baner baner

Reklama na LinkedIn - LinkedIn Ads

Już prawie 2,6 miliona Polaków założyło konto na LinkedIn. Choć wynik ten nie jest równie okazały co w przypadku Facebooka czy Instagrama, serwis ten ze względu na swój biznesowy charakter posiada ogromny potencjał reklamowy, którego próżno szukać w innym miejscu na rynku.

Użytkownicy portalu tworzą swój profil, uzupełniając go o sylwetkę zawodową zawierającą m.in. historię zatrudnienia, zdobytą edukację, kursy, czy doświadczenie zawodowe. Możliwe jest również zakładanie stron firmowych, co pozwala na skuteczny networking zarówno między użytkownikami, jak i biznesami. LinkedIn jest często wykorzystywany w procesie rekrutacyjnym. Rekrutujący może przejrzeć doświadczenie potencjalnego pracownika, a także skontaktować się z byłym pracodawcą po rekomendacje. Marki często wykorzystują portal do personal brandingu oraz budowania świadomości marki. Co powinieneś wiedzieć, zanim rozpoczniesz pierwszą kampanię reklamową na LinkedIn?

Do kogo i dla kogo? Kierowanie reklam LinkedIn

LinkedIn jest wykorzystywany przede wszystkim w celach biznesowych. Użytkownicy portalu logują się do niego w poszukiwaniu ofert pracy, informacji branżowych, czy budując sieć kontaktów zawodowych. Reklama na LinkedIn idealnie sprawdzi się więc w pozyskiwaniu nowych kontaktów B2B. Precyzyjne targetowanie pozwala zawęzić grupę docelową i dotrzeć do osób zainteresowanych twoją branżą, firmą, marką lub bezpośrednio twoją osobą. Kierowanie reklam na LinkedIn nie musi ograniczać się do płci, wieku, czy miejscu zamieszkania. Możliwości są dużo większe.

Reklama na LinkedIn może zostać dostosowana do konkretnej branży w której się poruszasz, lub chcesz dopiero zaistnieć. Możesz także wyprzedzić konkurencję, targetując kampanię na użytkowników, którzy nie znajdują się bezpośrednio w twojej grupie docelowej, ale wykazują podobne aktywności i zainteresowanie nimi, bądź działają w pokrewnych branżach.

Przydatnym narzędziem do poznania społeczności, nawiązania nowych kontaktów, bycia na czasie, czy uzupełnienia swojej wiedzy, są grupy dyskusyjne. Kampanie reklamowe LinkedIn mogą być również skierowane bezpośrednio do członków konkretnych grób, dzięki czemu masz gwarancję, że reklama trafi bezpośrednio do osób zainteresowanych konkretnym tematem.

Zakładając swój profil, dzielisz się z innymi swoim doświadczeniem – stanowiskiem, stażem pracy oraz konkretną firmą, w której pracujesz. Tworząc grupę docelową kampanii, możesz brać pod uwagę wszystkie te elementy. Możliwe jest również targetowanie na wielkość firmy, a nie tylko jej branżę czy konkretne miejsca pracy.

Inną opcją targetowania reklamy na LinkedIn jest korzystanie z Insight Tagu na swojej stronie internetowejm, dzięki czemu możesz obserwować potencjalnych klientów. Insight Tag to kod JavaScript, który po dodaniu do swojej witryny możesz wykorzystać żeby obserwować konwersję, czy uzyskiwać szczegółowe raporty dotyczące kampanii.
Podobnie jak w przypadku reklam na Facebooku, dobierając konkretne wyróżniki kampanii, LinkedIn Ads podpowie ci jak duże mogą być zasięgi twojej reklamy. Istnieją jedynie ograniczenia co do minimalnej wielkości grupy docelowej, która nie może być mniejsza niż tysiąc osób.

Formaty reklam na LinkedIn

Wyróżniamy trzy główne typy reklam na LinkedIn. Każdy z nich różni się od siebie w zależności od założonego efektu, czy budżetu. Zanim jednak zaczniesz wybierać format dla swojej kampanii, powinieneś zacząć od stworzenia konta reklamowego.

