprawdź, jak zachowywali się twoi klienci przy poprzednich promocjach, z jakich urządzeń wchodzili na stronę sklepu i dokonywali zakupu, jakie były źródła ruchu oraz jakie kreacje i reklamy cieszyły się najlepszą konwersją. Na tej podstawie możesz stworzyć bezpieczne założenia, które pozwolą ci zaprojektować idealną kampanię z Black Friday, a także zaplanować przepustowość serwera oraz ilość potrzebnego towaru.

Buduj wizerunek i świadomość marki

Choć komunikację związaną z Black Friday warto zacząć tydzień, lub maksymalnie dwa tygodnie przed terminem, działania budujące wizerunek marki warto zintensyfikować dużo wcześniej. Dzięki temu masz szansę wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do potencjalnych klientów w momencie, gdy ci zaczną powoli poszukiwać ofert na długo przed rozpoczęciem promocji z okazji Black Friday. Doskonale sprawdzą się tu między innymi przedwyprzedażowe drobne promocje lub okazje w postaci niewielkich konkursów, które zwiększają zasięg i świetnie budują pozytywny wizerunek firmy.

Zainwestuj w remarketing i mailingi

Oprócz dotarcia do nowych klientów ważne jest także przypomnienie się osobom, które już kiedyś były zainteresowane twoją ofertą. Tu doskonałym sposobem są mailingi i dobrze przemyślane kampanie remarketingowe. Warto jednak pamiętać, że inwestycja w tę formę komunikacji z klientem powinna być odpowiednio zaplanowana i wpisana w strategię promocji na Black Friday. Wszystko to oczywiście oprócz standardowych działań w mediach społecznościowych oraz sieci Google.

Aby kampania mailingowa miała szansę się powieść i zwiększyć efektywność sklepu internetowego w okresie Black Friday, należy najpierw odpowiednio posegmentować odbiorców na konkretne grupy. Wśród nich warto wyróżnić między innymi lojalnych, stałych klientów, osoby, które niedawno otworzyły wiadomość od ciebie, a także tych, którzy jeszcze nigdy nie dokonali u ciebie zakupu, ale z jakiegoś powodu znaleźli się na twojej liście mailingowej. Warto także wyróżnić w jakiś sposób osoby, które do tej pory ignorowały twoje maile, np. poprzez zaoferowanie im darmowej wysyłki czy specjalnej promocji. Takie personalne podejście do klienta często może odnieść lepszy skutek niż niejedna kampania w social
mediach.