baner baner

Optymalizacja Google Ads – klucz do sukcesu

Choć z pozoru ustawienie kampanii AdWords nie należy do trudnych zadań, rzeczywistość lubi płatać figle. Bez rzetelnej optymalizacji kampanii AdWords może skutkować niską skutecznością reklamy i w efekcie stratą pieniędzy. Co możesz zrobić, by działania reklamowe miały sens?

Co to jest optymalizacja kampanii Adwords?

Optymalizacja kampanii Google Ads powinna być podstawą wszelkich działań marketingowych w sieci wyszukiwania Google, zwłaszcza, jeśli pierwotne ustawienia kampanii nie przynoszą zadowalających efektów.
Aby uniknąć sytuacji, w której pieniądze na kampanię znikają z konta, a reklama nie odnosi spodziewanych sukcesów, warto raz na jakiś czas przeprowadzić optymalizację, sprawdzając wszystkie elementy kampanii i wprowadzając odpowiednie modyfikację.

Częstotliwość optymalizacji kampanii Google Adwords

Nie ma oficjalnych wytycznych, co do tego jak często należy wykonywać optymalizację AdWords. Niektóre jej elementy powinny być modyfikowane na bieżąco, inne wystarczy sprawdzić raz na miesiąc, a nawet raz na kwartał.
Pierwsze korekty warto wdrożyć już po kilku dniach od rozpoczęcia nowej kampanii, bazując na zebranych danych. Nie należy jednak przesadzać ze zbytnią częstotliwością wprowadzanych zmian, ponieważ może to poskutkować nawet spadkiem wyników, ze względu na mało miarodajne dane z krótkiego okresu.

Wybór typu kampanii

Zarówno przed rozpoczęciem kampanii, jak i podczas jej optymalizacji, w pierwszej kolejności należy zastanowić się, czy wybrany przez ciebie typ kampanii będzie odpowiedni dla tego, co chcesz zareklamować.
Nie warto zamykać się jednak w jednym rodzaju reklamy. Planując strategię marketingową dobrze jest połączyć kilka różnych modeli reklamowych, by lepiej trafić do potencjalnych klientów. Na etapie optymalizacji kampanii można zweryfikować, które działania marketingowe mają sens, a które lepiej sobie odpuścić.

Optymalizacja słów kluczowych

Najważniejszym elementem każdej kampanii AdWords są słowa kluczowe. To na nich opierają się reklamy w sieci wyszukiwania i to od odpowiedniego ich doboru zależy sukces twojej kampanii. Co możesz zrobić, by optymalizacja Google Ads pod kątem słów kluczowych przyniosła odpowiedni rezultat?
Przede wszystkim należy zweryfikować, które z wykorzystanych przez ciebie słów kluczowych przynoszą ci konwersje, a które zwiększają ilość odrzuceń. Prawidłowo zoptymalizowania kampania pod kątem słów kluczowych powinny zainteresować użytkownika i zwiększyć twój zysk.
Najlepiej konwertujące słowa kluczowe warto przenieść do osobnych grup reklam, by poprawić wynik jakości. Aby dobrać nowe frazy warto skorzystać z planera słów kluczowych oraz innych narzędzi SEO.
Ważne jest także kontrolowanie wysokiej pozycji reklamy oraz analiza kosztów generowanych przez słowa kluczowe – jeśli te, które najwięcej cię kosztują wcale nie przynoszą najwyższych dochodów, warto zweryfikować zasadność ich użycia.

Wybór wykluczających słów kluczowych

Z optymalizacją słów kluczowych wiąże się również stworzenie słów wykluczających, czyli takich, na które twoja kampania ma się nie wyświetlać. Warto na bieżąco kontrolować raport wyszukiwanych haseł i wyświetlenia reklam, by poszerzać listę o nowe frazy. Oprócz tego dobrze jest sugerować się tym, co wyświetla planer słów kluczowych, by na starcie wyrzucić propozycje, które ci nie odpowiadają. Pamiętaj, by frazy wykluczające umieścić na liście w kilku różnych wersjach – im więcej możliwości, tym bardziej precyzyjna reklama.
Jakie słowa powinny się znaleźć na takiej liście? Przede wszystkim te, które wprowadzają użytkownika w błąd, dotyczące czegoś, co nie jest związane z twoją firmą. Na przykład sprzedając sprzęt fotograficzny warto dodać do listy wykluczeni takie frazy jak „aparat słuchowy”, „aparat do pomiaru ciśnienia”, „aparat na zęby” itd.
Dzięki temu lepiej stargetujesz reklamę i unikniesz rozczarowania użytkowników, którzy szukają zupełnie innych produktów. To przełoży się na wynik jakości, lepsze statystyki i zaoszczędzone pieniądze.

