Jakie promocje i chwyty marketingowe warto wykorzystać na Black Friday i Cyber Monday, by zmaksymalizować konwersje?
| Veneo Performance | E-commerceChoć do święta wielkich okazji zostało jeszcze sporo czasu, sprzedawcy już teraz powinni zacząć myśleć o strategii z okazji Black Friday i Cyber Monday. Wszystkie działania powinny być indywidualnie dopasowane do specyfiki konkretnego biznesu, jednak postaramy się przedstawić kilka sposobów, które warto wykorzystać w ramach promocji z okazji Czarnego Piątku. Jak zwiększyć konwersję w sklepie na Black Friday 2021?
Spis treści:
Cross selling
Cross selling i up selling to najbardziej znane sposoby na zwiększenie konwersji w e-commerce. Pierwszy z nich to tak zwana sprzedaż krzyżowa – strategia, która polega na oferowaniu dodatkowych produktów będących uzupełnieniem zakupionego produktu podstawowego. Co to oznacza w praktyce i w jaki sposób można wykorzystać tę strategię w promocji na Black Friday?
Nie od dziś wiadomo, że klienci kochają różnego rodzaju gratisy czy dodatki po niższej cenie. Łatwo w ten sposób zachęcić ich do zakupu, dlatego zastanawiając się jak zwiększyć współczynnik konwersji w Black Friday 2021 warto wziąć pod uwagę właśnie cross selling. W zależności od tego, co oferujesz możesz zaproponować swoim klientom jakiś dodatek w gratisie lub za połowę ceny. Może to być np. darmowa torba do laptopa, dodatki do modelu, czy zestaw do pielęgnacji obuwia za połowę ceny.
Warto pamiętać, że cross selling jest bardzo bezpieczną strategią, ponieważ nie wiąże się z żadnym ryzykiem. Jeśli klient nie zdecyduje się skorzystać z promocji, nabędzie jedynie produkt podstawowy. Jest jednak spora szansa, że zachęcony obowiązującą promocją, zdecyduje się dodać do swojego koszyka coś więcej.
Up selling
Inną popularną strategią marketingowo-sprzedażową, którą można wykorzystać również w czasie promocji na Black Friday jest up selling. Wykorzystuje się go, by zaproponować klientowi bardziej kosztowną i lepszą opcję, zwiększając przy tym wartość zamówienia. Zakupowe szaleństwo z okazji Black Friday może być świetną okazją, by zareklamować wyższy standard w atrakcyjnej, promocyjnej cenie. Skoro klient był gotowy zakupić słabszy, bardziej przeciętny model, może skusi się na lepszy produkt, na który obecnie trwa promocja. W końcu taka okazja może już więcej się nie powtórzyć, prawda?
Limitowana oferta
Klienci kochają wszystko, co unikatowe. Wcale nie muszą być wiernymi fanami marki, by rzucić się na limitowaną edycję. Dlatego, by podkręcić atmosferę z okazji Black Friday, przygotuj specjalną ofertę, która będzie dostępna tylko z okazji Czarnego Piątku. Zadbaj o odpowiednią promocję w mediach społecznościowych i komunikatach do swoich odbiorców, by zbudować pragnienie zakupu. Pamiętaj
jednak, że jeśli obiecasz klientom, że to jedyna okazja, by zakupić produkt w tej edycji, musisz dotrzymać słowa. Powtórne wprowadzenie produktu do sprzedaży za jakiś czas może spotkać się z negatywną reakcją odbiorców.
Sprzedaż w pakietach
Przeanalizuj dokładnie, co kupują twoi klienci i jak wyglądają koszyki. Jeśli jesteś w stanie stworzyć atrakcyjny pakiet, przeznaczony dla konkretnych odbiorców – zrób to. Może to być zestaw książek sprzedawanych razem w niższej cenie czy specjalny pakiet produktów dla początkujących.
