baner baner

Analiza konkurencji SEO – dlaczego warto to zrobić?

Badanie konkurencji w internecie to jeden z ważniejszych ruchów, które musisz wykonać, jeśli chcesz zacząć działania marketingowe. Dzięki temu dowiesz się, jakich błędów unikać i co zrobić, by przegonić swoich rywali. Jak sprawdzić ruch na stronie konkurencji? Dlaczego warto analizować konkurencję? Jak wykorzystać wiedzę zebraną w czasie analizy?

Dlaczego analiza konkurencji w SEO jest konieczna?

Przede wszystkim, analiza konkurencji pod kątem SEO, daje ci realny pogląd na to, jak dużo wysiłku trzeba włożyć w pozycjonowanie twojej strony oraz jaki budżet przygotować na działania SEO.
Zlecając audyt mało kto zastanawia się nad tym, jak ważne jest badanie konkurencji w SEO. Większość chce jak najszybciej wybić się na pierwsze miejsca w wyszukiwarce, nie bacząc na ruchy swoich rywali.
Tymczasem, przyczyną niepowodzeń w pozycjonowaniu mogą być działania konkurencji. Niestety, jeśli konkurencja jest bardzo mocna, przebicie się na rynku i zyskanie pożądanej pozycji na konkretne frazy kluczowe może zająć sporo czasu.
Dlatego tak ważne jest uwzględnienie tego już na samym początku pracy przy optymalizacji.

Rozpoznanie konkurencji

Pierwszym etapem sprawdzania konkurencji jest jej rozpoznanie. Jeśli działasz na rynku już dłuższy czas, na pewno kojarzysz swoich głównych rywali.
Jeśli jednak dopiero zaczynasz działania w konkretnym sektorze, musisz najpierw poznać firmy z tej samej branży. Jak to zrobić?
Poszukiwanie konkurencji rozpocznij od rozmowy z osobami związanymi z danym sektorem. To oni mają doświadczenie w tych kwestiach i mogą przekazać ci mnóstwo przydatnych informacji, których próżno szukać w sieci.
Do dalszego rozpoznania potrzebne będą już konkretne narzędzia, które pomogą ci dowiedzieć się nieco więcej na temat tego, jak analizować konkurencję w SEO.

Co składa się na analizę konkurencji?

Co tak naprawdę powinieneś sprawdzić, biorąc się za analizę działań konkurencji? Skup się zarówno na analizie działań On-site, jak i Off-site.
To przede wszystkim analiza fraz kluczowych, pozycji w wynikach wyszukiwania, słabych i mocnych stron witryny konkurencji, linków zewnętrznych, struktury strony, ruchu na ich domenie, a także analiza optymalizacji wewnątrz serwisu.

Narzędzia do analizy konkurencji

Ciężko wyobrazić sobie porządną analizę strony konkurencji bez narzędzi. Pomogą ci one dokładnie prześledzić swoich rywali i sprawdzić ich mocne i słabe strony.
Jakie narzędzia będą ci potrzebne, by sprawdzić konkurencję? Wśród najpopularniejszych można wymienić Ahrefs, MajesticSEO, Senuto czy SEMSTORM.
Każde narzędzie można wykorzystać na innym etapie analizy. O tym, do czego konkretnie mogą się przydać, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Oprócz wyżej wspomnianych narzędzi, do analizy danych przydatne będzie także Google Trends, zwłaszcza na początkowym etapie rozpoznawania konkurencji, a także później, by analizować coraz nowsze trendy.

Analiza widoczności

Nie ważne, czy dopiero zaczynasz, czy już dłuższy czas istniejesz na rynku. Analiza SEO widoczności w Internecie jest czymś, od czego powinieneś zacząć.
Jeśli dopiero chcesz wejść na rynek, poszukaj potencjalnych konkurentów, niszy, dzięki której możesz się wybić i określ realną barierę wejścia.
Gdy już od jakiegoś czasu jesteś graczem w branży, zastanów się, co sprawia, że twoja firma jest bardziej konkurencyjna. Sprawdź swoich największych rywali i zobacz, jakie działania podejmują, by znaleźć się w czołówce wyników wyszukiwania.

Analiza ruchu konkurencji

Oprócz wysokiej pozycji w Google, istotne będzie także oszacowanie ruchu z Google. Tu przydatnym narzędziem będzie zarówno polski SEMSTORM, jak i zagraniczny SimilarWeb.
Oba te narzędzia mają pomóc ci przeanalizować ruch z Google oraz innych witryn na stronach konkurencji. Dzięki temu poznasz strategię swoich rywali i będziesz mógł pozyskać nowe, wartościowe źródła ruchu.

