baner baner

Analiza słów kluczowych – jak to zrobić?

Od właściwego doboru słów kluczowych zależy cały sukces działań SEO. Źle wykonany keyword research sprawi, że wszystkie następujące po nim działania optymalizacyjne będą nieskuteczne. Na czym polega badanie fraz kluczowych i co powinieneś o nim wiedzieć?

Czym są słowa kluczowe?

W branży SEO popularne jest powiedzenie „content is a king”. Niestety, bez dobrze dopasowanych słów kluczowych nie może być mowy o dobrym contencie z punktu widzenia pozycjonowania. Czym są słowa kluczowe?
To wyrazy, które wpisujesz do wyszukiwarki, gdy chcesz odnaleźć to, co cię interesuje. Mogą one służyć odnalezieniu konkretnej usługi, produktu lub pozyskaniu informacji. Nazywane są także frazami kluczowymi.

Rodzaje słów kluczowych

W kontekście działań SEO można mówić o trzech rodzajach słów kluczowych. Są to frazy brandowe, ogólne oraz tzw. długoogonowe.
Pierwsze z nich, słowa brandowe są związane z konkretną marką lub nazwą firmy. Użytkownicy używają ich najczęściej wówczas, gdy nie pamiętają dokładnego adresu strony internetowej, a chcą na nią trafić. Przeważnie znalezienie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na frazę będącą nazwą firmy nie wymaga żadnych działań pozycjonujących. Rzadko zdarza się, że nazwa firmy jest na tyle pospolita i mało unikalna, że nie wybija się w wynikach na pierwsze miejsce.
Drugim rodzajem fraz kluczowych są słowa ogólne, czyli takie, które są najczęściej wpisywane przez osoby zainteresowane produktem lub usługą, gdy nie mają sprecyzowanych preferencji. Choć są to najpopularniejsze słowa kluczowe, obecność w TOP10 nie zawsze przekłada się na korzyści biznesowe, a utrzymanie się na wysokiej pozycji wymaga wiele wysiłku.
Ostatnim typem słów kluczowych są frazy long-tail, czyli długoogonowe. Są to przeważnie słowa bardzo precyzyjne, składające się z więcej niż dwóch wyrazów, jak np. „bezzbożowa karma mokra dla kota”, jednak częstotliwość ich wyszukiwania jest znacznie niższa.

Dlaczego długoogonowe słowa kluczowe są ważne?

To właśnie frazy z długiego ogona są uważane za najistotniejsze w pozycjonowaniu. Nie tylko dlatego, że znacznie łatwiej znaleźć się na nie na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania, ale także dlatego, że takie frazy cechują się znacznie lepszą konwersją.
Spójrzmy prawdzie w oczy: kto jest bardziej nastawiony na finalizację transakcji – osoba, która w wyszukiwarce wpisała hasło „buty” czy ktoś, kto wpisał „buty trekkingowe zimowe damskie”?

Propozycje słów kluczowych

Wytypowanie fraz kluczowych warto zacząć od spisania oferowanych przez ciebie produktów lub usług i samodzielnego dobrania kilku pasujących słów.
Dobrym pomysłem będzie również sprawdzenie słów kluczowych w Google, wpisując w wyszukiwarce konkretną frazę i korzystając z sugestii w polu służącym do wpisywania słów kluczowych, jak i w rubryce „wyszukiwania podobne do…”.
Możesz także przyjrzeć się frazom, na które wyświetla się twoja konkurencja. Jak to sprawdzić, dowiesz się w dalszej części artykułu.
Nie zawsze frazy wybrane ręcznie będą idealne, jednak mogą stanowić bazę słów kluczowych do sprawdzenia i analizy. Te propozycje mają być swego rodzaju sugestią do wyboru właściwych fraz.

Konkurencyjność słów kluczowych

Coś, co sprawia, że niektóre słowa są lepsze od innych to ich konkurencyjność. Od tego bowiem zależy nie tylko twoja szansa na znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ale również koszt wypozycjonowania twojej strony na konkretną frazę.
Wpływ na konkurencyjność ma między innymi liczba twoich rywali na rynku, branża wewnątrz której działasz oraz stopień zaawansowania twoich konkurentów w działania pod kątem SEO.
Im większa i silniejsza konkurencja, tym trudniej może ci być znaleźć swoją niszę w słowach kluczowych, dzięki której uda ci się wybić w wynikach wyszukiwania.

Na czym polega analiza fraz kluczowych?

