baner baner

Audyt UX – jak sprawdzić użyteczność strony?

Tworzenie strony internetowej w oparciu o własne domysły, bez brania pod uwagę zdania użytkowników, na dłuższą metę nie ma szansy się sprawdzić. Ekspercki audyt UX pomoże ci poprawić użyteczność strony internetowej. W jaki sposób?

Czym jest UX?

UX to skrót od angielskiego terminu user experience, oznaczającego doświadczenia użytkownika. W ten sposób określa się wszystkie wrażenia odczuwane przez internaute w czasie przeglądania strony internetowej.
Trudności w poruszaniu się po witrynie wpływają na obniżenie wyników sprzedażowych, dlatego coraz więcej osób decyduje się na audyt UX dla strony firmowej.

Czym różni się UX od UI?

UX (user experience) często jest mylone z UI (user interface). Choć obie te rzeczy powinny iść ze sobą w parze, nie oznaczają tego samego. Czym w takim razie różni się UX od UI?
Najprościej mówiąc UX oznacza to, czego użytkownicy doświadczają pod kątem emocjonalnym podczas przeglądają strony (w tym także content), a UI to, w jaki sposób wchodzą z nią w interakcję (w tym między innymi nawigacja i architektura informacji). Mówiąc więc kontroli użyteczności, powinno się brać pod uwagę audyt UX i UI.

Co to jest audyt użyteczności?

Analiza UX to inaczej weryfikacja użyteczności strony internetowej biorąca pod uwagę zarówno oczekiwania klientów, jak i realizację celów właściciela serwisu.
Ma ona za zadanie wykryć błędy i elementy na stronie wymagające modyfikacji lub usunięcia, by poprawić zadowolenie użytkownika, a co za tym idzie – współczynnik konwersji. Są trzy najpopularniejsze metody przeprowadzania eksperckiego audytu usability: analiza heurystyk, spacer poznawczy i lista kontrolna.

Jak przeprowadzić audyt UX?

Do przeprowadzenia audytu potrzebne będzie zebranie jak największej ilości danych z najbardziej zróżnicowanych źródeł. Dopiero po zapoznaniu się z badaniami można przejść do analizy eksperckiej i poszukiwania problemów związanych z UX.
Po wykryciu wszystkich problematycznych elementów i zebraniu badań i analiz w jeden raport, należy nadać priorytet konkretnym zmianom. Rekomendacje modyfikacji mogą zawierać makiety poprawionych podstron, by ułatwić wprowadzenie poprawek.
Na koniec przeprowadzane są testy A/B, które mają sprawdzić różnice w odbiorze serwisu internetowego przez użytkowników przed i po wdrożeniu poprawek. Aby dane były bardziej wiarygodne, wersje powinny się różnić od siebie tylko jednym elementem.

Zakres audytu UX

O tym, co wchodzi w zakres audytu użyteczności decyduje powód, dla którego chcesz go wykonać. Oprócz analizy eksperckiej w postaci heurytyków, listy kontrolnej i wędrówki poznawczej, korzysta się również z innych metod badawczych takich jak analiza zachowania użytkowników na stronie, testy A/B czy makiety UX.

Analiza heurystyczna

Pierwszy sposób polega na sprawdzeniu elementów interfejsu pod kątem zasad użyteczności. Przeważnie opiera się ona na 10 heurystykach użyteczności Nielsena, 8 zasadach Schneidermana i 30 zasadach użyteczności Connella.
Pozwala to na wyłapanie niewielkich, najbardziej powszechnych błędów i sprawdza, czy struktura strony odpowiednio prowadzi użytkownika wprost do dokonania konwersji.

Spacer poznawczy

Wędrówka poznawcza polega na wcieleniu się przez specjalistę w rolę użytkownika, który chce wykonać konkretne działania na stronie lub w sklepie internetowym. Realizowane są konkretne scenariusze, które mają na celu dokonanie konwersji na kilka różnych sposobów.
Na tej podstawie audytor wyszukuje błędów i miejsc problemowych. Ta metoda sprawdza się zwłaszcza w przypadku branży e-commerce, gdzie audyt UX sklepu internetowego powinien brać pod uwagę kilka różnych sposobów na osiągnięcie konwersji.

