baner baner veneo

Na czym polega Inbound marketing?

03.02.2020 | Michał Obłoj | Digital Marketing

Wszystkie działania marketingowe mają jeden cel – promowanie firmy w celu zwiększenia wyników sprzedażowych. Robi się to między innymi poprzez budowanie trwałej relacji z klientem, która zwiększa zaufanie do marki. Żeby to osiągnąć należy dowiedzieć się, czym jest Inbound marketing.

Przyspiesz swój biznes dzięki Performance Marketing!

Wyprzedź konkurencję

Co to jest Inbound marketing?

Termin Inbound marketing pochodzi z języka angielskiego i dosłownie oznacza marketing przychodzący. Jest to strategia marketingowa skierowana do odbiorców, którzy dobrowolnie godzą się na konsumowanie treści marketingowych. Na czym polega Inbound marketing?
To przede wszystkim działania, których celem jest poznanie twojego klienta, określenie jego potrzeb oraz dostarczenie mu gotowych rozwiązań, które zwiększą jego lojalność wobec twojej marki. W ten sposób między twoją firmą a klientem tworzy się relacja, która wpływa pozytywnie na wizerunek twojej marki.
Nie ma to więc nic wspólnego z agresywną formą reklamy, która jeszcze kilka lat temu atakowała użytkowników z każdej strony. Wszelkie tego typu działania, jak masowa wysyłka e-maili, bombardowanie pstrokatymi banerami i reklamy niedopasowane do odbiorcy już dawno odeszły w niepamięć.
Nie generują one leadów sprzedażowych i nie pomagają w zdobyciu potencjalnych klientów. W Inbound marketingu chodzi o to, by odbiorca sam zainteresował się twoją marką, upatrując w niej rozwiązanie, którego potrzebuje.

Metody wykorzystywane w Inbound marketingu

Pierwszym filarem tej koncepcji marketingowej są działania związane z pozycjonowaniem strony, zarówno wewnątrz witryny, jak i poza nią.
Optymalizując serwis twojej marki sprawisz, że będzie on piął się w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – przyciągnie do ciebie potencjalnych klientów, poszukujących konkretnych informacji. Jeśli zadbasz o odpowiedni poziom artykułów i treści na stronie, będziesz miał szansę zatrzymać ich na dłużej.
Pracując nad witryną internetową nie należy zapominać także o potrzebach użytkownika. Strona firmowa to jedno z najważniejszych narzędzi do generowania leadów, dlatego powinna być intuicyjna, prosta w obsłudze oraz przykuwać uwagę użytkowników, między innymi przez skuteczne zastosowanie CTA.
Kolejną metodą wykorzystywaną w Inbound marketingu jest content marketing. Tworzenie angażujących treści, czy to poza serwisem, czy też na blogu firmowym jest kluczem, dzięki któremu zdobędziesz nowych, przychodzących użytkowników. To wpłynie pozytywnie nie tylko na wyniki wyszukiwania, ale także pomoże ci utrzymać relację z klientami, którzy już znają twoją markę.
Ostatnią bronią w strategii Inbound jest social media marketing. Komunikacja poprzez media społecznościowe nie tylko zwiększy rozpoznawalność twojej firmy, ale także pomoże utrzymać zaangażowanie obecnych klientów. Należy jednak pamiętać o odpowiednim zaplanowaniu komunikacji w social mediach tak, by dopasować ją do odbiorców.

Inbound marketing offline

Przeważnie Inbound marketing opiera się na komunikacji online, jednak część działań możesz prowadzić również poza siecią.
Zaliczają się do tego wszystkie artykuły publikowane w czasopismach, udział w konferencjach branżowych, a także organizacja spotkań i warsztatów odpowiadających na potrzeby twoich klientów. To wszystko zalicza się do komunikacji Inbound marketingowej.

Inbound a Outbound - różnice

Oprócz działań Inbound marketingowych istnieje również coś takiego jak Outbound marketing, zwany także push marketingiem. O ile to pierwsze oparte jest głównie na działaniach SEO, social mediach i content marketingu, tak to drugie realizuje się poprzez telemarketing, linki sponsorowane, masowe kampanie mailingowe oraz reklamy graficzne.
Głównym celem Outbound marketingu jest pozyskiwanie klientów poprzez promocję i reklamę. Działania mają efekt krótkofalowy i w przeciwieństwie do Inboundu – nie biorą pod uwagę długotrwałej relacji z klientem, a jedynie jednorazowe zaangażowanie.
Kontakt z odbiorcą jest inicjowany przez firmę, a reklamy kierowane są do osób, które niekoniecznie są zainteresowane twoją marką.
Koszt takiej zewnętrznej komunikacji marketingowej jest przeważnie dużo wyższy niż w przypadku działań Inboundowych, jednak efekty pojawiają się znacznie szybciej, dlatego skuteczne strategie marketingowe. Z tego powodu dobrym pomysłem jest łączenie tych dwóch sposobów prowadzenia kampanii, z przewagą Inboundu.

