baner baner

Analityka internetowa – co warto wiedzieć?

Analiza danych o użytkownikach, którzy odwiedzają twoją stronę to klucz do sukcesu we wszelkich działaniach marketingowych. Co warto wiedzieć o analizie ruchu na stronie?

Co to jest analityka internetowa?

Analityka internetowa polega na kolekcjonowaniu i analizie danych dotyczących źródeł ruchu i zachowania użytkowników przy pomocy różnych narzędzi. Po dokonaniu analizy danych pojawiają się sugestie zmian, które należy wdrożyć by zwiększyć współczynnik konwersji i poprawić ilość i jakości ruchu na stronie.
Dobrze wykonana analiza działań marketingowych dzięki optymalizacji strategii prowadzenia serwisu pozwoli ci na realizację celów biznesowych i zwiększenie zysków, bez względu na rodzaj produktów lub usług, które oferujesz.

Jak analityka webowa może pomóc Twojemu biznesowi?

Dzięki analizie ruchu na stronie i użytkowników odwiedzających twój serwis możesz ocenić skuteczność prowadzonych przez ciebie kampanii marketingowych na różnych kanałach.
To także wspaniały sposób, by dowiedzieć się, jakie optymalizacje warto wprowadzić na twojej stronie WWW, by przyciągnąć nowych klientów oraz poprawić efektywność działań. Dzięki analizie danych dowiesz się także czego oczekują twoi klienci i jakie produkty lub usługi możesz dodać do swojej oferty, by poprawić współczynnik konwersji.

Narzędzia analityczne

Podstawowym narzędziem do analizy internetowej jest Google Analytics. To bezpłatne i proste w użyciu narzędzie oferujące wiele możliwości, do którego logujesz się z pomogą konta Google.
Ważne będzie także skonfigurowanie Google Tag Managera, który pozwoli ci w łatwy sposób zarządzać poszczególnymi kodami marketingowymi z innych źródeł.
Przy analizie webowej nie należy jednak poprzestawać wyłącznie na narzędziach oferowanych przez Google. Przydatne będą także narzędzia takie jak Woopra, Hotjar, CrazyEgg czy Inspectlet. Im więcej źródeł, z których będziesz czerpał dane na temat użytkowników, tym lepsze efekty analityczne.
Tu przydadzą się przede wszystkim heatmapy pokazujące, którymi elementami strony interesują się użytkownicy, ale także nagrania sesji czy bardziej bezpośrednie metody, takie jak krótkie ankiety dostępne na stronie, ankiety z osobami, które dokonały konwersji czy badania użyteczności, polegające na przeklikaniu się przez stronę potencjalnego klienta i zapisaniu spostrzeżeń. Warto zainstalować również kilka wtyczek ułatwiających analitykę, takich jak Google Tag Assistant, GTM Copy Paste, GADebugger czy Facebook Pixel Helper.

Analiza ilościowa

Analiza ilościowa polega na zebraniu jak największej ilości danych o sesjach, użytkownikach czy współczynnikach odrzuceń. Zbieranie danych ma odpowiedzieć ci na pytanie co dokładnie robi użytkownik na twojej stronie, jakie decyzje podejmuje oraz jakimi kanałami do niej dociera.
Analiza źródeł ruchu powie ci, jaki rodzaj reklamy cieszy się dużą skutecznością, a jakie działania marketingowe się nie sprawdzają. Analiza użytkowników na stronie, ich preferencji i zachowania pomoże ci znaleźć mocne i słabe punkty twojej witryny oraz pomoże lepiej dopasować profil potencjalnego klienta.

Analiza jakościowa

Po zebraniu wszystkich danych ilościowych przychodzi czas na audyt jakościowy. O ile analiza ilościowa odpowiadała na pytanie „co?”, analiza jakościowa ma za zadanie odpowiedzieć na pytanie „dlaczego?”.
Tu przydatne będą sugestie i opinie od użytkowników, którzy mieli kontakt z twoją stroną i tych, którzy zrealizowali konwersje. Doskonałym sposobem na analizę jakościowa jest badanie z użytkownikami, dzięki któremu możesz na zdefiniowanych wcześniej jednostkach przeanalizować, jak potencjalni klienci poruszają się po twojej stronie i jakie emocje temu towarzyszą.
Badanie może dotyczyć konkretnych elementów strony, przebiegać według określonego scenariusza, a nawet być elementem analizy konkurencji, gdy potencjalni klienci przeanalizują dla ciebie strony klienta.

