Rabaty w sklepie internetowym – dawać, czy nie dawać? Kiedy to się opłaca?

| Veneo Performance | E-commerce

Wszyscy ludzie kochają okazje. Nawet jeśli nie należysz do typowych łowców promocji, na widok przeceny, rabatu czy obniżki odczuwasz wzmożoną chęć dokonania zakupu. Mimo tego, właściciele sklepów internetowych nie są zbyt skłonni oferować rabaty. Wynika to z przeświadczenia, że na takich akcjach nic nie zyskują. Jak jest naprawdę? Czy warto oferować zniżki swoim klientom?

czy dawać rabaty w sklepie internetowym

Rodzaje rabatów

Rodzajów promocji w sklepach internetowych jest tyle, że ciężko je zliczyć. Tak naprawdę ogranicza Cię jedynie własna wyobraźnia. Kody rabatowe mogą pojawiać się w postaci pop upów na stronie sklepu, być wysyłane w newsletterach czy dystrybuowane z pomocą mediów społecznościowych. Mogą to być zarówno rabaty okolicznościowe, związane z Black Friday, zbliżającymi się świętami czy urodzinami sklepu, jak i rabaty przeznaczone dla konkretnych klientów.

Jedną z najbardziej popularnych form promocji jest rabat przyznawany po osiągnięciu minimalnego kosztu zakupów. Może to być rabat procentowy, lub promocja w formie darmowej wysyłki lub dodatku do zamówienia. Ta strategia doskonale wpływa na zwiększenie sprzedaży, kusząc użytkowników do kupienia produktów za wyższą kwotę.

Bardzo dobrym sposobem na zachęcenie klienta do zakupów jest także zastosowanie zachęty w postaci rabatu na pierwsze zakupy czy kodu ze zniżką za dopisanie się do newslettera czy polubienie strony na Facebooku. Świetnie sprawdzi się także wykorzystanie rabatów w kampaniach remarketingowych, gdzie zaoferujesz klientom zniżkę za powrót do porzuconego koszyka. Dodatkową zachętą dla klienta może być także dołączenie ulotki z kodem rabatowym do paczki z zamówieniem. To pomoże ci zatrzymać klienta u siebie i zachęci go do powrotu.

Inną formą promocji jest nawiązanie współpracy z influencerami – blogerami i youtuberami, a następnie przyznanie specjalnego kodu rabatowego, dzięki któremu odbiorcy będą mogli zapłacić mniej za zakupy. Takie działanie nie tylko pomaga pozyskać nowych klientów, dzięki dodatkowej reklamie, ale także daje ci szansę na dokładne podliczenie korzyści związanych ze współpracą z partnerami.

Czy rabaty działają?

Dla Ciebie, jako sprzedawcy, z pewnością decyzja o rabacie nie jest łatwa. Każda przyznana zniżka wiąże się w końcu z jakąś stratą na marży, a brak wiedzy na temat tego kiedy przydzielać rabaty i jak wysoka powinna być zniżka może powodować szkody dla biznesu. Dlaczego więc mimo wszystko warto rozważyć danie klientom rabatu?

Przede wszystkim, jak już wspomnieliśmy, klienci kochają okazje. Mając propozycję zniżki chętnie z niej skorzystają, nawet jeśli oznacza to dobranie dodatkowego produktu do koszyka. W efekcie jako właściciel sklepu, nawet jeśli tracisz cześć zysków z marży, zyskujesz więcej zadowolonych klientów, którzy nie tylko kupią to, czego potrzebują, ale również coś dodatkowego.

Tacy klienci częściej wracają do sklepu i decydują się na zakupy właśnie z powodu uzyskania rabatu. Dlatego choć pozornie zarabiasz mniej, w praktyce Twoje przychody wzrastają, ponieważ klientów przybywa i kupują oni więcej niż początkowo zamierzali. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy jest to rabat okazjonalny, zniżka dla pierwszego klienta czy promocja dla użytkowników zapisanych do newslettera.

Aby rabaty działały muszą być jednak odpowiednio przemyślane. Oczywistym jest, że oferując klientom zniżki na poziomie 50% lub więcej możesz szybko stać się bankrutem, mimo dużej ilości zamówień. Z kolei rabat poniżej 5% rzadko kiedy będzie zachętą dla użytkownika. Jeśli chodzi o rabaty przyznawane za zapisanie się do newslettera, pierwsze zakupy, polubienie strony czy powrót do porzuconego koszyka – mogą być one bardziej symboliczne. W przypadku rabatów okazjonalnych warto zaoferować nieco więcej, by przyciągnąć większą grupę klientów. Taka akcja powinna być również połączona z odpowiednią dystrybucją w social mediach, newsletterach i innych kanałach komunikacyjnych.