baner baner

Audyt Google Analytics

Google Analytics jest jednym z podstawowych narzędzi, z jakich korzystają agencje marketingowe i właściciele stron internetowych. Dzięki temu masz dostęp do cennych statystyk i danych, które pozwalają ci rozwijać swój biznes i poprawiać efektywność prowadzonych kampanii. Niestety, źle prowadzony Google Analytics może skutkować tragicznymi w skutkach błędami.

Jakie korzyści daje audyt Google Analytics?

Chciałbyś, aby twoje działania marketingowe były poparte twardymi danymi oraz na bieżąco móc wykrywać problemy z witryną i mieć dostęp do wszystkich statystyk dotyczących ruchu, użytkowników i realizacji konwersji? Taką możliwość daje ci prawidłowo skonfigurowany Google Analytics.
Dobrze przeprowadzony audyt pozwala ci opierać swoje działania na prawidłowych danych i obserwować skuteczność swoich decyzji. Jeśli o to nie zadbasz, a twoje konto będzie nieprawidłowo skonfigurowane, wszelkie pomysły będziesz opierał o zafałszowane, nieprawdziwe dane.

Konsekwencje złego prowadzenia Google Analytics

Czym może skutkować złe prowadzenie Gogole Analytics? Nie mając pewności do co jakości pozyskanych danych i ślepo ufając w ich wiarygodność, możesz wyciągnąć błędne wnioski i podejmować niewłaściwe decyzje biznesowe. Podjęcie ich na podstawie błędnych danych może narazić cię na ogromne straty finansowe, jeśli zdecydujesz się ulokować pieniądze w niewłaściwe działania marketingowe lub nie zauważysz niedziałających elementów witryny. Jedynie eliminacja błędów pozwoli ci to zmienić.

Jakie elementy są sprawdzane w audycie GA?

Audyt wdrożenia Google Analytics ma za zadanie sprawdzić kilka najważniejszych elementów. Analizie podlega kod śledzenia, filtracja danych, podstawowa konfiguracja konta oraz ustawienia usług, widoków i celów. Ponadto weryfikowane jest połączenie usług Google, tagowanie UTM oraz śledzenie zdarzeń.

Najczęstsze błędy, które wykazuje audyt konfiguracji Google Analytics

To, jakie błędy są powielane w konfiguracji w dużej mierze zależy od branży, rodzaju i wielkości strony. Częstym błędem jest powielenie kodu śledzącego lub zaimplementowanie go wyłącznie na kilku podstronach (a nie na wszystkich). Przez to niektóre odsłony są zliczane kilkakrotnie, a inne nie wyświetlają się w ogóle w raportach.
Zdarza się również, że przez nieprawidłowo podpięty kod UTM nie jesteś w stanie zweryfikować prawdziwego źródła ruchu, a źle skonfigurowane zdarzenia skutkują drastyczną zmianą współczynnika odrzuceń.
W przypadku sklepów internetowych bardzo częstym błędem jest nieumieszczenie serwisów obsługujących płatności na liście wykluczeń, przez co zafałszowany zostaje współczynnik e-commerce oraz błędnie wyświetla się ilość i źródła konwersji.

Audyt poprawności kodu śledzącego Google Analytics

Pierwsze, co powinien zweryfikować audyt Analytics to poprawne podłączenie kodu śledzenia na wszystkich podstronach serwisu. W tym celu dobrze jest wykorzystać narzędzia, takie jak GAChecker, ponieważ nie zawsze będziesz w stanie sprawdzić poprawność kodów ręcznie.
Dobrym pomysłem będzie kodów śledzących przeniesienie do Google Tag Managera, dzięki czemu unikniesz powielenia ich na podstronach, a co za tym idzie – zwielokrotnionych odsłon wyświetlanych omyłkowo w Google Analytics.

Ustawienia widoków Google Analytics

Jeśli statystyki dostępne na twoim koncie sprawiają wrażenie niepełnych lub nieczytelnych, najprawdopodobniej problem tkwi w widokach. Także jeśli utraciłeś dostęp do części danych z konta Google Analytics audyt pomoże ci je odzyskać. Na czym polega konfiguracja widoków?
Bardzo ważne, by jeden z widoków dostępnych na twoim koncie GA był pozbawiony jakichkolwiek filtrów. Dzięki temu masz dostęp do wszystkich danych i żaden filtr nie będzie w stanie trwale ich zmodyfikować lub usunąć.
Oprócz tego potrzebny będzie widok główny, z którego będziesz korzystać na co dzień oraz przynajmniej jeden widok testowy, na którym sprawdzisz działanie różnych ustawień, zanim wdrożysz je na widoku głównym.
Jakie filtry warto wziąć pod uwagę w widoku głównym? Przede wszystkim dobrze jest ustawić filtr na ruch wewnętrzny, pochodzący z IP biurowego. To wyeliminuje z raportów zachowania twoje i twoich współpracowników wewnątrz strony. Istotne jest także odznaczenie opcji wykluczającej działania wszystkich znanych robotów, które dokonują analizy podczas śledzenia witryny.

Integracja z Google Search Console oraz Google Ads

Jeśli prowadzisz kampanię w sieci Google i korzystasz z usług takich jak Google Ads, Google Search Console czy Google Tag Manager, powinieneś zintegrować je w taki sposób, by wszystkie dane dotyczące organicznych wyników wyszukiwania, kampanii reklamowych oraz innych źródeł ruchu znajdowały się w jednym miejscu. To ułatwi ci analizę informacji i prowadzenie działań reklamowych. Podczas łączenia usług należy zwrócić uwagę, czy we wszystkich ustawieniach znajduje się ten sam protokół (http lub https). Warto o tym pamiętać, zwłaszcza podczas zmiany z http na https.

Konfiguracja celów

Zastanów się nad tym, co jest celem na twojej witrynie i co chcesz osiągnąć podczas wizyty użytkownika na stronie. Śledzenie celów i ich realizacji jest jedną z podstaw analizy i każdy audyt instalacji Google Analytics powinien rozpocząć się od ustalenia zarówno mikro, jak i makro konwersji.
Co może być celem? To może być zarówno konkretny czas spędzony na stronie, odwiedzenie konkretnej podstrony, kliknięcie w jakiś element czy wysłanie formularza. Jeśli nie wiesz, jak określić swoje cele, skontaktuj się z nami, a doradzimy ci jak dobrać konwersje.

Konfiguracja tagów UTM

Częstym błędem jest tagowanie UTM w linkach wewnątrz serwisu. To błąd, przez który GA nadpisze prawdziwe źródło ruchu i zafałszuje dane. Jeśli zaś duża część sesji przypisana jest do kanału „Inne” powinieneś zadbać o tagowanie UTM linków na zewnątrz oraz konfigurację grupowania kanałów. To pozwoli ci na głębszą analizę ruchu z poszczególnych źródeł.

Konfiguracja zdarzeń

Na koniec, należy sprawdzić, czy ustawienia konkretnych zdarzeń mają sens i poprawnie się wywołują. Zdarzenia z interakcją maja na celu wykluczenie niektórych sesji ze wskaźnika odrzuceń, dlatego ten element należy bardzo dokładnie zanalizować.