Pamiętaj, że Black Friday to dla wielu osób początek sezonu na świąteczne zakupy, dlatego warto zaoferować klientom zestaw, który świetnie sprawdzi się w formie prezentu dla bliskiej osoby. W końcu nie każdy, kto chce kupić upominek w twoim sklepie, wie dokładnie czego szukać, zwłaszcza jeśli nie tematyka e-commerce nie leży w jego zainteresowaniach. Jeśli ułatwisz sprawę klientom i stworzysz odpowiednie pakiety oraz zestawy prezentowe, możesz spodziewać się wzrostu konwersji. Użytkownicy lubią ułatwiać sobie życie, dlatego z pewnością będą wdzięczni, jeśli przygotujesz wszystko za nich.
Opcja prezentowa
Ten sposób doskonale sprawdzi się zarówno w przypadku specjalnych pakietów, jak i przy pojedynczych produktach. Prezenty bożonarodzeniowe mają to do siebie, że oprócz zakupu wymagają również starannego zapakowania. Wychodząc naprzeciw potrzebom swoich klientów możesz zaproponować im zrobienie tego za nich. Dla ciebie to niewielki wysiłek, który z pewnością zostanie doceniony przez niektórych nabywców. W końcu nie każdy jest mistrzem pakowania prezentów i wiele osób chętnie oddałoby tę funkcję komuś innemu. Oferując opcję zapakowania przesyłki w formie prezentu rozwiążesz ten problem i zdobędziesz zaufanie klientów.
Darmowa dostawa
Może cię to zdziwić, jednak wciąż wielu użytkowników zwraca na to uwagę również w trakcie promocji Black Friday czy Cyber Monday. Często koszty dostawy sprawiają, że zakupy przestają być tak okazyjne, przez co część osób może zrezygnować z całości lub części zamówienia. Łącząc promocyjne ceny w sklepie z ofertą darmowej dostawy możesz łatwo przyciągnąć klientów i sprawić, że wybiorą twoją ofertę zamiast konkurencji.
Dla wielu użytkowników darmowa dostawa ma również aspekt psychologiczny. Wolą przeznaczyć te kilka czy kilkanaście złotych na coś materialnego. Można to zauważyć zwłaszcza w sklepach, w których dostępna jest darmowa wysyłka od konkretnej kwoty zamówienia. Klienci często wolą dobrać coś do koszyka i zapłacić trochę więcej, jednak mieć darmową dostawę, niż zapłacić mniej, z czego część kwoty przeznaczona zostanie na koszty wysyłki.
Gadżety i gratisy
Poniekąd wspomnieliśmy już o tym rozwiązaniu wcześniej, omawiając zasady cross sellingu, jednak gratisy dodane do paczki niekoniecznie muszą wiązać się z tą strategią. Różnego rodzaju gadżety dołączone do przesyłki dość skutecznie podkręcają sprzedaż, zwłaszcza wśród lojalnych klientów i oddanych fanów. Dlatego jeśli masz możliwość dołączenia drobnego prezentu do każdego zamówienia – zrób to i poinformuj o tym swoich odbiorców. Możesz od razu ujawnić wszystkie informacje, albo jeszcze bardziej podkręcić atmosferę wiadomością o prezencie-niespodziance dołączanym do każdego zamówienia. W ten sposób wzbudzisz ciekawość i pozostaniesz na dłużej w świadomości klientów, co pozwoli ci się wybić spośród konkurencji w newralgicznym okresie przed Black Friday.
Przedłużona gwarancja i wsparcie merytoryczne
Sprzedaż to nie tylko rzeczy materialne. Oferując darmowe wsparcie merytoryczne, szkolenie związane z twoim produktem bądź przedłużoną gwarancję na towar jesteś w stanie rozwiązać część wątpliwości i problemów, które powodują, że klient waha się przed dokonaniem zakupu. Okres gorących promocji z okazji Black Friday to świetny moment, by pokazać użytkownikom, że nie mają się czego obawiać i w razie czego mogą liczyć na twoją pomoc.