Marketing afiliacyjny – sposób na pośrednictwo w sprzedaży (Ceneo, Zalando, Domodi)

| Daria Kloc | E-commerce

Pomoc w sprzedaży swoich produktów w sieci jest bardzo istotna, dlatego często decydujemy się na działania SEO czy płatną reklamę w Google lub mediach społecznościowych. Dzięki temu możemy trafić do użytkownika i nakierować jego ścieżki zakupowe wprost do naszego koszyka. W jaki sposób systemy afiliacyjne w tym pomagają? Czy marketing afiliacyjny może być opłacalny zarówno dla reklamodawcy, jak i dla samej firmy?

W jaki sposób działa system afiliacyjny?

Afiliowanie produktów w internecie to nic innego jak marketing szeptany, który “podaje dalej” informację o naszym produkcie. Może występować jako profil w mediach społecznościowych, blog tematyczny, kanał na YouTube i wiele innych stron w internecie. Reklamodawcą może być tak naprawdę każdy, kto posiada swoją stronę internetową.

Bardzo popularnym przykładem działania tego systemu są serwisy stworzone typowo pod afiliację, które regularnie pozyskują ogromną ilość użytkowników (na przykład poprzez promocję, reklamy, generowanie contentu) i przedstawiają im produkty z danej branży. W taki sposób funkcjonują strony takie jak Domodi, czy Homebook.

Bez względu na formę afiliacji, najważniejszy jest “klik”. Kliknięcie w adres URL powoduje, że użytkownik przenosi się na stronę producenta, który zareklamował się na danym portalu. Ten program partnerski skupia się “przerzucaniu” użytkownika najczęściej do podstrony z produktami, którymi jest zainteresowany, jednak nie potrafił samodzielnie odnaleźć konkretnego produktu. System afiliacyjny idealnie sprawdzi się dla sklepów internetowych lub usługodawców, którzy:

  • dopiero rozpoczęli swoją działalność i nie są rozpoznawalni wśród konsumentów;
  • funkcjonują na rynku, jednak ich działania marketingowe były do tej pory nieskuteczne;
  • chcą wypróbować nowe kanały do promocji swoich produktów;
  • chcą dotrzeć do nowych użytkowników;
  • chcą osiągać większe zyski.

Dlatego, jeżeli czujesz, że sprzedaż na twoim sklepie nie idzie zgodnie z twoimi oczekiwaniami, czas zastanowić się nad nowymi rozwiązaniami, w tym – marketingiem afiliacyjnym.

Z roku na rok zyskuje on na popularności – firmy częściej decydują się przeznaczać swój budżet na tego typu marketing. Możemy zauważyć to po ilości wydawanych pieniędzy na działania afiliacyjne w Wielkiej Brytanii na przestrzeni lat 2018-2020. Obecnie roczne wydatki na afiliację sięgają niemal 700 milionów GBP i ciągle rośną.

Budżet wydany na marketing afiliacyjny w Wielkiej Brytanii
Budżet wydany na marketing afiliacyjny w Wielkiej Brytanii w latach 2018 – 2020 (w milionach funtów). źródło: statista.com

Jak weryfikować i rozliczać się z afiliacji?

Dobrze jest się dzielić, jednak jeszcze lepiej mieć z tego jakąś korzyść. Zarówno reklamodawcy jak i przedsiębiorstwu zależy, aby osiągać założone cele i na tym zyskać.

Rozliczanie z programu partnerskiego może przyjmować różną postać. Są to między innymi płatności za:

  • kliknięcie w produkt, który przekierowuje do strony sklepu;
  • dokonanie zakupu;
  • zrealizowanie dowolnej konwersji (na przykład gdy użytkownik nie tylko przejdzie na stronę, ale zapisze się na newsletter, pobierze dokument lub wypełni formularz);
  • opublikowanie wpisu na mediach społecznościowych;
  • przesłanie wiadomości reklamowej do sprawdzonej bazy mailingowej.

Dla każdego celu ustalane są stawki za jego zrealizowanie. Są one zależne od kilku czynników, takich jak popularność portalu afiliacyjnego, branży, ruchu na stronie czy długości podjętej współpracy. Częstym rozwiązaniem jest również rozliczenie na podstawie procentu od sprzedaży danego produktu, do którego użytkownik dotarł za pomocą strony afiliacyjnej.

Sposoby mierzenia danych mogą jednak budzić pewne wątpliwości. Co w przypadku, gdy decydujemy się na rozliczanie za kliknięcia, a reklamodawca sztucznie tworzy ruch? Lub gdy otrzymane wyniki nie pokrywają się z danymi, które mamy dostępne na naszej stronie np. w Google Analytics?

Rozwiązaniem mogą być platformy prowadzenia programów afiliacyjnych. Biorą one kwestię rozliczeń na siebie w taki sposób, by każda strona otrzymała jak najbardziej wiarygodne dane dotyczące współpracy. Jest to bezpieczne rozwiązanie, trzeba jednak brać pod uwagę konieczność opłacenia dodatkowej prowizji dla pośrednika. W przypadku współpracy z blogerami i influencerami, możemy wykorzystać darmowe i łatwo dostępne Google Analytics oraz Google Tag Manager. To również dobry sposób na zweryfikowanie wszelkiej współpracy z dowolnym reklamodawcą. Wówczas link reklamowy oznaczany jest dodatkowymi parametrami (utm), które opisują źródło przybycia użytkownika i określone przez nas kampanie. Darmowy generator parametrów do prowadzonych kampanii jest dostępny pod linkiem poniżej:

https://ga-dev-tools.web.app/campaign-url-builder/

Jak zacząć przygodę z afiliacją?