Optymalizacja stawek CPC w Google Ads

Kampanie Google Ads rozliczane są najczęściej w modelu CPC (ang. Cost per click), czyli płatności za kliknięcie w reklamę. Optymalizacja kampanii w sieci wyszukiwania pod kątem stawek pozwoli ci umieścić swoją reklamę na wysokiej pozycji, nie tracąc przy tym majątku.
Oszacowaną wysokość stawki za kliknięcie możesz zobaczyć w planerze słów kluczowych na etapie dobierania fraz. Określając stawkę CPC musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim ilość i jakość konwersji, jakie generuje konkretne słowo kluczowe. Jeśli dana fraza jest efektywna, warto zwiększyć stawkę i zawalczyć o wysoką pozycję reklamy. Gdy jednak słowo kluczowe generuje znikomą ilość konwersji, lepiej przeznaczyć budżet na bardziej opłacalne frazy.
Oprócz tego zwróć uwagę na zmieniającą się jakość ruchu w określonych porach dnia lub konkretnych dniach tygodnia. Reklamy wyświetlające się na niektóre frazy mogą być bardziej skuteczne w konkretnym okresie, a system Google Ads umożliwia modyfikację stawek w zależności od dnia lub godziny.
Stawki za kliknięcia można zmieniać również w zależności od lokalizacji lub używanego urządzenia. W przypadku części kampanii warto zwiększyć stawkę za ruch pochodzący z urządzeń mobilnych, bo wiąże się to ze wzrostem konwersji. Dobrze również monitorować lokalizacje, z których pochodzi największy ruch i odpowiednio zmieniać wysokość stawki.

Optymalizacja grup reklam w Google Ads

Skuteczne prowadzenie kampanii opartej o kilkadziesiąt słów kluczowych nie jest możliwe, jeśli umieścisz je wszystkie wewnątrz jednej grupy reklam. Optymalizacja AdWords powinna opierać się na odpowiednim pogrupowaniu różnych słów kluczowych. Idealnie będzie umieszczenie w każdej grupie jednej frazy w kilku różnych dopasowaniach.
Taka organizacja kampanii ma na celu kontrolę kosztów oraz efektów związanych z daną frazą kluczową. Dzięki temu możesz również łatwo rozpocząć nową kampanię w przypadku wdrożenia czy wycofania produktów lub usług, a także w łatwy sposób zmodyfikować stawki oraz wstrzymać kampanię, w zależności od sezonu.

Optymalizacja reklam w Google Ads

Gdy już reklamy zostaną odpowiednio pogrupowane, należy zająć się ich treścią. Całość powinna być dobrze przemyślana i odpowiadać na potrzeby klientów. Dobrze, gdy treść reklamy również zawiera ważne słowa kluczowe, a nie jedynie ogólniki, dlatego należy dopasować ją precyzyjnie do produktów lub usług, które chcesz zareklamować.
Treść reklamy warto sprawdzać kontrolując wynik jakości. Jeśli ocena wynosi „poniżej średniej” może to oznaczać konieczność modyfikacji w odniesieniu do konkretnego słowa kluczowego. Dobrze jest przygotować kilka różnych wersji treści, by sprawdzić, która jest najchętniej klikana i która najlepiej konwertuje. Pamiętaj również o umieszczeniu w tekście wezwania do działania.

Wybór i konfiguracja rozszerzeń reklam

Przeprowadzając optymalizację kampanii warto rozważyć wykorzystanie rozszerzeń reklam. Google daje ci wiele możliwości zwiększenia atrakcyjności kampanii reklamowej dzięki rozszerzeniom. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest wydłużenie pola reklamowego o kilka dodatkowych linijek, przez co reklama staje się bardziej zauważalna.
Nie bój się wykorzystywać rozszerzeń i modyfikować ich zawartość. Dzięki temu przekażesz więcej interesujących informacji potencjalnemu klientowi i bardziej zachęcisz go do dokonania konwersji.

Konfiguracja i optymalizacja remarketingu

Ostatnią rzeczą, jaką musisz sprawdzić w procesie optymalizacji Google Ads są ustawienia remarketingu. To opcja, która pozwoli ci zwrócić się z reklamą do klientów, którzy już kiedyś odwiedzili twoją stronę lub wykonali konkretną czynność, ale nie zrobili konwersji.
Nie ważne, czy będzie to optymalizacja kampanii display czy innej reklamy Google, chcąc prowadzić kampanię powinieneś przede wszystkim odpowiednio posegregować odbiorców na listach remarketingowych przypisując im odpowiednie reguły. Aby to było możliwe, potrzebne jest także wprowadzenie tagu remarketingowego na każdą podstronę serwisu.