Aby rozpocząć działania reklamowe na LinkedIn, oprócz profilu osobistego, musisz również posiadać konto firmowe, a następnie połączyć je ze sobą. Kiedy z poziomu konta firmowego, udzielisz dostępu profilowi osobistemu, pojawi się opcja zarządzania reklamami. Ostatnie, co musisz zrobić na tym etapie to konfiguracja menadżera kampanii. Przechodzisz do niego z poziomu zarządzania reklamami, logując się danymi z profilu osobistego.

Na koniec podpinasz pod firmowe konto kartę kredytową. Na razie reklama LinkedIn nie daje ci możliwości płatności w złotówkach, a jedynie w euro bądź dolarach. Dobrze przemyśl to, w jakiej walucie będziesz rozliczać się z portalem, ponieważ nie będziesz miał możliwości jej zmiany później. Gdy udało ci się uzyskać dostęp do konta reklamowego, najwyższa pora, by przejść do ustawiania reklam. Do wyboru masz sponsorowane treści w aktualnościach, reklamy tekstowe oraz wiadomości sponsorowane InMail.

Wpisy sponsorowane

Celem wpisów sponsorowanych jest dotarcie do użytkowników LinkedIn i zachęcenie ich do odwiedzin profilu firmy, bądź bezpośrednio do obserwowania, dodając do reklamy przycisk. Sponsorowane posty można stworzyć od zera w kreatorze, lub promować już te istniejące. Dotyczy to również wpisów, które nie zostały opublikowane na osi czasu (tzw. dark posty lub black posty).

Promowane posty wyświetlają się użytkownikom portalu w feedzie, wśród innych aktualności. Wpisem sponsorowanym może być tekst, grafika, film czy karuzela, dlatego jeśli prowadzisz działania content marketingowe, ta forma reklamy będzie dla ciebie najbardziej korzystna.

Reklamy tekstowe

Reklamy tekstowe na LinkedIn mają na celu przyciągnięcie i zachęcenie użytkownika do zakupu. W przeciwieństwie do wpisów sponsorowanych, nie pojawiają się użytkownikom w aktualnościach, a po prawej stronie feedu w czterech formatach: kwadratowym, wysokim, poziomym oraz długim.

Tekstowe kampanie LinkedIn nie są dostępne na urządzeniach mobilnych i wyświetlają się wyłącznie podczas przeglądania portalu na komputerze. Można urozmaicić je o niewielką grafikę, przedstawiającą np. logo firmy. Ograniczenie również stanowi długość reklamy - nagłówek może mieć maksymalnie 25 znaków, a treść do 75 znaków, dlatego wykorzystaj je mądrze.

Wiadomości sponsorowane InMail

Działania reklamowe na LinkedIn mogą przybrać również bardziej bezpośrednią formę – sponsorowane wiadomości LinkedIn InMail. Ich celem jest dotarcie wprost do zainteresowanych twoją firmą osób. W jaki sposób to działa?
Reklama wysyłana jest za pośrednictwem wiadomości prywatnej do użytkowników. W swojej treści zawiera przycisk call to action oraz baner reklamowy. Ze względu na jej charakter, warto by zarówno forma, jak i komunikat reklamowy kierowany był bezpośrednio do odbiorcy.

Koszty kampanii na LinkedIn

Koszty reklamy na Linkedin, są nieco wyższe niż na pozostałych kanałach społecznościowych, dlatego aby dotrzeć do takiej samej liczby użytkowników na LinkedIn co na Facebooku, będziesz musiał wydać nieco więcej. Kwota ta może być nawet dwa lub trzy razy wyższa. Wpływ na to ma nie tylko specyfika serwisu, ale również konieczność rozliczania się w innej walucie niż złotówki.

