baner baner

Remarketing w Google Ads – dlaczego warto to robić?

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak przyciągnąć na swoją stronę klientów, którzy kiedyś byli gotowi skorzystać z twoich usług, odpowiedzią na twoje potrzeby jest remarketing w sieci reklamowej Google. Co powinieneś wiedzieć na temat remarketingu w GDN?

Co to jest remarketing?

Zdarzyło ci się buszować po sieci w poszukiwaniu jakichś produktów, a po kilku dniach powrócić na stronę sklepu i dokończyć zakupy? Jeśli zastanawiasz się, co skusiło cię do tej decyzji, może właśnie wpadłeś w pułapkę remarketingu.
Wiele osób zastanawia się, jak to możliwe, że przez jakiś czas po wizycie w sklepie internetowym wyświetlają im się reklamy produktów, których zakup rozważał. To element przemyślanej strategii marketingowej, która ma na celu zachęcić użytkowników do powrotu i podjęcia decyzji zakupowej.
Remarketing w Google to sposób, dzięki któremu możesz nawiązać kontakt z osobami, które wcześniej odwiedziły twoją stronę internetową i skłonić je do finalizacji transakcji, wysłania formularza, pobrania oferty czy kontaktu z twoją firmą.

Jak działa remarketing w Google Ads?

W jaki sposób to się dzieje? Mechanizm jest banalnie prosty: po tym, jak potencjalny klient odwiedzi twoją stronę przeglądając ofertę, a następnie opuści ją bez dokonywania zakupu, reklamy twoich produktów zaczną pojawiać się w odwiedzanych przez niego serwisach. Zachęcony reklamą klient wraca i finalizuje transakcję.
Remarketing Google AdWords wymaga wcześniejszego opracowania strategii działania. Przed ustawieniem kampanii powinieneś zaplanować, do jakich klientów chcesz ponownie dotrzeć oraz co właściwie chcesz przekazać w reklamie. Możesz wybrać osoby, które dodały produkt do koszyka, obserwowały konkretne produkty, przeglądały przedmioty w promocji lub weszły w formularz kontaktowy, jednak wysłały wiadomości. Następnie, w zależności od wybranej grupy osób i rodzaju interakcji możesz przygotować odrębny scenariusz kampanii.

Rodzaje remarketingu w Google Ads

System Google Ads (dawny Google AdWords) wyróżnia kilka rodzajów kampanii remarketingowych. Pierwszą z nich jest opisany wyżej remarketing standardowy, gdy po opuszczeniu witryny użytkownicy widzą reklamę przeglądając inne strony internetowe lub korzystając z aplikacji będącej w sieci reklamowej Google.
Drugi rodzaj to remarketing dynamiczny – funkcja znacznie bardziej zaawansowana, uwzględniająca produkty lub usługi. Na temat remarketingu dynamicznego dowiesz się więcej w dalszej części artykułu.
Oprócz tego istnieje także opcja utworzenia kampanii na podstawie konkretnej listy klientów, którzy otrzymają reklamę, gdy są zalogowani w Google. Możesz także wyświetlać reklamę osobom, które po opuszczeniu twojej strony dalej poszukują informacji w Google na ten temat, a także użytkownikom, którzy weszli w interakcję z twoimi filmami wideo lub odwiedzili twój kanał na YouTube.

Remarketing dynamiczny Google Ads

Wybierając remarketing dynamiczny robisz krok dalej w stosunku do tradycyjnej kampanii remarketingowej. Dzięki tej opcji możesz wyświetlić użytkownikom reklamy dotyczące konkretnych produktów lub usług. To przekłada się na znacznie lepsze dopasowanie zarówno treści reklamy, jak i układów, które Google Ads dopasowuje do konkretnego użytkownika, miejsca docelowego oraz platformy, na której wyświetli się reklama.

Kiedy remarketing Google Ads się przydaje?

Remarketing w sieci wyszukiwania to rozwiązanie dobre niemal w każdym przypadku, jednak szczególnie przydaje się ono właścicielom sklepów internetowych, którzy chcą zwiększyć ilość i jakość konwersji na swojej stronie.
To także świetna opcja, by zwiększyć świadomość marki w oczach najbardziej zainteresowanych tematem użytkowników i zyskać lojalność obecnych klientów, informując ich o aktualnych promocjach czy akcjach marketingowych.