Analiza fraz kluczowych konkurencji

Analiza konkurencji pozycjonowania to przede wszystkim analiza fraz kluczowych, na jakich twoi rywale zajmują wysokie pozycje w rankingu Google.
Musisz przede wszystkim znaleźć takie słowa i frazy kluczowe, dla których twoja strona zajmuje niską pozycję, lub nie wyświetla się wcale. Pozwoli ci to określić kierunek zmian na stronie przy optymalizacji konkretnych podstron.
W tym celu idealnie sprawdzą się wcześniej wspomniane narzędzia, takie jak Senuto czy SEMSTORM. Bez nich analiza konkurencji SEO pod kątem słów kluczowych jest praktycznie niemożliwa.

Analiza treści konkurencji

O tym jak ważna jest ilość i jakość treści w walce o pozycje w wyszukiwarce wie każdy, kto choć trochę interesował się pozycjonowaniem serwisu. Skoro to jeden z najważniejszych czynników optymalizacji twojej strony, nie możesz pominąć go w SEO analizie konkurencji.
Analiza fraz kluczowych nie powinna więc ograniczać się wyłącznie do znalezienia ich na stronie biznesowego rywala. Musisz znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego twojemu konkurentowi udało wypozycjonować swoją stronę na dane hasło.
Do tego niezbędna jest analiza treści na witrynie konkurencji. W tym celu warto wykorzystać dostępne narzędzia takie jak Ahrefs, przedstawiające raporty fraz wraz z adresem URL do konkretnej podstrony.
Ważne jest również poznanie aktualnych trendów oraz poszukiwanie niszowych treści i tematów, które zostały pominięte przez konkurencję.

Analiza linków przychodzących

Kolejnym krokiem, jaki powinieneś podjąć jest kontrola linków przychodzących konkurencji. Do tego zadania przydadzą się narzędzia takie jak Majestic czy Ahrefs. Dają one możliwość porównania kilku serwisów jednocześnie oraz biorą pod uwagę czynniki takie jak znaczniki nofollow, dofollow, anchor-text oraz ilość linków graficznych.
Ważna jest nie tylko ilość linków przychodzących, ale przede wszystkim ich jakość. Dlaczego warto to zbadać?
Dzięki temu możesz wykryć potencjalne miejsca w sieci, które warto wziąć pod uwagę podczas budowania własnej bazy linków przychodzących.

Analiza optymalizacji technicznej

Aby sprawdzić poziom optymalizacji technicznej na stronach konkurencji, potrzebujesz odpowiedniej próbki podstron. Dobrze przeprowadzony audyt SEO pokaże ci mocne i słabe strony witryn konkurencji.
Analizując poziom optymalizacji technicznej dowiesz się, na jak zaawansowanym poziomie SEO są twoi rywale oraz poznasz sposoby, w jakie możesz to wykorzystać.
Na co należy zwrócić uwagę badając stronę klienta pod kątem technicznym? Mniej więcej na to samo, na co zwróciłbyś uwagę analizując własną witrynę.
Jak wygląda konstrukcja tytułów? Czy wykorzystane są różne poziomy nagłówków? W jaki sposób przebiega linkowanie wewnętrzne? Czy strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych? Jakie są rozmiary obrazów? Czy strona jest wystarczająco szybka? Czy konkurencja wykorzystała dane strukturalne?
To jedynie niektóre pytania, na które musisz znaleźć odpowiedź podczas rzetelnej analizy strony internetowej klienta.
Gdy uda ci się uzyskać powyższe informacje, będzie to twoja szansa, by wybić się ponad konkurencję.

Podsumowanie analizy

Na sam koniec spójrz na stronę konkurencji oczami swojego użytkownika. Czy oceniana przez ciebie witryna jest zaprojektowana w sposób intuicyjny i wykorzystuje możliwości user experience? Czy jest coś, co możesz wykorzystać, by poprawić pewne aspekty na swojej stronie internetowej?
Kiedy już przeanalizujesz wszystkie dane, zrobisz analizę SWOT i określisz swoje szanse i zagrożenia, możesz przejść do prac nad optymalizacją swojej witryny. Pamiętaj, by nie podążać bezkrytycznie za działaniami konkurencji i nie kopiować ich działań. Staraj się, by twoje ruchy wyprzedzały ruchy rywali.
Analiza konkurencji nie jest łatwym zadaniem. Wymaga dużej wiedzy i ogromnego doświadczenia, by poprawnie wykorzystać dostępne dane i przełożyć je na korzyść twojego biznesu. Chętnie pomożemy ci lepiej poznać swoich rywali i zoptymalizować twoją stronę w taki sposób, by wyróżniała się na tle konkurencji.