Budowanie wartości marki przy pomocy Inbound marketingu

Proces budowania lojalności klientów wobec marki jest dość długotrwały. Na początku należy przyciągnąć uwagę użytkownika.
Możesz zrobić to z pomocą tradycyjnej kampanii reklamowej, lub wykorzystując działania z zakresu Inbound marketingu, np. tworząc atrakcyjne, dobrze pozycjonowane artykuły blogowe oraz angażując się w ich dystrybucję w mediach społecznościowych.
Gdy już uda ci się przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta, musisz zrobić coś, co zmieni zwykłego obserwatora w osobę aktywną.
Służyć do tego mogą różne formularze kontaktowe i landing page, które zachęcą użytkownika do skorzystania z oferty, a także dobrze przemyślane elementy CTA, które przybliżą go do zrealizowania konwersji.

Jak zmienić klienta w wyznawcę?

Kolejny krok ma na celu zbliżenie klienta do twojej firmy oraz zadbanie o jego lojalność. Wiedząc, czego potrzebuje konkretny użytkownik, wystarczy, że zaproponujesz mu odpowiednie rozwiązanie. Możesz zrobić to z pomocą wszelkich dostępnych środków, by jak najlepiej spersonalizować przekaz.
W ten sposób zmienisz zwykłego klienta w wyznawcę marki. Pamiętaj jednak, że Inbound marketing nie może być czymś jednorazowym, a powinien być ciągłym procesem.
Użytkownicy będą stale porównywać twoją ofertę z działaniami konkurencji, dlatego ważne jest, by wspierać ich na każdym etapie procesu zamówieniowego. Dzięki temu zadowolony klient z przyjemnością podzieli się dobrą opinią na temat twojej firmy w social mediach, co przełoży się na kolejne sfinalizowane transakcje.

Inbound marketing a lejek sprzedażowy

Pozyskanie leadów to jednak nie wszystko. W marketingu chodzi przecież głównie o to, by zwiększyć sprzedaż, czyli zmienić pozyskany kontakt w realną konwersję. Jak już wspomnieliśmy – to długi proces, który będzie wymagał od ciebie dużego zaangażowania, jednak z pewnością zaprocentuje. Nierozerwalnie wiąże się z tym pojęcie lejka sprzedażowego.
Schemat lejka sprzedażowego jest dość prosty i ma symbolizować to, w jaki sposób wygląda generowanie leadów. U góry, w najszerszym miejscu znajdują się osoby, których uwagę udało ci się przyciągnąć z pomocą działań marketingowych. Słowem – wszyscy, którzy zauważyli twoją obecność.
Do następnego etapu przechodzą już tylko ci, u których udało ci się wzbudzić jakieś zainteresowanie. Ważne jest, by pamiętać o tym etapie i zadbać o to, by jak najwięcej osób do niego dotarło. Ignorując tę część lejka i przechodząc do kolejnych elementów możesz stracić sporą część potencjalnych klientów.
Dalej u użytkownika pojawia się pragnienie – po zapoznaniu z twoją ofertą, w głowie rodzi się chęć finalizacji transakcji. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, następnym etapem jest działanie – dokonanie zakupu, złożenie zamówienia lub umówienie się na wykonanie usługi. Choć ten etap kończy się dla ciebie zarobkiem nie jest to ostatnia część lejka sprzedażowego.
Na samym dole znajduje się jeszcze lojalność. Jeśli klient jest zadowolony z całego procesu, a tobie udaje się podsycać jego zainteresowanie, z chęcią wróci on po raz kolejny lub podzieli się pozytywną opinią z innymi. Inbound marketing ma właśnie na celu utrzymanie tej lojalności.

Korzyści Inbound marketingu

Dzięki mało agresywnej formie i kierowaniu komunikatu do osób realnie zainteresowanych konkretną tematyką, Inbound marketing buduje świadomość i ulepsza wizerunek marki. Dopasowany przekaz sprawia, że klienci z chęcią angażują się w różne akcje marketingowe, a co za tym idzie  - są bardziej zainteresowani finalizacją transakcji.
Pozyskując zainteresowanie użytkowników i tworząc z nich wyznawców marki, działasz na swoją korzyść poprzez rozpowszechnianie pozytywnego wizerunku firmy. Lojalni klienci z chęcią dzielą się swoją opinią i polecają twoje produkty oraz usługi innym, stając się przy tym swoistymi ambasadorami marki.