Platformą do działań afiliacyjnych może być tak naprawdę każde medium, które posiada duży i sprawdzony ruch na stronie. Warto pamiętać, że tematyka serwisu musi pokrywać się z profilem naszej działalności. W innym przypadku będziemy musieli liczyć się z niską ilością kliknięć, brakiem konwersji (dokonywanych zakupów), a nawet całkowitym brakiem zainteresowania po stronie użytkownika, co poskutkuje wyłącznie naszą frustracją i zmarnowanym budżetem.

Przykładami witryn, których cel jest nastawiony głównie na afiliację produktów sprzedażowych są między innymi:

  • Homebook – wykańczanie wnętrz, dekoracje do domu;
  • Domodi – branża modowa;
  • Ceneo – branża ogólna (elektronika, kosmetyki, narzędzia itd);
  • Pepper – dowolne produkty przecenione (elektronika, ubrania, usługi, żywność itd).

Na żadnej z tych stron nie kupimy bezpośrednio produktów, których szukaliśmy. Po kliknięciu w konkretny link zostaniemy przekierowani na stronę wybranej firmy i dopiero tam będziemy mogli dokonać zakupu.

Sieci afiliacyjne pomagają również w przeprowadzeniu kampanii, poprzez swoje pośrednictwo. Jako afiliację można uznać każde działanie marketingowe w internecie, które opiera się o wymianę informacji o brandzie za pomocą linka przekierowującego do naszej strony. Mogą to być między innymi:

  • Media społecznościowe,
  • Blogi,
  • Youtube (forma wideo),
  • Podcasty,
  • Newslettery

Wybór najlepszego kanału powinien być uzależniony od tego, gdzie najchętniej spędzają czas nasi odbiorcy i jaki rodzaj komunikacji przemawia do nich najbardziej. Wiele zależy od branży i rodzaju oferowanych produktów. Sprzedając damskie ubrania świetnie sprawdzą się wszelkie media społecznościowe oraz współpraca z influencerami, w przypadku elektroniki najlepszym rozwiązaniem są filmy na YouTube, newslettery to idealna propozycja dla firm B2B, a podcasty są wartościowym kanałem edukacyjnym dla potencjalnych leadów.

Jak przygotować się do wdrożenia afiliacji dla swoich produktów lub usług?

Wdrożenie afiliacji dla e-commerce może przynieść niesamowite efekty, szczególnie gdy działania zostały wcześniej dobrze opracowane. Poniżej przedstawiamy kilka rad odnośnie przygotowania się do wdrożenia marketingu afiliacyjnego, w szczególności dla sklepów internetowych.

  • Określ grupę odbiorców. Jeżeli ustalisz, jakie zachowania zakupowe mogą przejawiać twoi potencjalni klienci, gdzie szukają informacji i jaki jest ich styl życia, będziesz w stanie lepiej do nich dotrzeć poprzez odpowiednie medium.
  • Zadbaj o swój sklep! Nawet najlepszy program afiliacyjny i najpopularniejsi influencerzy nie pomogą w zwiększeniu sprzedaży, jeżeli twoja strona nie będzie działać prawidłowo lub oferowany przez ciebie produkt będzie nijaki, a co gorsza – wadliwy.
  • Afiliacja i SEO. Każdy pozyskany link z wartościowej witryny ma pozytywny wpływ na widoczność twojej strony w wynikach wyszukiwania. To dodatkowy atut podczas planowania reklamy na blogach i portalach branżowych.
  • Sposoby rozliczania się z reklamodawcami. Musisz wziąć pod uwagę, że wszyscy, zarówno reklamodawcy, jak i firmy, chcą zarobić i często liczy się każdy grosz. Upewnij się, jak wysoka jest prowizja, czy są jakieś koszty jednorazowe oraz jaka jest metoda rozliczenia. Reklamodawcy zależy na płatności za pozyskanego leada, czy kliknięcie w link. Dla przedsiębiorcy z kolei liczy się efekt, czyli dokonanie transakcji. Złotym środkiem jest informacja o jakości ruchu na wybranym portalu lub grupie odbiorców influencera, oszacowanie potencjalnego zysku i na początku sprawdzenie, czy obrana przez nas droga się sprawdza.
  • Analityka i weryfikowanie działań. Na bieżąco sprawdzaj dane w Google Analytics i na ich podstawie zaplanuj kolejne działania. Dzięki temu możesz stwierdzić, czy dany program partnerski jest dla ciebie korzystny oraz czy miejsca, na których umieszczasz linki są wartościowe. Możesz również monitorować ilość wejść i porównać to z informacjami, jakie uzyskasz od reklamodawcy, aby upewnić się, czy nie stosuje on nieuczciwych praktyk w postaci sztucznego nabijania ruchu.

Jeżeli nie jesteś pewny, czy poradzisz sobie z zarządzaniem programami partnerskimi lub działaniami marketingowymi w Internecie, chętnie służymy ci pomocą!