Badanie słów kluczowych to przede wszystkim wybór fraz związanych z zawartością strony i dopasowanych do grupy docelowej. Ważne jest, by były one poprawne gramatycznie oraz popularne, a jednocześnie nie miały zbyt dużej konkurencji w twojej branży.
Analiza słów kluczowych wymaga nie tylko kreatywności, ale również dostępu do odpowiednich narzędzi i umiejętności selekcji danych.

Narzędzia do analizy słów kluczowych

Gdy już masz kilka swoich propozycji, aby ruszyć dalej przydatne będą narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych. Jakie z nich warto wziąć pod uwagę?
Pierwszym narzędziem, po jakie powinieneś sięgnąć jest Planer słów kluczowych od Google, który podaje wyniki oparte na liczbie kliknięć w reklamę AdWords utworzoną na konkretne słowo kluczowe. To bezpłatny, dostępny dla każdego generator słów kluczowych, który może przydać się do opracowania wstępnych propozycji.
Inne narzędzia do sprawdzania słów kluczowych to między innymi Ubersuggest, uwzględniający także odmianę słów kluczowych, Senuto, informujący o potencjale danej frazy, sumie wyszukiwań oraz widoczności konkurencji w Google czy Google Trends, dzięki któremu poznasz popularność słów kluczowych w różnych okresach w przeszłości.
Do wyszukiwania fraz kluczowych służą także programy takie jak Keyword Combination Tool, Majestic, Soovle, SEMSTORM, Alexa, Ahrefs Answer The Public, Word Stream i wiele innych.
Korzystając z tych narzędzi sprawdzić nie tylko popularność oraz konkurencyjność danych słów kluczowych, ale również posegregować je alfabetycznie lub wybrać wyłącznie wyrażenia z przyimkami czy te w formie zapytań.
Nie istnieje jeden, najlepszy program do słów kluczowych. Im więcej narzędzi wykorzystasz w czasie swojego researchu, tym większą masz szansę na znalezienie cennych fraz.

Wybór i segmentacja słów kluczowych

Sprawdzenie słów kluczowych to jednak nie wszystko. Mając gotową, długą listę dostępnych propozycji należy dokonać wyboru i segmentacji słów kluczowych. Czym kierować się w czasie analizy?
Na początku wyeliminuj duplikaty z listy początkowych propozycji i tych, które zaoferowały ci dostępne narzędzia. Wyrzuć też słowa, które choć związane z twoją branżą, w żaden sposób nie wiążą się z twoim biznesem. Na przykład, jeśli jesteś właścicielem sklepu z częściami samochodowymi usuń frazy dotyczące warsztatów samochodowych w okolicy.
W tym kroku usuń także frazy, które brzmią podobnie, jednak treścią i tematyką całkowicie odbiegają od twojej branży. Oferując usługi ślusarskie wyrzuć wszystkie frazy dotyczące oferty turystycznej oraz krawieckiej (jak „zamki zwiedzanie” czy „wymiana zamków w bluzie”).
Wyselekcjonuj zapytania trafne i takie, na które jesteś w stanie przygotować angażujące treści. Posegreguj je ze względu na potencjalny ruch i sprawdź, jak po wpisaniu tych fraz wypada twoja strona oraz strony konkurencji.

Jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

Niektóre z wcześniej wymienionych narzędzi możesz wykorzystać również do analizy słów kluczowych konkurencji. W tej roli świetnie sprawdzi się między innymi Planer słów kluczowych od Google, SEMSTORM czy Majestic.
Dzięki tym narzędziom zdobędziesz również cenne informacje na temat linków pozycjonujących twojej konkurencji, anchor text, z jakich korzystają oraz sprawdzić, na jakie istotne dla ciebie frazy wyświetlają się twoi biznesowi rywale.

Korzyści wynikające z badania słów kluczowych

Dlaczego warto analizować słowa kluczowe swoje i konkurencji? Dzięki temu masz większe szanse na przyciągnięcie zdecydowanych klientów i zwiększenie ilości i jakości konwersji na swojej stronie.
Osiągając wyższą pozycję w wyszukiwarce na odpowiednie (niekoniecznie najbardziej popularne) słowa kluczowe odpowiadasz na potrzeby swoich użytkowników zwiększając tym samym rozpoznawalność swojej marki i zaangażowanie odbiorców.
Analiza fraz kluczowych to także szersza grupa docelowa i umiejętność reagowania na trendy, dzięki czemu poprawi się wizerunek twojej firmy, a to bezpośrednio przełoży się na twoje wyniki sprzedażowe.