baner baner veneo

Aktualizacja algorytmu Google – marzec 2020

16.03.2020 | Filip Majkutewicz | SEO

Rok 2020 wiąże się z istotnymi zmianami dla specjalistów SEO. Po core update ze stycznia 2020 przyszedł czas na kolejną aktualizację w algorytmie Google, która ma na celu zmianę interpretacji wewnętrznych linków nofollow. Czego dokładnie dotyczy Google March Update?

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Aktualizacja Nofollow z marca 2020– na czym polega zmiana?

Zgodnie z informacją podaną przez Google, tzw. „nofollow update” ma zmienić sposób, w jaki postrzegane są linki zawierające atrybut nofollow. Do tej pory były one traktowane przez Google jako dyrektywy – jeśli dany link był oznaczony jako „nofollow”, roboty stosowały się do instrukcji i nie podążały dalej, co nie oznaczało, że strona nie była im znana czy zaindeksowana. Roboty mogły trafić na daną stronę innymi kanałami. Po aktualizacji linki nofollow będą wykorzystywane jako wskazówka dla robotów wyszukiwarki do indeksowania i crawlowania serwisu, dzięki czemu boty będą mogły wykorzystać je do analizy.

Póki co nie wiadomo, jak dokładnie zachowa się robot Google po aktualizacji algorytmu. Choć amerykański molos oficjalnie zapewnia, że atrybut nofollow będzie wykorzystywany jedynie jako wskazówka dla algorytmów, istnieje ryzyko, że będzie miało to wpływ na ranking stron w wynikach wyszukiwania.

Co zmiany w algorytmie oznaczają dla właścicieli stron i specjalistów SEO?

Choć takie działanie nigdy nie było zalecaną praktyką, część osób decydowała się na stosowanie atrybutów nofollow w celu zablokowania indeksacji podstron serwisu, których istnienie chcieliby ukryć przed wyszukiwarką Google. Teraz takie działanie nie tylko nie będzie już skuteczne, ale również może działać na niekorzyść stron internetowych.

W ten sposób Google wymusi na właścicielach dokładną rewizję, a czasem nawet całkowitą zmianę polityki stosowania atrybutów i wykorzystywanie innych dostępnych sposobów zapobiegania indeksowaniu stron.

Przeczytaj również: Nowe parametry linków w Google

Wpływ aktualizacji na ranking Google

Ten temat niepokoi prawdopodobnie wszystkich specjalistów. Jaki będzie wpływ aktualizacji na pozycje w wynikach wyszukiwania? Czy w związku ze zmianą pojawiły się nowe czynniki rankingujące?

Specjaliści Google oficjalnie zapewniają, że nowe zasady z marca 2020 mają być wskazówką przy indeksacji i crawlowaniu serwisu. Oznacza to, że linki nofollow mogą stać się nowymi czynnikami rankingującymi i będą miały wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Wedle zapewnień Google możemy jednak podejrzewać, że aktualizacja ta nie będzie miała dużego wpływu na zmiany w wynikach. Czy tak będzie naprawdę? To jeszcze się okaże.

Nowe atrybuty

Marcowa aktualizacja algorytmu Google jest już drugą, która dotyczy linków nofollow. Podczas pierwszej zmiany, która miała miejsce pod koniec zeszłego roku, pojawiły się nowe atrybuty linków: rel=”UGC” i rel=”sponsored”. Obydwa mają na celu doprecyzowanie linków z atrybutem nofollow.

Pierwszy z nich ma za zadanie oznaczać odnośniki z komentarzy użytkowników, postów na forach internetowych i innych zewnętrznych treści, które pojawiają się na stronie. Skrót UGC to akronim anglojęzycznego pojęcia User Generated Content, czyli w wolnym tłumaczeniu treści generowanych przez użytkowników.

Drugi atrybut, jak łatwo można się domyślić, ma na celu oznaczenie treści sponsorowanych – linków, które są reklamami lub opłaconymi miejscami docelowymi.

Dlaczego Google wprowadziło aktualizację linków nofollow?

Istnieje kilka prawdopodobnych powodów, dla których Google postanowiło wprowadzić zmiany w interpretacji linków. Pierwszym z nich może być chęć większej kontroli nad tym, co dzieje się w serwisach. Dzięki zastosowaniu nowych atrybutów może lepiej poznać strukturę serwisu i skuteczniej trenować algorytmy sztucznej inteligencji Google.