Jak w takim razie określić kwotę, którą wydasz na treści sponsorowane na LinkedIn? Możesz to zrobić na kilka sposobów. Pierwszym z nich jest wyznaczenie budżetu dziennego, gdzie deklarujesz maksymalną kwotę, którą możesz wydać w ciągu danego dnia. Po osiągnięciu limitu reklama zostaje wstrzymana do północy. Minimalna kwota, jaką możesz wybrać określając budżet dzienny wynosi 10 dolarów.

Inną metodą rozliczeń jest określenie budżetu całkowitego na kampanię. Po wyczerpaniu środków zostanie ona wstrzymana. Minimum w tym wypadku wynosi 25 dolarów. Możesz też wybrać rozliczenie na podstawie kosztu za kliknięcie (CPC), 1000 wyświetleń (CPM) lub wyświetleń wideo (CPV).

Zupełnie inny system opłat jest w przypadku kampanii w wiadomościach. Tu wysokość opłaty podlega licytacji, a ty płacisz za każdą wysłaną reklamę (CPS).

Optymalizacja kampanii

Jak już wspominaliśmy – nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile powinieneś przeznaczyć na kampanie reklamowe na LinkedIn. Droga do skutecznej reklamy możliwie jak najniższym kosztem, może być długa, usiana słupkami, wykresami i konwersjami.

Przy uwzględnianiu budżetu zawsze zastanów się nad celem działań reklamowych i weź pod uwagę koszt przewalutowania. Nie popadaj w rutynę i pozwól sobie na eksperymentowanie. Zbadaj rynek i sprawdź, co w twoim wypadku sprawdzi się najlepiej. Porównuj nie tylko różne stawki, ale również formaty, grafiki, treści, czy grupy docelowe.

Do śledzenia konwersji przydatny będzie wspomniany już wcześniej Insight Tag. Dzięki niemu będziesz mógł gromadzić dane dotyczące odwiedzin w twojej witrynie. Insight Tag nie zbiera danych osobowych, ale takie przydatne informacje, jak źródła wizyt, urządzenia z których strona najczęściej jest otwierana, przeglądarki czy czas przebywania w witrynie.
Daje również wgląd w dotychczasową skuteczność działań reklamowych. To wszystko pozwala na optymalizację reklam pod kątem osób, które odwiedzały w przeszłości witrynę i mogą być już zainteresowani oferowanymi produktami lub usługami.

Reklama na LinkedIn krok po kroku

Jeśli jesteś obeznany z portalem LinkedIn, reklama nie powinna stanowić dla ciebie wyzwania. Menadżer reklam sam przeprowadzi cię przez cały proces od A do Z.

Na początku wybierz jedną z trzech dostępnych form kampanii.  W zależności od tego, co wybierzesz, przejdź do ustalania treści oraz opcji reklamy (np. przycisk CTA).  W przypadku tekstu możesz wybrać istniejące aktualizacje, lub możesz stworzyć od zera nową.

Kolejnym krokiem jest wybranie  grupy odbiorców do których twoje kampanie na LinkedIn dotrą.  Możesz wybrać konkretne osoby, wgrać listę kontaktów lub stargetować działania reklamowe tak, by  dotarły do osób podobnych do tych wcześniej wybranych.

Przedostatni etap to wyznaczenie budżetu na reklamy. W tym przypadku wybierasz, czy chcesz rozliczać się za kliknięcie czy za wyświetlenie, oraz wyznaczasz budżet dzienny lub całkowity. Na koniec pozostaje określić harmonogram i wypuścić kampanię twojej firmy w świat.

Czy opłaca się prowadzić kampanie LinkedIn?

Reklama na LinkedIn różni się od tych na innych portalach, dlatego możesz spodziewać się po niej innych efektów. Główna odmienność polega na tym, że LinkedIn jest portalem dla profesjonalistów, firm oraz osób nawiązujących  nowe kontakty biznesowe.

Należy mieć również na względzie, że w porównaniu z innymi stronami społecznościowymi, stawka za podobne zasięgi jest większa. Jednak przy odpowiednim targetowaniu, masz szansę dotrzeć do osób naprawdę zainteresowanych twoją firmą, które  chętniej nawiążą kontakty biznesowe.