baner baner

Optymalizacja konwersji – co to jest?

Utrzymanie konwersji na odpowiednim poziomie jest jednym z największych wyzwań dla wszystkich właścicieli stron i sklepów internetowych. Na czym polega optymalizacja konwersji i co możesz zyskać dzięki poprawie konwersji na stronie?

Co to jest konwersja?

Aby zrozumieć, czym jest optymalizacja współczynnika konwersji, należy najpierw zrozumieć, co kryje się pod pojęciem konwersji, a także czym jest współczynnik konwersji.
Wbrew pozorom konwersją nie jest wyłącznie dokonanie zakupu czy złożenie zamówienia. To także założenie konta, wypełnienie formularza, pobranie pliku, obejrzenie wideo czy wysłanie zapytania.

Czym jest optymalizacja konwersji?

Współczynnikiem konwersji określa się stosunek liczby konwersji do liczby odwiedzin. Wartość tę mnoży się razy 100 i podaje w procentach. Optymalizacja konwersji, zwana w skrócie CRO (ang. Conversion Rate Optimization) to wszystkie działania, mające na celu zwiększenie tego współczynnika.

Mikrokonwersje i konwersje właściwe

Aby działania na rzecz optymalizacji konwersji były skuteczne, należy na wstępie ustalić, czym dla ciebie jest konwersja. Zastanów się, jaki cel chcesz osiągnąć, gdy użytkownik pojawi się na twojej stronie internetowej. Czy zależy ci, by pobrał e-booka czy może pozostawił dane do kontaktu? Gdy już określisz, co jest dla ciebie właściwą konwersją, przejdź do określenia mikrokonwersji.
Czym są mikrokonwersje? To pojedyncze akcje wykonane przez użytkownika, które nie realizują twojego głównego celu, jednak są jego składową. Mikrokonwersją może być zapisanie się do newslettera, dodanie produktu do koszyka, pobranie pliku czy odwiedzenie konkretnej podstrony.
Dzięki określeniu mikrokonwersji łatwiej będzie ci zrozumieć zachowania użytkowników i optymalizować proces zakupowy. To także świetny sposób, by określić, które źródło przynosi ci lepszy jakościowo ruch – gdy ilość współczynnik makrokonwersji jest zbliżony, wówczas z pomocą przychodzą mikrokonwersje.

Jak wygląda proces optymalizacji konwersji na stronie internetowej?

Proces poprawy konwersji w sklepie internetowym czy na stronie WWW przebiega według kilku etapów. Na początku należy określić cel optymalizacji – co chcesz osiągnąć poprzez optymalizację? Do jakich działań chcesz zachęcić użytkowników
Celem może być zupełnie nowo określona konwersja czy też po prostu zwiększenie ilości zamówień, pobranych plików czy wysłanych formularzy. Na tym etapie należy też określić docelowy poziom współczynnika konwersji po optymalizacji. Zastanów się, jak realnie oceniasz szansę na zwiększenie ilości konwersji po dokonaniu optymalizacji. Weź pod uwagę obecny współczynnik, swoje oczekiwania i możliwości, które daje ci optymalizacja.
Następnie przeprowadź analizę obecnej sytuacji, zbierz dane o ruchu, wykonaj analizę konkurencji, zbadaj grupę docelową, a w przypadku sklepu – przeanalizuj, jak wygląda proces zakupowy. Sprawdź swoją stronę pod kątem UX, określ problemy i zastanów się, w jaki sposób możesz je rozwiązać.
Warto w tym celu przeprowadzić audyt lub wykonać testy z udziałem użytkowników. Dzięki temu dowiesz się, co warto zmienić i jak uprościć klientowi dokonanie konwersji. Analizując dane dotyczące ruchu sprawdź, które źródła najlepiej konwertują, a które mają słabe wyniki. Weź to pod uwagę optymalizując działania marketingowe.
Kolejnym krokiem w procesie optymalizacji konwersji jest testowanie nowych rozwiązań i kontrolowanie efektów. Tu przydać się mogą testy A/B na użytkownikach pochodzących bezpośrednio z twojej grupy docelowej.
Pamiętaj, by testować wyłącznie jeden element jednocześnie i poświęcić na to odpowiednio dużo czasu. W innym wypadku testy nie będą miarodajne. Po zweryfikowaniu, które optymalizacje przynoszą realny wzrost współczynnika konwersji, możesz wdrożyć zmiany na stałe.
Nie zapominaj jednak o stałym monitorowaniu potrzeb użytkowników. Optymalizacja współczynnika konwersji w sklepie lub na stronie to stały proces polegający na ciągłym dążeniu do poprawy wyników.