Raporty zachowania użytkownika

Po przeprowadzeniu działań z zakresu analityki jakościowej, generowany jest szczegółowy raport  obrazujący to, w jaki sposób użytkownik porusza się po twojej stronie i jakie ma uwagi do funkcjonowania witryny.
W skład raportu wchodzą wszelkie nagrania audio i video z przeprowadzonych badań, notatki makiety i komentarze użytkowników, dane respondentów oraz sugestie dotyczące modernizacji i optymalizacji, a także podsumowanie danych zebranych w czasie badań.

Co zawarte jest w ramach usługi analityki internetowej?

Co składa się na usługę analityki internetowej? Audyt polega przede wszystkim na zbieraniu danych ilościowych i jakościowych (sposób, w jaki jest to wykonywane zależy od twoich celów biznesowych i potrzeb).
Następnie wszystkie dane są przez nas przetwarzane, wyliczane są statystyki, średnie i generowane segmenty użytkowników. Na podstawie analizy wyników przeprowadzonych badań powstaje raport, w którym zawarte są wszystkie dane, opisane relacje pomiędzy konkretnymi sekcjami serwisu i opracowane są wskazówki, dzięki którym możesz poprawić funkcjonowanie swojej strony z punktu widzenia twojego biznesu i potencjalnych klientów.

Korzyści z analizy internetowej

Już wspomnieliśmy o tym, jak analityka webowa może pomóc twojemu biznesowi. To jednak nie wszystko. Oprócz poprawienia skuteczności działań reklamowych i optymalizacji strony pod kątem UX (ang. user experience) są jeszcze inne korzyści pochodzące z analizy webowej. Audyt pomoże ci także zadbać o wizerunek marki, strategii produktowej oraz o podejście do obsługi klienta.
To także między innymi możliwość na optymalizację ścieżki zakupowej i konwersji, a także redukcja czasu potrzebnego na raportowanie skuteczności kampanii. Zamiast sprawdzania danych z kilku różnych źródeł raz w tygodniu, dzięki poprawnemu skonfigurowaniu narzędzi Google możesz wszystkie dane sprawdzić w jednym miejscu, bez konieczności generowania raportów w Excelu.

Optymalizacja konwersji

Zdarza się, że ludzie utożsamiają analitykę internetową z optymalizacją konwersji. To jednak nie jest to samo. Celem analizy jest dostarczenie informacji na temat zależności zachodzących na twojej stronie internetowej, w tym między innymi na temat konwersji oraz wyglądu ścieżki zakupowej. Dopiero po przeanalizowaniu zebranych danych możesz przejść do optymalizacji w tym zakresie.
Optymalizacja konwersji w większości przypadków polega na zwiększeniu ilości i jakości sprzedaży. Analiza jakościowa wykazuje przyczynę gorszych wyników sprzedażowych i na tej podstawie można opracować kilka schematów poprawy obecnej sytuacji.
Sytuację tę można zmienić przeważnie dzięki kilku prostym decyzjom. Wiedząc, jakie frazy okazują się trafne w przypadku konwersji w twoim biznesie możesz rozpocząć działania pozycjonujące wsparte między innymi przez kampanie Google Ads.

Optymalizacja ścieżki zakupowej

Podobne działania można podjąć w przypadku optymalizacji ścieżki zakupowej w przypadku branży e-commerce. Często to przejrzysta budowa strony, łatwość w poruszaniu się po witrynie i jasny proces składania zamówienia sprawiają, że wizyta użytkownika kończy się konwersją.
Dzięki optymalizacji ścieżki zakupowej na podstawie analizy wyników badań jakościowych obniżasz współczynnik porzuconych koszyków, przy okazji prowadząc do zwiększenia ilości sfinalizowanych transakcji. Po wprowadzeniu zmian warto ponownie dokonać analizy, by sprawdzić, czy odbiór użytkowników się poprawił.

Błędna konfiguracja Google Analytics

Pierwszym krokiem w analityce internetowej powinno być prawidłowe skonfigurowanie Google Analytics. Często zdarza się, że na stronie został zdublowany kod śledzący GA, nie zostały ustawione filtry na IP i boty, brakuje skonfigurowanych celów lub w linkach wewnętrznych zostały zastosowane tagi UTM. To wszystko może przekładać się na błędną konfigurację Google Analytics i niewłaściwe dane w analizie ilościowej.
Niewłaściwie zebrane dane to błędne wnioski, na podstawie których wprowadzasz zmiany na stronie. Skutkiem tego są błędne decyzje, które mogą cię słono kosztować. Zanim więc samodzielnie weźmiesz się za przeprowadzanie analizy internetowej, skonsultuj się ze specjalistą, który zweryfikuje to za ciebie!