Lista kontrolna

Analiza użyteczności oparta na listach kontrolnych jest jednym z najbardziej obiektywnych sposobów przeprowadzenia badania. To szczegółowa lista, bardziej konkretna niż heurystyki, według której krok po kroku przeprowadza się audyt usability.
Choć mogłoby się wydawać, że mając szczegółowe wytyczne, kontrolę może przeprowadzić każdy laik, w rzeczywistości do przeprowadzenia badań potrzebna jest analiza ekspercka, by ocenić przydatność niektórych działań, treści czy kontekst sytuacji.

Korzyści wynikające z audytu UX strony internetowej

Jeśli borykasz się ze zbyt małą ilością konwersji, leady sprzedażowe są słabej jakości, kampanie reklamowe słabo konwertują, oznacza to, że konieczna jest poprawa użyteczności strony internetowej. Żeby poprawić stronę pod kątem UX audyt jest koniecznością.
Co możesz zyskać po analizie przeprowadzonej przez profesjonalistów? Wdrożenie zmian, które wykazała analiza i usunięcie błędów pomoże ci na długofalowe zwiększenie współczynników konwersji, zaangażowania użytkowników oraz lojalności klientów.
W przypadku dużych serwisów, audyt UX pomoże zmniejszyć również ilość zgłoszeń do biura obsługi klienta, ponieważ wszystkie potrzebne informacje będą na wyciągnięcie ręki.

Narzędzia do badania użyteczności stron internetowych

Poza analizą ekspercką należy określić również narzędzia, które pomogą ci w testowaniu użyteczności serwisu.
Dane do analizy mogą pochodzić z testów z użytkownikami, badań ankietowych, a także z profesjonalnych map ciepła stworzonych na bazie śledzenia  ruchów kursora czy kliknięć na stronie.
Przydatnym narzędziem są także makiety interfejsu strony internetowej na papierze, które wraz z użytkownikami są analizowane w celu znalezienia potencjalnych błędów i problematycznych miejsc.

Ile kosztuje audyt użyteczności strony?

To, jaki będzie koszt audytu UX zależy od wielu różnych czynników. Przede wszystkim ważna jest wielkość serwisu, ilość konwersji i stopień skomplikowania struktury. Liczy się także obecny poziom użyteczności – w przypadku stron, które wymagają niewielkich poprawek cena za audyt może być niższa niż przy serwisach, których UX jest na bardzo niskim poziomie.
Bardzo ważny jest również dobór metody badania użyteczności witryny. Jeśli usługa ma być kompleksowa i oprócz audytu eksperckiego opierać się również na innych metodach badawczych, cena będzie wyższa. Przeważnie koszt analizy usability zaczyna się od kilku tysięcy złotych.

Najczęstsze błędy UX na stronach internetowych

Czy zastanawiałeś się kiedyś, co najczęściej wkurza użytkowników próbujących zrealizować konwersję? Wśród jednych z najczęściej wymienianych błędów UX w witrynach jest nadmiar bezsensownych pól w formularzach. Im mniej rubryk do wypełnienia przy realizacji konwersji, tym lepiej dla użytkownika, dlatego warto zredukować ilość pól do potrzebnego minimum.
W przypadku sklepów internetowych sporym błędem jest także brak możliwości filtrowania produktów, ubogie opisy i kiepski sposób prezentacji przedmiotów, niejasne nazwy kategorii czy skąpa informacja na temat warunków, które należy spełnić, by zrealizować zamówienie.
Częstym problemem na wielu witrynach internetowych jest także mało intuicyjne menu oraz nawigacja serwisu, a także wolne ładowanie się strony i niedostosowanie jej do urządzeń mobilnych. Biorąc pod uwagę, że coraz więcej osób korzysta z telefonu przy realizacji celów zakupowych, warto zadbać o to, by mobilna wersja strony była przejrzysta i przyjemna w obsłudze.