Optymalizacja konwersji w sklepie internetowym

Szczególnym przypadkiem jest optymalizacja konwersji w ecommerce. Tu nawet niewielka zmiana może przekładać się na realny wzrost przychodów twojej firmy, dlatego warto wziąć to pod uwagę.
Pierwszym, co powinieneś wziąć pod lupę jest optymalizacja ścieżki zakupowej. Jeśli złożenie zamówienia w twoim sklepie jest dla użytkownika drogą przez mękę, nie dziw się, że współczynnik konwersji spada.
Niektóre elementy ścieżki zakupowej możesz w latwy sposób uprościć. Tyczy się to między innymi możliwości złożenia zamówienia bez rejestracji w sklepie czy opcja podjęcia decyzji o sposobie płatności i dostawy zamówienia bez konieczności przeklikiwania się na kolejną stronę. Cały proces zakupu powinien być maksymalnie uproszczony i intuicyjny dla potencjalnego klienta. Weź to pod uwagę planując zmiany wewnątrz serwisu.
Sprawdź również funkcjonalność wyszukiwarki wewnętrznej, menu główne, opisy kategorii i produktów, a także jakość zdjęć i szybkość ładowania się strony. Czy wszystkie te elementy są przyjazne dla użytkownika i czy zachęcają go do dokonania zakupu?
Sprawdź także wszystkie przyciski Call to Action – ich treść, kolor, wielkość i umiejscowienie. Czasem z pozoru niewielka zmiana CTA może mieć spory wpływ na wzrost współczynnika konwersji.

Jakie elementy można optymalizować pod kątem wzrostu konwersji?

Jesteś właścicielem strony lub sklepu internetowego. Chciałbyś ilość konwersji, jednak nie masz pojęcia, od jakich elementów rozpocząć analizę. Co warto wziąć pod uwagę pod kątem optymalizacji ilości konwersji?
Potencjalnych klientów najczęściej odstraszają zbyt długie i źle skonstruowane formularze, oraz niefortunne przyciski Call to Action. W przypadku branży ecommerce wiele osób rezygnuje z zakupu, jeśli sklep wymaga od nich rejestracji, a ścieżka zakupowa jest zbyt skomplikowana i niejasna.
Pod lupę warto wziąć także przystosowanie twojej strony internetowej do urządzeń mobilnych. Coraz więcej osób dokonuje konwersji z pomocą smartfonów lub tabletów, dlatego jeśli wersja mobilna twojej strony jest ciężka w obsłudze (lub, co gorsza, w ogóle nie istnieje), musisz liczyć się z kolejnymi porzuconymi koszykami.
Inne elementy do przeanalizowania to treści na stronie (opisy kategorii, produktów i usług, ale także FAQ i inne, krótsze teksty), materiały zdjęciowe, video, nawigacja oraz architektura strony (układ poszczególnych elementów i szata graficzna).

Narzędzia wspomagające optymalizację konwersji

Co możesz wykorzystać do zoptymalizowania konwersji na swojej stronie internetowej? To przede wszystkim wszelkie narzędzia, których używasz do zbadania optymalizacji twojej strony pod kątem UX, czyli między innymi Google Optimize dzięki którym przeprowadzisz testy A/B czy HotJar, który pomoże ci stworzyć mapę ciepła kliknięć strony internetowej, dzięki czemu dowiesz, się, które elementy na stronie cieszą się większym, a które mniejszym zainteresowaniem.
Pomocny będzie także Google Analytics, dzięki któremu poznasz źródła ruchu na stronie, dowiesz się, jakie podstrony są najczęściej odwiedzane oraz poznasz lepiej zachowania użytkowników.
Stosowane są też różne metody analizy witryny (spacer poznawczy, analiza lejka zakupowego itd.) i narzędzia testujące między innymi prędkość strony czy wydajność serwisu.

Korzyści ze zwiększenia konwersji na stronie internetowej

Dobrze skonstruowana strategia optymalizacji współczynnika konwersji na stronie może bezpośrednio przełożyć się na podwyższenie twoich przychodów ze sprzedaży. Co oprócz tego możesz zyskać dzięki CRO?
Optymalizacja konwersji na twojej stronie internetowej przeważnie pozwoli ci także zwiększyć ruch w serwisie, zyskać nowych klientów i zmniejszyć współczynnik odrzuceń. To także możliwość, by zoptymalizować działania marketingowe. Dzięki temu kampanie reklamowe będą lepiej konwertować, a ty zaoszczędzisz pieniądze wydane na marketing.