baner baner

Pozycjonowanie stron za granicą – co musisz wiedzieć?

Decyzja o otwarciu się na rynki zagraniczne to ogromny krok naprzód w historii twojej firmy. Aby ułatwić sobie start w obcym kraju, powinieneś skupić się na działaniach SEO za granicą. O czym powinieneś wiedzieć?

Analiza rynków zagranicznych

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, jest analiza rynku, na który chcesz wkroczyć. W zależności od kraju pozycjonowanie zagraniczne może znacznie się różnić.
Wiele zależy nie tylko od popularności konkretnej wyszukiwarki na terenie danego kraju, ale także od konkurencyjności fraz czy zwyczajnej specyfiki rynku.
W niektórych państwach większe znaczenie będzie miało pozyskanie linków z dobrych źródeł, w innych optymalizacja witryny, dlatego pozycjonowanie stron internetowych za granicą zawsze musi wiązać się z rzetelnym przygotowaniem i zaznajomieniem ze specyfiką rynku.

Google to nie wszystko!

Coś, co może cię zaskoczyć to popularność innych wyszukiwarek. Wśród polskich internautów ponad  96proc. korzysta z Google, więc mało kto porywa się na optymalizację strony WWW pod inne wyszukiwarki, ponieważ takie działania nie mają żadnego sensu na naszym rynku.
Zależnie od państwa, popularność Google może się różnić. Choć wciąż w skali międzynarodowej korzysta z niej najwięcej osób, są kraje, w których ma znacznie mniejsze znaczenie.
Przykładem takiego kraju jest między innymi Rosja, gdzie ponad połowa internautów korzysta z lokalnej wyszukiwarki Yandex, lub Czechy, gdzie około 40 proc. osób używa rodzimej wyszukiwarki Seznam. Otwierając się na te rynki powinieneś mieć to na uwadze.

Wersja językowa wyszukiwarki

Bardzo istotna jest również tak prozaiczna rzecz jak wersja językowa wyszukiwarki. Wiele osób zapomina o tym, zaczynając pozycjonowanie stron zagranicznych, popełniając na starcie poważny błąd.
To co ujrzysz w wynikach wyszukiwania, w zależności od wersji językowej wyszukiwarki może się diametralnie od siebie różnić. Jeśli więc chcesz wejść na rynek niemiecki, sugeruj się tym, co wyświetla ci google.de, a nie google.pl.

Co warto pozycjonować za granicą?

Właściwie każdy rodzaj biznesu, z którym wejdziesz na rynek zagraniczny nadaje się, by rozpocząć pozycjonowanie międzynarodowe.
SEO zagraniczne to dobry pomysł zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych, które otwarły się na obce rynki. W takim wypadku przygotowanie odpowiedniej wersji językowej sklepu i zagraniczne pozycjonowanie może okazać się kluczem do sukcesu.

Jaki rynek wybrać?

Jeśli chcesz wyjść ze swoim sklepem poza granice kraju, nie możesz od razu porywać się na działania międzynarodowe w całej Europie.
Aby pozycjonowanie za granicą przyniosło wymierne skutki, powinieneś skupić się na działaniach w konkretnym kraju. Jeśli nie wiesz, jaki rynek będzie dla ciebie odpowiedni, przygotuj gruntowny research.
W pierwszej kolejności sprawdź, gdzie twój biznes ma realną szansę na rozwój oraz skąd trafiają do ciebie obcojęzyczni klienci.
Następnie przeanalizuj działania konkurencyjnych firm, a gdy już wybierzesz kraj, w którym chcesz rozpocząć działalność - przejdź do działania.

Wybór słów kluczowych

Jak pozycjonować strony zagraniczne? Podobnie, jak w Polsce, należy zacząć od analizy słów kluczowych.
Tu przydatna będzie znajomość języka oraz specyfiki kraju, w którym chcesz rozpocząć pozycjonowanie międzynarodowe. Słowa kluczowe powinny dzielić się na główne, produktowe i dotyczące kategorii.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

W analizie i planowaniu słów kluczowych służyć pomocą mogą takie narzędzia jak planer słów kluczowych czy Google Search Console, a także Google Trends, o ile w kraju docelowym Google jest dominującą przeglądarką.
Oprócz tego przydatne będą takie narzędzia jak SEMrush, Ubbersuggest, Ahrefs czy Answer the Public. Dobrym pomysłem może okazać się również współpraca z native speakerem, który pomoże dopasować język do konkretnego rynku.

Przygotowanie odpowiedniej wersji językowej witryny

Przede wszystkim, musisz zadbać o to, by tłumaczenie strony w innej wersji językowej było całkowicie poprawne. Ważne również, by zmiana wersji językowej była widoczna i intuicyjna dla wszystkich użytkowników.
Jeśli kierujesz swój sklep internetowy do krajów takich jak Belgia czy Szwajcaria, zastanów się, w jakim języku przygotować stronę.
łumaczenie powinno obejmować całość strony, w tym nazwy produktów, kategorii, adresy URL oraz atrybuty grafik.

Potrzeby klientów na rynkach zagranicznych

Przygotowując się do wejścia na rynek zagraniczny, musisz pamiętać o potrzebach klienta. Nie wystarczy, że strona będzie profesjonalnie przetłumaczona, jeśli samo korzystanie ze sklepu będzie wiązało się z niedogodnościami.
Z tego powodu pamiętaj o wprowadzeniu możliwości płatności w różnych walutach oraz przy pomocy kilku sposobów płatności. Sprawdź, jakie metody są popularne w danym kraju i postaraj się umożliwić wybór jak największej ilości opcji.
Bardzo ważne jest także umożliwienie skorzystania z wielu różnorodnych metod wysyłki. Zadbaj o to, by informacja na temat sposobów dostawy, czasu oraz kosztów była czytelna i łatwo dostępna dla wszystkich.

Optymalizacja strony na rynku zagranicznym

Oprócz poprawnego przetłumaczenia treści na stronie i uporządkowania wszystkich kwestii technicznych, należy pamiętać, że pozycjonowanie stron zagranicznych powinno mieć osobny budżet dla każdej wersji językowej.
Działania On-site powinny zostać uzupełnione skrupulatnie przygotowaną optymalizacją Off-site, opierającą się na pozyskaniu wiarygodnych linków zewnętrznych oraz tworzeniem dobrego contentu w obcym języku.

Zagraniczne źródła linków pozycjonujących

Główna zasada pozyskiwania zagranicznych linków pozycjonujących jest taka sama: powinny one wyglądać naturalnie, mieć unikalne treści oraz pochodzić z domen kraju, w którym chcesz prowadzić działania SEO międzynarodowe.
Oprócz korzystania z lokalnych katalogów biznesowych i wizytówek, dobrym pomysłem jest tworzenie wartościowych artykułów na blogach branżowych i postów na forach. Nie zapomnij również o prawidłowym zlokalizowaniu profili w mediach społecznościowych, prowadzonych w języku klienta.

Korzyści z wyboru polskiej agencji do pozycjonowania za granicą

Skoro pozycjonowanie stron za granicą wymaga tak dużej wiedzy, dlaczego warto skorzystać z polskiej agencji? To przede wszystkim znacznie łatwiejsza współpraca oraz oszczędność – stawki w Polsce są kilkakrotnie niższe niż na zachodnich rynkach.
Dzięki komunikacji w tym samym języku łatwiej będzie ci również nawiązać relację z agencją i sprawdzić jej opinie, a nasze doświadczenie w pozycjonowaniu za granicą sprawi, że szybko odniesiesz sukces na nowym rynku!