baner baner

Reklama na YouTube

Większości internautów nie trzeba przedstawiać najpopularniejszego serwisu wideo na świecie, jakim jest YouTube. Reklamy na YouTube to jedna z płatnych możliwości promocji oferowanych przez Google Ads. Dowiedz się, jak zrobić reklamę na YouTube, jakie są jej rodzaje i dla kogo to rozwiązanie będzie najlepsze!

Zalety reklamy YouTube

Aby wiedzieć, dlaczego warto skorzystać z kampanii reklamowych na YouTube, wystarczy przyjrzeć się statystykom. Portal posiada ponad miliard użytkowników, a codziennie pojawia się na nim niemal 100 tys. nowych filmów. Korzystają z niego zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy i instytucje. Wśród polskich internautów również ponad 70proc. korzysta z YouTube.
Jakie jeszcze są korzyści z reklam na tej platformie? To przede wszystkim stosunkowo tania opcja promocji, charakteryzująca się precyzyjnym targetowaniem i możliwością dotarcia do sporej grupy docelowej. Tak jak w przypadku wszystkich reklam Google, masz stały dostęp do statystyk i raportów, dzięki czemu efekty kampanii są łatwo mierzalne. Dodatkową zaletą jest możliwość zwiększenia zasięgu reklamy bez ponoszenia dodatkowych kosztów, dzięki udostępnieniu jej przez użytkownika w mediach społecznościowych lub na blogu.

Formaty reklamowe na YouTube

Istnieją dwa podstawowe rodzaje reklam na YouTube. Pierwszym z nich są reklamy wideo, dzięki którym masz możliwość wyświetlenia swoich filmów reklamowych w kilku różnych opcjach.
Drugim typem promocji jest reklama graficzna w formie baneru, nakładki czy karty sponsorowanej. Niezależnie od wybranych formatów reklamowych, zawsze masz możliwość precyzyjnego dopasowania treści reklamy do tematyki oglądanego przez użytkownika filmu.

Reklama wideo YouTube

Reklama video YouTube może przyjąć różne formy. Najpopularniejszą z nich jest reklama TrueView In-Stream możliwa do pominięcia, czyli reklama wideo wyświetlająca się przed lub w trakcie oglądania filmu na portalu YouTube.
Emisja reklamy w trakcie filmu jest możliwa wyłącznie wówczas, gdy jest on dłuższy niż 15 minut. W przypadku reklamy TrueView In-Stream użytkownik może pominąć wyświetlanie po pięciu sekundach, jeśli nie jest zainteresowany obejrzeniem jej do końca. Co bardzo ważne, jeśli odbiorca skorzysta z możliwości pominięcia reklamy, ty nie poniesiesz żadnych kosztów. Płacisz dopiero wówczas, gdy użytkownik obejrzy 30 sekund lub całą reklamę. W przypadku reklam TrueView In-Stream istnieje również opcja wyświetlenia reklamy niemożliwej do pominięcia. Trwa ona maksymalnie 15 sekund i płatność przebiega w modelu CPM.
TrueView Discovery to video reklama na YouTube wyświetlająca się w wynikach wyszukiwania, na stronie głównej portalu, jako nakładka na filmach lub obok powiązanych filmów. Aby ją obejrzeć, użytkownik musi kliknąć w zajawkę, będącą reklamą filmu na YouTube. Zajawka składa się z tekstu i miniaturki będącej kadrem z filmu. Reklamodawca płaci dopiero za kliknięcia w reklamę i wyświetlenia filmu.
Kolejną formą reklamy wideo są Bumpery reklamowe, trwające maksymalnie sześć sekund, bez możliwości pominięcia. Reklamy pojawiają się w filmach na YouTube, w witrynach partnerów oraz aplikacjach należących do sieci reklamowej Google.
Oprócz powyższych form reklam wideo jest jeszcze jedna: reklama Out-Stream. Ten format niepomijalnej reklamy dostępny jest wyłącznie na urządzeniach mobilnych i wyświetla się w witrynach partnerów i aplikacjach. Zaczyna odtwarzać się z wyłączonym dźwiękiem, a użytkownik chcąc wyłączyć wyciszenie, klika w reklamę. Ma to na celu zwiększenie zasięgu twoich reklam, bez konieczności ponoszenia przez ciebie kosztów. Płatność jest w modelu CPM, za każde 1000 wyświetleń, ale tylko wówczas, gdy ktoś obejrzy minimum dwie sekundy twojej reklamy.