Konfiguracja remarketingu w Google Adwords

Jak wygląda konfiguracja kampanii remarketingowych w Google Ads? Na początku musisz dodać tag remarketingowy do kodu strony lub połączyć konto Ads z Google Analytics. Dzięki dodaniu tagu będziesz mógł w późniejszym czasie kompletować listy remarketingowe.
Następnym krokiem jest opracowanie kreacji graficznej. To bardzo ważny element konfiguracji – kreacja powinna być prosta, a jednocześnie ma za zadanie zachęcić do powrotu na twoją stronę WWW i utrwalić wizerunek twojej marki w świadomości odbiorcy. Projekty mogą być statyczne lub dynamiczne, a baner reklamowy przygotowuje się w kilku rozmiarach lub w jednym, który automatycznie dopasuje się do innych.
Po utworzeniu kreacji nadchodzi czas na stworzenie list remarketingowych, określenie konkretnych reguł oraz innych parametrów reklamy, a jeśli masz taką ochotę, możesz także wyłączyć zbieranie danych remarketingowych od użytkowników, którzy nie chcą otrzymywać spersonalizowanych reklam.

Tworzenie i zarządzanie listami odbiorców do remarketingu w Google

Aby ustawić kampanię remarketingową potrzebujesz listy odbiorców, czyli posegregowanego spisu użytkowników, do których chcesz kierować swoje kampanie. Możesz stworzyć je w sposób automatyczny, z pomocą Google Ads, wykorzystać do tego reguły lub wgrać gotową listę z zebranymi danymi swoich klientów. Automatycznie tworzone są trzy listy odbiorców – wszyscy użytkownicy, użytkownicy którzy zrealizowali konwersję (pod warunkiem, że konwersja została przez ciebie skonfigurowana na koncie Google Ads) oraz lista zoptymalizowana, łącząca wszystkie dostępne źródła danych.
Jednym z najprostszych rozwiązań jest wykluczenie z kampanii remarketingowej użytkowników, którzy zrealizowali konwersję. Wówczas reklama dotrze do tych, którzy nie wykonali działania, na którym ci zależy (np. nie obejrzeli wideo, nie sfinalizowali transakcji czy nie wysłali wiadomości przez formularz kontaktowy).
Możesz tworzyć również znacznie bardziej zaawansowane reguły: wybrać osoby, które odwiedziły konkretną podstronę, obejrzały konkretny film na twoim koncie YouTube czy wyszukiwały konkretnych produktów na twojej stronie. Reguły mogą mieć różny poziom zaawansowania, co daje ci mnóstwo możliwości precyzyjnego kierowania reklamy.

Koszt kampanii remarketingowych

Jak w przypadku wszystkich kampanii w wyszukiwarce, cena zależna jest od wielu czynników, a rozliczanie przebiega na zasadach CPC, czyli cost per click, co oznacza, że reklamodawca płaci dopiero za kliknięcie przez użytkownika w baner reklamowy.
Średnia cena za kliknięcie wynosi kilkadziesiąt groszy netto, a w obniżeniu kosztów konwersji pomada wykorzystanie remarketingu dynamicznego, który ogranicza ilość wyświetleń, zwiększając tym samym współczynnik kliknięć i zmniejszając koszt za pojedyncze kliknięcie.

Ocena skuteczności remarketingu w Google Ads

Dlaczego takie działanie jest skuteczne? Znaczna część klientów przed dokonaniem zakupu odwiedza kilka różnych stron internetowych. Większość transakcji nie jest dokonywana podczas pierwszej wizyty, a dopiero jakiś czas później.
Korzystając z kampanii remarketingowych możesz przekonać odbiorców do tego, że warto dokończyć zakupy na twojej stronie. Masz stały dostęp do statystyk i raportów o wynikach swojej kampanii, miejscach, w których została wyświetlona reklama oraz cenach, jakie płacisz za emisję reklamy.

Korzyści wynikające z kampanii remarketingowej w Google Ads

Dlaczego warto skorzystać z kampanii remarketingowej w Google Ads? To przede wszystkim wyjątkowo precyzyjna forma reklamy, która trafia do potencjalnego klienta w idealnym momencie – gdy jest zainteresowany zakupem.
Duży zasięg reklamy pozwoli ci dotrzeć do użytkowników na wiele różnych sposobów, bez względu na to, z jakiego urządzenia korzystają czy w jaki sposób poruszają się po sieci. Bardzo ważna jest również opłacalność działań remarketingowych. System określania stawek działa w czasie rzeczywistym, dzięki czemu możesz wygrać aukcję bez narażania się na dodatkowe koszty, a biorąc pod uwagę wysoką precyzję reklam remarketingowych, masz sporą szansę na poprawienie ilości i jakości konwersji.