baner baner

Czym jest mapa ciepła i jak można ją wykorzystać?

Budując stronę internetową powinieneś brać pod uwagę nie tylko roboty Google, ale także oczekiwania użytkowników. Oprócz interesujących treści, nawigacja strony powinna być czytelna, a cała witryna użyteczna. Czasem już niewielka zmiana na stronie może przynieść pożądany efekt i zwiększyć ilość konwersji. Jak sprawdzić, czego oczekują użytkownicy? Pomoże ci w tym między innymi mapa ciepła kliknięć.

Co to są mapy ciepła (heat maps)?

Mapy ciepła to sposób graficznego przedstawienia danych pochodzących z analizy zachowania użytkowników na stronie internetowej. Dzięki temu możesz zobaczyć najczęściej klikane przez internautów obszary na twojej witrynie. Będą one zaznaczone różnymi kolorami, zależnie od intensywności kliknięć w danym obszarze.
Miejsca cieszące się największym zainteresowaniem użytkowników przeważnie zaznacza się kolorem czerwonym, a te z mniejszą ilością kliknięć kolejno oznaczane są jako pomarańczowe, żółte, zielone i niebieskie.

Czym NIE jest mapa ciepła?

Niektórzy mylnie uważają, że mapy cieplne śledzą ruchy gałek ocznych i pokazują, które miejsca przyciągają wzrok użytkowników. To nieprawda – eye trakcking, choć również jest formą badania zachowania użytkowników na stronie, bazuje na zupełnie innych metodach.
Do ich zbadania potrzebny jest specjalistyczny sprzęt w formie okularów lub monitorów wykrywających ruchy gałek ocznych badanej osoby. Wyniki tego typu badania mogą być również przedstawiane w formie mapy ciepła, jednak obraz, jaki powstaje z tej analizy znacznie różni się od mapy kliknięć na stronie.

Rodzaje heat mapy

Istnieje kilka metod tworzenia heatmapy. Najpopularniejszym sposobem jest przedstawienie aktywności na zasadzie kliknięć, z których powstaje tzw. clickmapa. W przypadku długich stron, na których znajdują się obszerne treści przydatna może być także scroll mapa, czyli mapa obrazująca, jak daleko użytkownicy przewijają witrynę.

Narzędzia do analizy kliknięć

Aby stworzyć mapę do analizy kliknięć na stronie konieczne jest zaimplementowanie kodu śledzącego w kodzie strony. Na tej podstawie narzędzia zbiorą dane o zachowaniu internautów w witrynie i powstanie mapa aktywności użytkowników.
Istnieją trzy najpopularniejsze narzędzia do tworzenia map cieplnych. Pierwszym z nich jest Crazy Egg, dzięki któremu stworzysz zarówno clickmapę jak i scrollmapę strony. Program udostępni ci również statystyki kliknięć w poszczególne miejsca na witrynie.
Kolejne narzędzie to stosunkowo nowa aplikacja o nazwie Smartlook, która podobnie jak Crazy Egg tworzy mapy kliknięć i scrollowania, a także nagrywa zachowanie użytkownika, który przemieszcza się pomiędzy podstronami w serwisie.
Dość popularnym narzędziem jest również aplikacja HotJar, która dodatkowo nagrywa ruchy kursora oraz proces wypełniania formularza przez użytkownika. Wadą tego programu jest to, że może wydłużać czas ładowania się strony.

Jak wykorzystać mapy ciepła w analityce internetowej?

W czym może pomóc ci taka mapa ciepła? Dzięki ich dogłębnej analizie możesz poprawić widoczność najważniejszych przycisków na stronie oraz wykryć miejsca problemowe. Dowiesz się, czy rozbudowany content jest atrakcyjny dla użytkownika oraz usprawnisz nawigację.
Analizując mapy ciepła będziesz mógł zmienić architekturę swojej witryny, biorąc pod uwagę potrzeby swoich użytkowników. Znając ich punkt widzenia masz szansę na większą ilość i jakość konwersji na stronie.

Testy A/B

Doskonałym sposobem wykorzystania map ciepła w analityce internetowej są testy A/B. Gdy zauważysz, że jakiś element twojej strony nie cieszy się zbytnim zainteresowaniem i postanowisz wprowadzić pewną zmianę (np. powiększyć lub przenieść przycisk), będziesz mógł na bieżąco obserwować, czy nowe rozwiązanie zdaje egzamin.
Podobnie możesz działać, gdy chcesz wprowadzić jakąś modyfikację na stronie i nie jesteś pewien, jak wpłynie ona na konwersje. Analizując zachowanie użytkownika w serwisie, jesteś w stanie stwierdzić, która opcja będzie bardziej skuteczna.

Optymalizacja ścieżki zakupowej w sklepie

Mapy ciepła to doskonały sposób, by zoptymalizować każdy element ścieżki zakupowej w sklepie online. Badając poruszanie się kursora i kliknięcia, dowiesz się, w jaki sposób zaplanować architekturę każdej podstrony w swoim sklepie, by zwiększyć szansę na dokonanie zakupu. Nawet nie zdajesz sobie sprawy z tego, jak niewielka zmiana może wpłynąć pozytywnie na wzrost konwersji na twojej witrynie.

Mapa kliknięć na stronie a content marketing

Co interesujące, heatmapy mogą ci także pomóc poprawić jakość treści na twojej stronie internetowej. Analizując wyniki zobaczysz, jak użytkownicy postrzegają content pisany. Czy teksty są ciekawe i angażują czytelników czy też mają oni w zwyczaju szybko scrollować treść i przerywać przewijanie w połowie? Które przyciski call-to-action się sprawdzają, a które wymagają poprawy?
Co z tego, że ilość wejść wskazuje, na wysokie zainteresowanie tematem, skoro znaczna część użytkowników nawet nie przewinie strony do końca? Dzięki tym danym możesz sprawdzić, czy teksty są angażujące i mają odpowiednią długość, a następnie wprowadzić modyfikacje i sprawdzić, czy statystyki uległy poprawie.

Analiza heatmapy - miejsca problemowe

Mapy ciepła pomogą ci znaleźć elementy, które przyciągają uwagę użytkowników, ale nie działają lub nie przynoszą spodziewanych korzyści. To także sposób, by poprawić widoczność elementów, na których ci zależy, a które nie cieszą się zainteresowaniem użytkowników – przenieść je w inne miejsce lub zwiększyć ich rozmiar.

Usprawnienie użyteczności witryny dzięki mapom ciepła

Dzięki mapom ciepła możesz przeanalizować sposób, w jaki poruszają się użytkownicy po twoim serwisie. Obserwując ich zwyczaje możesz usprawnić nawigację na stronie zmieniając rodzaj menu czy zwiększając jego widoczność poprzez powiększenie, przeniesienie w inne miejsce czy zmianę kolejności pozycji w menu.
Mało atrakcyjne miejsca możesz zapełnić banerami lub ikonami, które przyciągną wzrok użytkownika i zwrócą jego uwagę, a ważne elementy przenieść w miejsce, w które użytkownicy częściej klikają.