Reklama graficzna

Płatna promocja YouTube może przyjąć także format graficzny. Jak już wspomnieliśmy, tu również można wyróżnić kilka form promocji. Pierwszą z nich są kampanie banerowe. Reklama display na YouTube wyświetla się po prawej stronie filmu, nad listą propozycji, a w przypadku zwiększonych odtwarzaczy – poniżej filmu.
Kolejna forma reklamy graficznej to nakładka in-video. To częściowo przezroczysty baner widoczny w dolnej części odtwarzacza, zajmujący 20% powierzchni wideo. Może mieć formę tekstu lub prostej grafiki, a użytkownik może w każdej chwili zamknąć reklamę.
Ostatni typ reklamy graficznej to karty sponsorowane, wyświetlane przez kilka sekund w trakcie trwania filmu. Prezentują one treści związane z twoim filmem, jak np. produkty czy usługi, których dotyczy wideo. Widz może także kliknąć ikonę w prawym górnym rogu odtwarzacza, by przeglądnąć karty.

Targetowanie reklam na YouTube

Metody kierowania reklam w serwisie YouTube są zbliżone do targetowania wszystkich kampanii dostępnych w sieci reklamowej Google. Specyfika serwisu sprawia jednak, że wykorzystanie danych zbieranych przez Google na potrzeby reklamowe jest znacznie bardziej precyzyjne.
Oprócz możliwości kierowania reklam do osób o konkretnych zainteresowaniach, danych demograficznych (jak np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, status rodzicielski czy dochody gospodarstwa domowego) lub takich wykazujących konkretne intencje, masz możliwość określenia konkretnych kanałów, a nawet filmów, przy których wyświetlona zostanie reklama twoich usług lub produktów.
Istnieje także możliwość stargetownaia reklamy YouTube na konkretną tematykę lub słowa kluczowe, dzięki czemu treść filmu promocyjnego lub baneru będzie zbliżona do tematyki wyświetlanego wideo.
W kierowaniu reklam video nie bez znaczenia jest także remarketing. Korzystając z tej opcji możesz trafić do użytkowników, którzy już wcześniej weszli w integrację z twoim kanałem na YouTube lub obejrzeli jakiś twój film.

Ile kosztuje reklama na YouTube?

Nie da się w prosty sposób odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje kampania reklamowa na YouTube. Cena reklamy na YouTube zależy od tego, jaką formę wybierzesz, jak duża jest konkurencyjność w wybranych przez ciebie kryteriach kierowania kampanii, a także jaką stawkę jest w stanie zapłacić reklamodawca. Najczęściej za jedno wyświetlenie reklamy cena wynosi od kilku do kilkunastu groszy.
Całkowity budżet potrzebny na realizację kampanii reklamowej w YouTube jest zależny od tego, jaki cel chcesz osiągnąć. Możesz określić budżet na etapie tworzenia kampanii w panelu Google Ads, a następnie modyfikować go w zależności od swoich potrzeb.

Dla kogo są reklamy na YT?

Reklama YouTube to doskonała forma kampanii dla tych, którzy już podjęli działania związane z marketingiem w wyszukiwarce i chcą zwiększyć swoje szanse na dotarcie do nowych grup odbiorców. To świetny sposób, by wyprzedzić konkurencję i zwiększyć rozpoznawalność marki w mediach.
To także okazja do pochwalenia się nietuzinkową kampanią reklamową, przedstawiającą ofertę, która może zainteresować duże grono odbiorców i doskonały element marketingu wirusowego, dzięki któremu sprawnie przekażesz sporą dawkę informacji na temat swojej oferty.
Dzięki reklamie wideo możesz budować potrzeby zakupowe wśród potencjalnych klientów, a także wzmocnić relację z osobami, które już korzystają z twoich usług. Taka forma kampanii sprawia, że odbiorca zapamięta twoją markę nawet po jednorazowym zetknięciu się z reklamą.

Zakres obsługi kampanii reklamowych na YouTube

Specyfikacja reklam, zwłaszcza tych w formacie wideo, to dla wielu przedsiębiorców czarna magia. Dla nas tworzenie ciekawych reklam i targetowanie ich do odpowiedniej grupy docelowej nie ma żadnych tajemnic.
Tworząc dla ciebie kampanię reklamową na YouTube nie tylko skoncentrujemy się na twoich celach i wyznaczymy grupy docelowe, ale również poprowadzimy całą kampanię, monitorując opcje kierowania oraz skuteczność i optymalizując wydatki. Będziemy monitorować konwersje, przesyłać regularne raporty na temat wyników kampanii oraz zadbamy o spójność działań z innymi formami promocji.