baner baner

Optymalizacja treści – co musisz wiedzieć?

Optymalizacja treści pod kątem SEO to jedno z najważniejszych zadań w pozycjonowaniu. Ma ona na celu poprawienie widoczności twojej strony w wynikach wyszukiwania i zwiększenie ruchu oraz konwersji. Co powinieneś wiedzieć na temat optymalizacji treści zanim rozpoczniesz swoją przygodę z pozycjonowaniem?

Określenie celu optymalizacji treści

Zanim zaczniesz działać, zastanów się czemu właściwie ma służyć optymalizacja treści na stronie? Na czym najbardziej ci zależy? Jaki cel chcesz osiągnąć przez zoptymalizowanie treści?
Teraz nie zastanawiaj się nad tym, co może być atrakcyjne dla twoich klientów. Pomyśl, jaką gałąź twojego biznesu chcesz wzmocnić i czego ty sam oczekujesz po zoptymalizowaniu treści w serwisie. Na tej podstawie my opracujemy dla ciebie strategię, która uwzględni zarówno twoje wymagania, jak i potrzeby twoich klientów.

Analiza aktualnej optymalizacji treści na stronie

Następnym krokiem jest zbadanie tego, jak w tej chwili wygląda optymalizacja treści pod wyszukiwarki w twojej witrynie. Pomocny będzie w tym wypadku audyt strony SEO, który każdorazowo wykonywany jest przed specjalistę zanim przystąpi do prac nad pozycjonowaniem serwisu.
Wówczas sprawdzana jest widoczność na najważniejsze frazy kluczowe, dobierane są długoogonowe słowa kluczowe i sprawdzane aspekty techniczne, takie jak meta tagi, hierarchizacja nagłówków czy tytuł strony. Sprawdzane są mocne i słabe punkty twojej strony internetowej oraz proponowane są konkretne rozwiązania.
Analizie podlegają nie tylko treści tekstowe, ale również grafiki, wideo i inne multimedia. Powinny one być dokładnie opisane, by roboty Google miały możliwość zapoznania się z ich treścią. W każdym z tych aspektów nie należy zapominać o umieszczeniu słów kluczowych, na których ci zależy.

Narzędzia wspomagające analizę i optymalizację treści na stronie

Optymalizacja treści SEO nie powinna być robiona z pominięciem reguł i wytycznych. Aby cały proces był skuteczny korzysta się z pomocy różnych narzędzi, wspierających prace optymalizacyjne.
Pierwszym z nich jest Google Search Console – bezpłatne narzędzie marki Google, z którego możesz dowiedzieć się więcej na temat fraz kluczowych, na jakie wyświetlają się twoje artykuły. Aby pozyskać tematy do optymalizacji tekstu na stronie możesz także skorzystać z planera słów kluczowych i przeanalizować, jakie treści opłaca ci się tworzyć.
Inne narzędzia przydatne do prac nad optymalizacją to między innymi Ahrefs, Surfer SEO czy Majestic. Dzięki tym programom dowiesz się jak optymalizacja treści pod wyszukiwarki przebiega u twojej konkurencji, poznasz cenne dla twojego biznesu słowa kluczowe oraz będziesz mógł zaplanować tworzenie konkretnych treści pod kątem SEO.
Korzystając np. z Ahrefs możesz rozróżnić słowa kluczowe w postaci pytań. Będzie to przydatne przy optymalizacji treści pod kątem wyszukiwania głosowego – użytkownik korzystający z Voice Search zadaje pytania w inny sposób, niż osoba wpisująca je manualnie do wyszukiwarki.

Na czym polega optymalizacja treści pod SEO?

Optymalizacja treści to przede wszystkim redakcja tekstów, które już są na stronie oraz tworzenie nowych, angażujących artykułów zgodnych z wytycznymi dotyczącymi pozycjonowania. W ramach tych działań teksty są uzupełniane o dodatkowe elementy (również multimedialne) oraz nasycane odpowiednimi słowami kluczowymi, zarówno tymi najważniejszymi, jak i tymi pochodzącymi z długiego ogona.
Wszystkie artykuły powinny mieć również konkretną strukturę – ważne jest formatowanie treści, hierarchicznie ustawione nagłówki oraz wypunktowania czy tabele. W każdym z tych elementów warto umieścić frazy kluczowe, dzięki czemu zwiększy się atrakcyjność podstrony dla wyszukiwarki. Z nasyceniem słów kluczowych nie należy jednak przesadzać – zbyt duża ich ilość może sprawić, że tekst stanie się nieczytelny, a zwiększona liczba odrzuceń sprawi, że strona spadnie w wynikach wyszukiwania.
W ramach prac nad optymalizacją treści rozbudowywane są także takie elementy jak meta title, meta description, linkowanie wewnętrzne czy atrybuty obrazów. Raz na jakiś czas sprawdzana jest również duplikacja treści – nawet jeśli ktoś wykorzystał twój artykuł przeklejając go bez twojej wiedzy, jeśli nie dodał linka kanonicznego może na tym ucierpieć również twoja strona.

Zalety optymalizacji treści na stronie

Jakie korzyści może przynieść optymalizacja treści na blogu lub stronie WWW? Przede wszystkim przystosowując teksty pod wyszukiwarki zwiększysz ich widoczność w Google na słowa kluczowe, zarówno te generujące największą ilość ruchu, jak i te długoogonowe.
Optymalizacja treści w sklepie internetowym dzięki lepszym wynikom w wyszukiwarce pozwala znacząco zwiększyć ruch na stronie, a co za tym idzie także ilość i jakość konwersji. Rozbudowany content uwzględniający słowa kluczowe w treści strony przekłada się także na autorytet i zaufanie twojej domeny, zwiększając jej wiarygodność w oczach Google.
Tworząc angażujące i ciekawe artykuły, z uwzględnieniem wytycznych dotyczących optymalizacji treści zwiększasz także czas, jaki użytkownik spędza na twojej stronie, zmniejszając przy tym ilość odrzuceń.

Zagrożenia związane z dopasowaniem treści pod SEO

Wielu właścicieli firm i sklepów internetowych podejmując samodzielne działania pod kątem pozycjonowania, ma tendencję do przesady w drugą stronę. Artykuł nasycony do granic możliwości słowami kluczowymi staje się nieczytelny i nieatrakcyjny dla użytkownika.
W ten sposób zacierają się najważniejsze informacje, a potencjalny klient mniej chętnie przekopuje się przez treści na stronie i cierpi na tym UX. Dlatego tworząc artykuły pod kątem SEO nie należy zapominać o użytkowniku i jego potrzebach. Aby dobrze to wypośrodkować potrzebne jest spore doświadczenie, dlatego warto powierzyć optymalizację treści profesjonalnej agencji SEO.